Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras och kön - ngn som vet?  (läst 968 gånger)

lindarosenquist

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
Ras och kön - ngn som vet?
« skrivet: 03 jun-14 kl 22:06 »
(skrev under övrigt och det var kanske galet)

Jag har förbarmat mig över en rymling (?) som gått hos min systerson på deras tomt i över en veckas tid. Dom har hört runt bland grannar och ingen har höns. Vi är helt nya på höns. Har fyra hönor och en ungtupp här hemma. Två vet vi är brahmahöns, tuppen är nog en blandning och så har vi två svarta skönheter som jag inte vet vad det är. Hur som haver kom dom upp med rymlingen idag och jag blev väldigt osäker på vad det är. En höna eller tupp? En leghorn? Den fick sitta i buren en stund i hönsgården men var så orolig där så vi släppte ut den. Blev rätt odramatiskt. Ungtuppen var mest intresserad och mopsade upp sig lite.

Någon som vet? ???

/Linda

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Ras och kön - ngn som vet?
« Svar #1 skrivet: 03 jun-14 kl 22:37 »
Hej!
Jag har ingen aning om ras. men det ser ut som en ungtupp. Men är lite osäker. Ser inte riktigt på bilden.
Alltid kul att gissa  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

lindarosenquist

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Ras och kön - ngn som vet?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-14 kl 22:54 »
ett mysterium  ;D men den är lika stor som vår ungtupp och kammen är ju mer utvecklad, jag hoppas på en höna  :P den ser liksom inte ung ut, men är väldigt slimmad och ståtlig...ja jisses. Tyst är den också.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ras och kön - ngn som vet?
« Svar #3 skrivet: 04 jun-14 kl 00:45 »
Titta på sadelbehänget (fjädrarna i slutet av ryggen innan stjärtfjädrarna) och på halsfjädrarna. På en tupp är dessa fjädrar spetsiga och mer glansiga än på en höna. Hönor har inget sadelbehäng och vanliga fjädrar på halsen.

Det brukar vara det enklaste sättet att se kön på (om de gal eller lägger ägg är förstås ett ännu enklare  ;) men då hade du inte behövt fråga)Men det funkar först när de blivit ungdjur, inte på kycklingar.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

lindarosenquist

  • Inlägg: 4
    • Västmanland
SV: Ras och kön - ngn som vet?
« Svar #4 skrivet: 04 jun-14 kl 09:03 »
Ser ingen skillnad på fjädrarna :/ undrar om jag bör behandla den mot ohyra på ngt sätt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser