Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg genetik dvärg kochin?  (läst 3557 gånger)

Rolle

  • Inlägg: 16
    • Småland
Färg genetik dvärg kochin?
« skrivet: 23 jun-11 kl 11:07 »
Hej!
I och med att våra dvärgkochin  börjar bli gamla funderar vi på att byta färg när de väljer att lämna in.

Har för närvarande bara en pärlgrå ung höna. (De gamla är brunrödsvarta).
Vi har möjlighet att ha två grupper varav den pärlgrå kommer att ingå i en av dessa.
Är också intresserad av vit colombia om det finns möjlighet att få tag i?

Skulle vi tillsammans med dessa även kunna ha dvärgkockhin med annan färg och ändå få färgrena kycklingar? Mycket tacksam för tips och råd!

Mvh Rolle

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 11:28 »
Grå/blå, spättad, svart och vit går att ha tillsammans och få färgrena.

Bandade (guld, silver .. svart, blå) går att blanda, blir färgrena men teckningen kan bli dålig..
Bäst att ha antingen guldbandade eller silverbandade

Gula går Ej att blanda med andra färger..

Vit Colombia är svår att få tag på och svår att hålla bra teckning på.. Går inte att blanda utan att tappa teckningen.. och ska du blanda är det bäst med vita..

Jag kan ha helt fel.. men detta är vad jag tror mej ha snappat upp..
Den som är duktig på färg genetik är Azoo-Lina..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-11 kl 10:41 »
Grå/blå, spättad, svart och vit går att ha tillsammans och få färgrena.
Citera
Jag reservera mig för att ha vita djur i en färgblandad grupp. Det kan funka men det kan lika gärna gå åt pipsvängen. Det beror på viken färg det vita djuret har under den vita färgen och det är långt ifrån alltid en solid och bra färg som funkar att blanda med svart,lavendel  eller andaluseieblå

Bandade (guld, silver .. svart, blå) går att blanda, blir färgrena men teckningen kan bli dålig..
Bäst att ha antingen guldbandade eller silverbandade

Gula går Ej att blanda med andra färger..

Vit Colombia är svår att få tag på och svår att hålla bra teckning på.. Går inte att blanda utan att tappa teckningen.. och ska du blanda är det bäst med vita.. 
Citera
Om du ska blanda ljus Culumbia är det förmodligen bäst att blanda med gul columbia. Du kommer få en del kycklingar som inte blir bra i färgen men de blir i alla fall columbiatecknade  ;)

Jag kan ha helt fel.. men detta är vad jag tror mej ha snappat upp..
Den som är duktig på färg genetik är Azoo-Lina..
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rolle

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 10:52 »
Ok, tack för tipsen!
Mvh Rolle

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-11 kl 09:27 »
Fortsätter på denna tråd o hoppas det är OK.
Jag har guldsvartbandad dv.kochin och undrar om jag kan ha nån annan färg med dom o få färgrena djur? Fick tyvärr bara en hönskyckling o spar en tuppkyckling med henne, men vill gärna ha nån fler dv.kochin med dom. Vilken/vilka färger kan man ha, eller kan jag inte ha nån annan färg med dom?
Tuppen är frisserad,  hur starkt nedärvs den genen? Jag är inte så förtjust i frisserad.... Har en gul dv.kochin tuppkyckling men gult går helt bort om jag fattat det rätt? Hoppas på svar! Hälsningar Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #5 skrivet: 28 jun-11 kl 19:46 »
Till guldsvartbandad skulle jag inte blanda in något annat än guldblåbandad.

Mönster är nästan alltid bäst att bara avla med samma mönster.

Frisserat är dominant med variabel expressivitet och du kommer få ca 50% kycklingar som är frisserade om din tupp är frisserad. Det viktigaste är att man inte avlar frisserat på friserat utan alltid har släta hönor till en frisserad tupp.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-11 kl 11:47 »
Tack för svar! Men guldblåbandad är väl minst lika svår att få tag på som guldsvartbandad dv.kochin.... Får väl spara mitt par o se om dom blir fina o lämnar bra avkommor nästa år. Läste dock någonstans kanske av Linkoso att man kanske inte ser om dom är frisserad förrän efter dom ruggat, hennes hade blivit frisserad efter ruggning tror jag.... Vad kan bli galet om även hönan är frisserad?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Lurpa

  • Inlägg: 118
    • Gästrikland
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 08:15 »
Vad kan bli galet om även hönan är frisserad?

De kan komma nakna kycklingar  :-\
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #8 skrivet: 18 apr-14 kl 17:57 »
Hej funderar  ;D
Pärlgrå, blå och svart, tvärrandigt av dessa borde kunna gå ihop och få färgrent då alla är varianter av svart..Hur är det med choklad kan samtliga gå ihop och få färgrena kycklingar? Tycker det borde funka förutom om de både får choklad och blir blå men den färgen finns väl oxå?
Nyfiken
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-14 kl 09:20 »
Hej funderar  ;D
Pärlgrå, blå och svart, tvärrandigt av dessa borde kunna gå ihop och få färgrent då alla är varianter av svart..Hur är det med choklad kan samtliga gå ihop och få färgrena kycklingar? Tycker det borde funka förutom om de både får choklad och blir blå men den färgen finns väl oxå?
Nyfiken
Blandar man enfärgat och tvärrandigt så kommer man få en del tuppar som är hönfärgade. Dessutom blir sällan de tvärrandiga djuren som kläcks lika bra i teckningen som om man har en helt tvärrandig grupp. Så vill man ha bra färger så ska man inte blanda enfärgat och tvärrandigt slentrianmässigt men man kan göra det om det finns speciella skäl som till exempel blodsförnyelse.

Choklad kan man naturligtvis också blanda med med enfärgade svarta djur. Att blanda choklad med blått och pärlgrått ställer jag mig i dagsläget mer tveksam till. Detta för att jag inte vet om det går att få färgren avkomma. Choklad är en väldigt ny färg och erfarenheten av att avla choklad är begränsad till och med hos de som har hållit på länge. Det är inte säkert att djur blir färgrena om de till exempel har anlag för  både choklad och pärlgrå eller blå. Naturligtvis kan man ibland få kompromissa när man håller på med en ny och ovanlig färg men återigen det är något man inte bör göra slentrianmässigt.

Förövrigt ställer jag mig väldigt tveksam till att blanda massa färger och säga att man får färgrena djur. Förvisso finns det vissa färger som man kan ha i hop eller till och med bör ha ihop ibland  och där djuren blir antingen eller men att blanda väldigt många färger gör att man får djur som blir väldigt heterozygota i sin färggenetik och det slutar som regel med att man får felfärgade djur...



Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Färg genetik dvärg kochin?
« Svar #10 skrivet: 24 apr-14 kl 11:08 »
Hej och tack för svar. Vet att färgen finns när man både har anlag för choklad och blått åtminstone utomlands. Har sett en bild. Har dock kommit fram till att det stora problemet är att man inte vet vem som bär på vad. Om tex chokladhönan parar sig med pärlgrå tupp kan det bli en tupp med anlag för både pärlgrått och choklad osv. Kläcka fram kycklingar går ju men om jag säljer ägg så kan det i slutändan betyda att jag inte säkert kan säga vilka färger de kommer att få på sina kycklingar och då kan det bli lite klurigt. Ska man få in tvr på de andra färgerna så måste man börja någonstans och sen para tillbaka så de får dubbla anlag för tvrandighet var tanken. Men jag tycker att färglära på höns är lite klurigare än förglära på kanin men väldigt roligt :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser