Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Vorwerk (bilder)  (läst 23262 gånger)

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
Om Vorwerk (bilder)
« skrivet: 25 dec-08 kl 18:19 »
Har 4 st Vorwerkar, 1 höna & 3 tuppar. (det kläcktes 6 st, 1 dog, 1 försvann spårlöst & kvar blev denna fina fördelning)
Alla är från samma ställe, det fanns 1 tupp i flocken så alla har alltså samma pappa men det är kanske lite olika mammor.
Det jag är lite förundrad över är att 3 st av dem har grå/rosa ben men den tredje (1 tupp) har gula ben ???
Hur kan detta komma sig?
Vilken färg SKA Vorwerk ha?
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #1 skrivet: 25 dec-08 kl 18:38 »
Vorwerk ska ha skiffergrå ben och tår enligt standarden.

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #2 skrivet: 25 dec-08 kl 19:22 »
Hej!

Jag har Vorwerk kolla på min hemsida!
Låter inte som om dina Vorwerk har den färgen på benen som de ska.


www.carmensfjaderfan.dinstudio.se


mvh
Carmen

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 00:22 »
Ptja, ska rasen ha skiffergrå ben är det ju enkelt att välja vilken tupp man ska spara... dvs, inte den med gula ben - utan någon av de andra.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 10:23 »
Det ser ut som om några av hönorna också har gula ben. Du får nog kolla så de verkligen är renrasiga för det verkar ju mest som om det har blandats in nåt annat i dem.

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 11:09 »
Av Vorwerken så är det bara en av dem som har gula ben, alla de andra med gula ben på bilderna är New Hampshires  :)
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 11:18 »
Ptja, ska rasen ha skiffergrå ben är det ju enkelt att välja vilken tupp man ska spara... dvs, inte den med gula ben - utan någon av de andra.

Självklart !
Hade inte tänkt att låta GulBen vara någon avelstupp.
Är bara så förundrad över hur EN av dem kan ha så gula ben.  :-\
I övrigt tycker jag nästan han är vackrast av de tre tupparna, om man bortser från benen, Synd :'(

Har tänkt att försöka skaffa in några fler nu till våren, har hört mig för hos ett par st som har Vw och det ser ljust ut  :-*
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #7 skrivet: 01 jan-09 kl 23:05 »
Nu har jag kollat och kollat på mina Vorwerks, konfererat och kollat på dem tillsammans med syrran och mamma, läst i hönsböcker om dem.

Är inte längre så säker på om det är 3 tuppar & 1 höna. Är de där 3 också hönor fast lite större, eller är den där lilla en miniförkrympt sak?

De är födda/kläckta dan efter midsommarafton (på lördagen) så de är alltså 6 månader gamla nu.
Jag har aldrig hört någon av dem gala el. ens gjort ett försök till att gala.
Borde de inte ha avslöjat sig snart med sin fjäderdräkt om vilket kön de har antagit? ???
Det står ju i boken att de ska vara snabbväxande :-\ Kan de inte visa sitt rätta jag snart då ?
Eller är det jag som är dum och trögfattad  ::) :-X

Har faktiskt heller aldrig sett dem försöka sig på några "tuppfajter"el. flörtdanser för någon dam.
Nu har tydligen New Hampshire-ungtuppen flyttat in till dem också.
Han har gått in till dem 2-3 kvällar i rad nu och sitter envist tillsammans med dem på pinnen.
När jag tänker efter så har han faktiskt struttat runt med dem i deras flock ute med.
NH och VW äter mat tillsammans ute om det får bröd och så, annars söker de sig runt på gården i två flockar för att se vem som hittar mest spännande saker  :D
« Senast ändrad: 01 jan-09 kl 23:16 av yezzika »
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 10:53 »
Ser ut som 3 tuppar i mina ögon... Rackarns buske som ska vara i vägen också då. xD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #9 skrivet: 02 jan-09 kl 17:13 »
Hej!

En tydlig bild på en av mina Vorwerkhönor.

Det tar tid att se könet på dem, speciellt om de är flera i gruppen för det kan ploppa upp tuppar varefter du tar bort de säkraste tupparna...

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 17:17 av carmen »

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #10 skrivet: 02 jan-09 kl 17:15 »
 


Och så tuppen...

mvh
Carmen

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #11 skrivet: 02 jan-09 kl 19:27 »
Carmen.

Just nu ser de ju ut som din höna fast med lite större öronskivor.

Ungefär vid vilken ålder brukar Vw börja värpa?

Har inte lyckats läsa mig till den informationen någonstans. Läst att de lägger ganska bra med ägg, men som sagt inte när de brukar börja.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #12 skrivet: 02 jan-09 kl 22:51 »
Hej!

De började värpa runt 7-8 månader vad jag minns. Den yngre hönan på bilden föddes i våras, hon värpte några ägg, varannan dag o då den äldre började så lade hon av. (Dessa var dock befruktade)

Ja, de är bra värpare, även vintertid.

En av mina favoriter och en ras som jag alltid kommer att ha kvar.

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 23:05 av carmen »

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #13 skrivet: 02 jan-09 kl 23:03 »
Hej igen.

Som du ser har tuppen större öronskivor.
Det tar tid innan du kan vara säker, det är svårt att se könet på de här.
Kolla stjärten istället, hönorna ska ha sin stjärt uppåt men tupparna ska ju gå som i en "båge"-

mvh
Carmen

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #14 skrivet: 02 jan-09 kl 23:43 »
Jo, öronskivorna har jag sett är större på tuppen.
På den senaste bilden jag satte in så ser man att den längst till höger har fått längre stjärtfjädrar, det har ingen av de andra fått, de har "hönstjärt".

Åhh, jag vill att de ska komma fram och presentera sig med namn och kön.
"-Hej, jag heter Hans-Albert, jag är en tupp och kommer aldrig börja lägga guldägg."
Och de ska inte ha några förvirrande namn så Kim osv  ::)

Kan man börja avla fram lite hyfs hos hönsen?
Som att lära sig att man ska presentera sig ordentligt, man ska inte välta ut vattnet, fötterna ska man inte stå med i maten, man bajsar inte på sina sambos etc..!

*hmm* Får väl försöka stå ut ett tag till tills de antingen börjar gala el. lägga ägg  >:(
Hur mycket tålamod ska man ha  ???

Jag vill veta NU, NU, NU



 ;D
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 23:45 av yezzika »
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #15 skrivet: 03 jan-09 kl 12:44 »
Jo, öronskivorna har jag sett är större på tuppen.
På den senaste bilden jag satte in så ser man att den längst till höger har fått längre stjärtfjädrar, det har ingen av de andra fått, de har "hönstjärt".

Åhh, jag vill att de ska komma fram och presentera sig med namn och kön.
"-Hej, jag heter Hans-Albert, jag är en tupp och kommer aldrig börja lägga guldägg."
Och de ska inte ha några förvirrande namn så Kim osv  ::)

Kan man börja avla fram lite hyfs hos hönsen?
Som att lära sig att man ska presentera sig ordentligt, man ska inte välta ut vattnet, fötterna ska man inte stå med i maten, man bajsar inte på sina sambos etc..!

*hmm* Får väl försöka stå ut ett tag till tills de antingen börjar gala el. lägga ägg  >:(
Hur mycket tålamod ska man ha  ???

Jag vill veta NU, NU, NU



 ;D

Hej!

Allt har sin tid och det är så j-a frustrerande ibland!  ;D  ;D  ;D
Men gud så vackra de är Vorwerk!
Tyvärr så tror jag att de flesta kommer från samma uppfödare, men han är så jäkla duktig!
Erich utanför Ingelstad förstås!  ;D


mvh
Carmen
« Senast ändrad: 03 jan-09 kl 12:47 av carmen »

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #16 skrivet: 06 jan-09 kl 22:12 »
Japp.
Nu har jag varit lite mer närgången på VW:arna.
Passade på nu tidigare ikväll när de hade gått in för natten och satt på sina pinnar.
Hade med mig ficklampan i högsta hugg så att jag kunde inspektera dem på NÄääRA håll
utan att de skulle få för sig att fara iväg.

Resultatet - Det verkar som så att, ja, det är 3 tuppuschlingar och 1 höna. :'(
Kollade deras fjäderdräkt på ryggen vid stjärten.
Hönan hade runda fina fjädrar, alla i samma "tråkiga" nyans.
Alla de andra hade spetsigare, lite mer färggranna fjädrar.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

carmen

  • Gäst
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #17 skrivet: 08 jan-09 kl 18:32 »
Hej!

Jag har haft ett enda par i flera år, jag behöll bara en enda höna för att hon inte hade svarta fläckar på ryggen. Den här hönan var den enda med helt brunröd rygg. De är otroligt härdiga och värper ju som sagt bra även vintertid. Den yngre hönan på bilden är en avkomma från dem och har heller inte en enda svart fläck på ryggen.

Jag menar att du kan börja att avla på de här du har. Deras avkommor, som blir hönor  avlar du sedan tillbaka på pappan.

mvh
Carmen

yezzika

  • Inlägg: 145
    • Bohuslän
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #18 skrivet: 22 aug-09 kl 22:45 »
Synd du dor så långt från mig Yezzika för jag är intresserad av Vorwerk.så finna new hampshire di har Yezzika. du bor väl i göteborg ?

Jag bor några mil norr om Gbg, i Uddevalla (1 mil söder om Uddevalla stad).
Tyvärr har jag inte sådan tur med mina Vorwerkdamer att de lägger några ägg.
Den första hönan jag hade dog plötsligt utan att ha lagt mer än ett "undulat"-ägg.
Köpte en ny höna här i sommar. Hon la ett ägg och det råkade hon göra sönder  :-\
Sen har det inte kommit några fler från henne.
Har även köpt in några ägg i 2 omgångar. Första kom det 1 kyckling ur. En tupp.
Andra gången kom det 2 kycklingar, har inte kunnat könsbestämma dem ännu.
Men om jag har tur till våren så ska det förhoppningsvis bli lite mer producerat av VW:arna  :D

(OJ vad långt det blev!)


Sicka snyggingar du har!!!!  :D

//
Eva

Tack ! :-[ :-*

Hej Yezzika På bilden i mitten ser jag vår tupp Melvin :D
Han är jätte snäll, nyfiken och rolig!

Va roligt att höra  :D
Undrat hur det går för honom. Han ser ju ut att ha det förträffligt.

/Jessica
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Om Vorwerk (bilder)
« Svar #19 skrivet: 27 okt-09 kl 12:14 »
ni som har vorwerk får gärna ta bilder och lägga ut i denna tråden.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tjörnbo, Getiglo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser