Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väverii  (läst 4183 gånger)

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Väverii
« skrivet: 17 feb-07 kl 10:06 »
hejsan skall få låna mormors gamla bordsväv
vet ej hur brett det blir men mindre än nittio iallfall
men satt och funderade på vad man skall göra .. lappmattor?  ::)
några förslag
eller annat roligt vetande och tjötande om väveri  ;D
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Väverii
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 15:25 »
Du kan väva massa kul. Diskhanddukar, löpare, en sjal att bära barn i. Panelgardiner. Till exempel.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Väverii
« Svar #2 skrivet: 18 feb-07 kl 10:22 »
var hemma hos mor igår och kollade på väven

och jag hade absolut ingen aning om allt jobb innan
Novis som jag är tänkte jag att det är väl bara att göra inslag och banka typ :-[ :-[

skall bli kul att lära sig detta konstverk

såå  det skall bli en gardin längd i tuskaft

tyvärr är vävbrädden bara ca 90 cm ..

skulle så gärna vilja göra plädar 8)
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Marieberg

  • Gäst
Re:Väverii
« Svar #3 skrivet: 18 feb-07 kl 12:24 »

tyvärr är vävbrädden bara ca 90 cm ..

skulle så gärna vilja göra plädar 8)

Inga problem!

Om du är nybörjare så skulle jag vilja rekommendera dig att börja väva i ullgarn. Ull är elastiskt till skillnad från t.ex. lin, och detta faktum gör ull till ett bra material för nybörjaren. Lin är svårt att väva p.g.a. att det är ett stumt material.

Jag har en väcstol som är 90 cm bred & jag har vävt fyra ullplädar, samtliga vävda i "halvbredd", d.v.s. jag väver två identiska hälfter som jag sedan syr ihop innan jag skickar pläden på beredning. Man ser en liten skarv i mitten, men detta anser jag och de som har fått plädar av mig, bara vara ett kvalitetsmärke.
En av plädarna har jag lagt in på bild under tråden "Skapat i textil - FOTOTRÅD", på den treedje sidan. Du kan på bilden se den ihopsydda skarven.
Alltså: Låt dig inte dämpas i din iver!
« Senast ändrad: 18 feb-07 kl 12:26 av Ior »

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Väverii
« Svar #4 skrivet: 18 feb-07 kl 12:44 »
oh vad fin din pläd är

skall genast höra med modern

vi har varp och allt som skall has till mina gardinländer

men det känns ändå lite roligare att göra plädar helt klart
varma gosiga och färgglada skall de vara  *drömmermigbort*

en lite "dum" fråga .. kan man väva bärsjalstyg  ??
ett par vänner till mig väntar smått :)

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Väverii
« Svar #5 skrivet: 18 feb-07 kl 13:22 »
Hej!

Cottolin är också något elastiskt och passar bra till nybörjare. Ullgarn kan trassla sig. Nybörjare ska inte gå på lingarn eller tunt bomullsgarn.

Plädar kan vävas i dubbel bredd på vävstol, alltså i ditt fall upp till bortåt 180 cm bredd. För att väva tuskaft måste man ha fyra skaft i vävstolen. Problemet som man får är ju med solvningen, vilken kräver eftertanke.

Principen för detta är att man får en "dubbelväv" där inslaget går från ena sidan i "överväven", runt och tillbaka igen i "underväven".

Efter samma princip kan man väva "slangar" som man kan ha till ex.vis väskor.

Edgar


Marieberg

  • Gäst
Re:Väverii
« Svar #6 skrivet: 18 feb-07 kl 13:30 »

Plädar kan vävas i dubbel bredd på vävstol, alltså i ditt fall upp till bortåt 180 cm bredd. För att väva tuskaft måste man ha fyra skaft i vävstolen. Problemet som man får är ju med solvningen, vilken kräver eftertanke.

Principen för detta är att man får en "dubbelväv" där inslaget går från ena sidan i "överväven", runt och tillbaka igen i "underväven".

Ja, just det, den här idén har jag glömt bort. Jag har aldrig provat att väva på detta sätt, men minns att jag funderade på att prova för några år sedan. Det får bli ett framtida projekt!

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Väverii
« Svar #7 skrivet: 18 feb-07 kl 14:50 »
klart man kan väva bärsjal. men det är ju oftast i tunnt bomull eller lin som kan vara lite svårt i början. men jag planerar för en bärsjal. jag är nästan nybörjare åxå, är väl inne på min 5:e väv eller så. i livet alltså.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sinus

  • Gäst
Re:Väverii
« Svar #8 skrivet: 25 feb-07 kl 00:07 »
Vad jag avundas dig som har den härliga upplevelsen framför dig att få vava ditt första bruksföremål! Hela proccessen fram till färdig produkt har ju sin tjusning..
Gardinlängder är ett bra första val. Hoppas varpen är i bomull och inslaget i lin så slipper du använda vävspännare i dina tunna gardiner. Du kommer snabbt in i vävningen och kan drömma om din nästa väv...
Blir det en pläd så tycker jag inte att du som nybörjare ska ge dig på dubbelväv ...vid ett vävfel så sitter pläden ihop och att väva "baklänges" med ullgarn kan bli trassligt..Däremot att sy ihop två breddar är jättebra och gammal väl beprövad teknik. Själv har jag dubblat bredden på mattor, plädar, dukar m.m. på detta sätt. (Ska väva halvlinnelakan på detta vis, snart...)
En av begränsningarna med bordsvävstol är varp/garnbommen och tygbommen- det är inte alltid så gott om utrymme. Kanske du måste väva pläden i omgångar?
Imorgon klipper jag ner det sista i min vävstol - 3 mattor och 2 rejäla grytlappar på slutet. Rosengång med svart varp - inköpt i egyptien...Nästa väv är redan klar i huvudet så nu är det dags att fälla ut varpan igen...
Väva är underbart!
Lycka till!

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Väverii
« Svar #9 skrivet: 25 feb-07 kl 11:14 »
nu har jag varit med vid Varpningen

ioförsig bara en färg .. vi gjorde något fel
men jag beundrar er som kan detta konstverk

för mig känns det än väldigt abstrakt
alla dessa pinnar trådar solvar och skedar  :-[

men det skall bli kanon kul att lära sig

vet redan nästa projekt  ::) ::) :-[

den väv jag nu kommer få hem hit
väver i 90 bredd

först var det tal om att jag skulle få hit en väv som man spänner fast på bordet .. men så pratade jag med min man och
huset är stort såå vi får upp
mormors stora väv

hon vävde på större vävstolar mest .. men det var i vävstugan

ha det bäst
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Väverii
« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 13:05 »
Detta är så inspirerande att jag går upp å väver klart min gråa matta med röda ränder. Tänk att en så ful julgardin (de röa ränderna var en gång en julgardin) kan bli så fin i vävstolen!

Nästa projekt tror jag är halvlinnehanddukar. Men sen bara måste jag väva bärsjalen och nu måste jag ju testa det där med dubbelbredd. vilken fantastisk möjlighet. min stora vävtol är inte så bred den heller. Oanade möjligheter öppnar sig, kan man alltså väva lakan själv utan att sy skarvar?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Sinus

  • Gäst
Re:Väverii
« Svar #11 skrivet: 25 feb-07 kl 20:30 »
Vad kul att du får en fullstor vävstol..(varför gneta runt på minicykel när det finns hederliga damsnurror?)

Jo, med dubbelväv så kan du väva dubbel bredd, men när du viker ut det nedklippta så blir det ett "pressveck" på mitten. Det kan ju gå att pressa ner på bomullsvävar OK även ull men den blir så platt då (pläd).
Tekniken är så att du har tuskaft på skaft/1+2 trampa/ 1-2 och tuskaft på 3+4 trampa 3-4(enklaste)
När du sen väver så bygger ett inslag under eller ovanlager det innebär att två inslag bygger lika mycket som ett normalt inslag i tuskaft. Tar lite längre tid att väva...Hur du skyttlar avgör om du väver en tub eller öppning i ena sidan.
Man kan också väva dynor eller tunna madrasser med annan solvning/trampning så det blir kanaler/fickor där man kan stoppa in ull under vävningen...roligt!
Viktigt är att inte trampa fel för då går det inte att vika ut stycket...

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:Väverii
« Svar #12 skrivet: 25 feb-07 kl 21:35 »
oh .. låter avanserat .. det hade nog blivit extra tjocka mattor för min del .. kan ju knappt sticka resår.. tappar lätt räkningen  :-[

men man skall ju aldrig säga aldrig ..

I have a dream ...

 ::)
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

 

Sinus

  • Gäst
Re:Väverii
« Svar #13 skrivet: 27 feb-07 kl 16:52 »
väva är klart lättare än att sticka! Det krävs ingen större finmotorik (utom vid solvning och skedning) sen är det upprepning som gäller..ja, åt rätt håll förstås.
Men som med alla tekniker är det bäst med "öga till hand - kunskap" - du lär dig av någon som kan....men börja med gardiner eller mattor och låt nyfikenheten leda dig vidare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser