Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  onödigt att kupa potatis ...  (läst 12969 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #20 skrivet: 09 feb-17 kl 12:16 »
Nej, kakao-flis är ingen bra idé, det är på det sättet svampsjukdomar och andra växtsjukdomar sprids jorden runt

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #21 skrivet: 10 feb-17 kl 10:04 »
Nej, kakao-flis är ingen bra idé, det är på det sättet svampsjukdomar och andra växtsjukdomar sprids jorden runt

Iofs en poäng.  Just svamp lär dock trivas ovanligt dåligt med kakaoflis, men rent allmänt så var det tänkvärt.  Har du något underlag angående någonstans det skett? *nyfiken*

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #22 skrivet: 10 feb-17 kl 10:33 »
Det finns ju exempel på insekter och sjukdomar som kan spridas med bark:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/pinjebark-fraan-portugal-kan-innehaalla-farlig-skadegoerare-233166

Många av de "nya" svamp- och bakterie-sjukdomar som har kommit de senaste åren har ju slagit extremt hårt mot olika träd t e x Askskottsjuka, Kastanjeblödarsjuka, Phytophthora ramorum (angriper bla Rhododendron och lärkträd). För vanliga häckväxter är det snart ingen som inte är drabbad av en allvarlig omfattande sjukdom.

När det specifikt gäller kakaobark, så är det väl just nu bara känt att hundar och andra djur kan ta skada

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/kakaobonneskall_er_giftig_for_hunder.9950

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #23 skrivet: 13 feb-17 kl 12:29 »
Nu är det ju dock inte flis, om det gör någon större skillnad.  Det är ju skalet på själva bönorna.

Några hundar ska inte hålla till i min odling, de är lika skadliga för mig som kakaon är för dem - minst. Jag bor dessutom där kopplingskrav gäller, så det ska inte komma förekomma några besök.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #24 skrivet: 13 feb-17 kl 16:55 »
En metod som är spännande och enkel, är att odla som; Nils Åkerstedt med sand och gräsklipp. Sök på hans namn eller Natur och Trädgård.
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #25 skrivet: 14 feb-17 kl 12:45 »
Jag bor dessutom där kopplingskrav gäller, så det ska inte komma förekomma några besök.

Hihi, precis som att alla rättar sig efter förbud. Naivt att tro.

MVH
Magnus

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #26 skrivet: 16 feb-17 kl 09:14 »
*suck*
« Senast ändrad: 16 feb-17 kl 10:39 av Nattlorden »

 

boxofrocks

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #27 skrivet: 20 feb-17 kl 15:58 »
Jag är helt och totalt rookie på odling... men kan man även köra med flis överst när man odlar i krukor? :)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: onödigt att kupa potatis ...
« Svar #28 skrivet: 20 feb-17 kl 16:40 »
Jag är helt och totalt rookie på odling... men kan man även köra med flis överst när man odlar i krukor? :)
Då föredrar ja hellre halm eller hö .Flis bryts ned mycket saktare  och är försurande i längden av jorden .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser