Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker ras som inte flyger  (läst 2237 gånger)

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
Söker ras som inte flyger
« skrivet: 06 maj-14 kl 19:17 »
Hej!
Är det någon som har tips på raser som inte flyger. Bovanerna som jag har nu flyger över 2m staket utan problem. Måste kunna skydda odlingarna!

hönsarn

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #1 skrivet: 06 maj-14 kl 20:57 »
Vad sägs om vingklippning istället?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #2 skrivet: 06 maj-14 kl 21:10 »
Hej!

Höns är fåglar och kan flyga.. o:)
Skämt åsido, tunga raser flyger inte lika bra/gärna som dom lätta men alla kan flyga.

Har dina sen "lärt sej" att det lönar sej kan du tvingas lägga nättak på hönsgården....

MVH/ Bosse

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #3 skrivet: 06 maj-14 kl 22:33 »
Silkeshöns håller sig på marken..även brahma och tyngre raser håller sig på marken..oftast..
Fjäderfän och kaniner

treeteller

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #4 skrivet: 06 maj-14 kl 22:45 »
Jag har två Faverole tuppar och det skulle förvåna mig högeligen om jag skulle se dem flyga. De kan nätt och jämt hoppa på stegen in i redet. För dem räcker det nog med ett halvmetersnät så är dina odlingar skyddade.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #5 skrivet: 06 maj-14 kl 23:00 »
Bramor är ett bra val dom är alldeles för tunga  för att flyga.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #6 skrivet: 11 maj-14 kl 13:15 »
Jag håller med Che Guevara. Mina Brahmor flyger inte. Ibland tar de vingarna till hjälp för att kunna springa lite fortare men jag skulle inte kalla det att flyga.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Struten

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #7 skrivet: 12 maj-14 kl 08:32 »
Jag har två Faverole tuppar och det skulle förvåna mig högeligen om jag skulle se dem flyga. De kan nätt och jämt hoppa på stegen in i redet. För dem räcker det nog med ett halvmetersnät så är dina odlingar skyddade.
Fast det kan nog variera med individen. Jag har satt ett rede uppe i takhöjd för pärlhönsens skull, det sitter väl 2.10 högt ungefär och en av mina faveroller väljer alltid just det redet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Söker ras som inte flyger
« Svar #8 skrivet: 18 maj-14 kl 10:24 »
Det är skillnad på kan och orka göra sig besvär. Har hönsen en fin ock stimulerande hönsgård så flyger de som regel inte ut även om de kan. Jag har flera raser som lätt tar sig upp på maskihallstaket eller taket på logen men de flyger inte över det 1 meter höga staketet runt gården. Självklart kan de men de behöver inte för de har allt de behöver på rätt sida staketet. Värt att tänka på om man har höns som rymmer!

Sedan så kan man ju välja tunga raser som flyger sämre men även de tar sig över ett 2 meters staket om det verkligen kniper.

Så satsa istället på att göra hönsgårdeneller områdena där hönsen får vara roligare ochg mer stimulerande för hönsen så kommer deras vilja att ta sig till ställen där de inte får vara minska kraftigt.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser