Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask i pallkrage på balkong?  (läst 6633 gånger)

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
Mask i pallkrage på balkong?
« skrivet: 09 jan-16 kl 16:06 »
Det här kanske är årets hittills dummaste fråga och den har säkert ett självklart svar, men hellre offentligt korkad en liten stund, än korkad för alltid..! Alla svar jag hittat vid googling har rört pallkragar som står på marken utomhus och om man ska ha plast under dem eller inte.

Så, bakgrunden till frågan är att jag tycker att bokashi verkar vara en skitbra kompostmetod när man bor i lägenhet. Speciellt när jag ska odla i pallkragar på balkongen för första gången och gärna vill dra ner på jordkostnaden. Men som jag förstår det så behöver man ju maskar för att genomföra det sista steget, mikrobakterierna kan inte dra hela lasset själv.

Kan jag ha maskar i mina odlingspallkragar på balkongen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-16 kl 10:10 »
Ja.   Det är inga störr problem om man har ett mikroklimat som dom klarar att leva i.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-16 kl 10:20 »
Det största problemet är nog övervintring av maskarna. Men om du har en liten övervintrings kompost inomhus eller köper nya maskar varje vår så tror jag att det är en god idé.

Mvh
Magnus

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-16 kl 22:35 »
Åh! Så bra! Halva min (enorma) balkong är inglasad, så planerar att sätta hjul på och flytta in pallkragarna där innan vintern och där blir aldrig minusgrader (5-6° som minst) så de kanske överlever det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #4 skrivet: 11 jan-16 kl 06:27 »
Åh! Så bra! Halva min (enorma) balkong är inglasad, så planerar att sätta hjul på och flytta in pallkragarna där innan vintern och där blir aldrig minusgrader (5-6° som minst) så de kanske överlever det?

Dom lär inte frysa ihjäl i allafall.
Det svåraste är att hålla en lagom fuktnivå i kragarna.
För det får absolut inte bli för torrt. För mycket är inte bra det heller men dom har lättare att hantera det då dom insådantnskick fall håller sig närmare ytan.
Men torrt kommer dom inte undan då jorden abrupt slutar i en skiva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-16 kl 10:33 »
Givetvis! Men om man fortsätter tillföra en mindre mängd kompost under vintern och sprayar ytan med vatten då och då borde det väl fungera?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #6 skrivet: 11 jan-16 kl 12:00 »
Det här kanske är årets hittills dummaste fråga och den har säkert ett självklart svar, men hellre offentligt korkad en liten stund, än korkad för alltid..! Alla svar jag hittat vid googling har rört pallkragar som står på marken utomhus och om man ska ha plast under dem eller inte.

Så, bakgrunden till frågan är att jag tycker att bokashi verkar vara en skitbra kompostmetod när man bor i lägenhet. Speciellt när jag ska odla i pallkragar på balkongen för första gången och gärna vill dra ner på jordkostnaden. Men som jag förstår det så behöver man ju maskar för att genomföra det sista steget, mikrobakterierna kan inte dra hela lasset själv.

Kan jag ha maskar i mina odlingspallkragar på balkongen?
Fryser inte jorden i pallkragarna så klarar de sig nog men en får tänka att de inte har nånstans att ta vägen om inte miljön är bra för dem. I marken utomhus flyttar de på sig om de inte trivs, för varmt, för kallt, för blött, för torrt etc. Men det är ju inget tvång att ha maskar i odlingsjorden, visst är det bra och visst gör de nytta men det går bra utan maskar oxå. Du får se till att själv luckra jorden och tillföra näring och kompost så växterna trivs och växer. Krukväxter och inomhusodlingar går utmärkt att ha utan maskar. Vad hade du tänkt odla på balkongen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #7 skrivet: 11 jan-16 kl 16:12 »
Anledningen till att jag funderar på mask står i trådstarten. Sitter på mobilen nu, så svårt att skriva längre inlägg. Ska odla rotfrukter i den ena pallen och framförallt tomat och chili i den andra.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #8 skrivet: 18 jan-16 kl 21:52 »
Vad jag förstår behövs det inte någon mask för att få till det slutliga steget dvs göra jord av bokashi, utan mikroberna klarar det själv.

Det finns en mycket livaktig svensk Facebook-grupp om bokashi, går du med där kan du ställa alla frågor du vill, eller kontakta dem som säljer bokashiutrustning tex bokashi.se, greenfoot eller mikrojord, finns på nätet. Jag är själv ny på bokashi, men har hunnit så långt att jag dragit igång sk jordfabrik i en tunna i förrådet; vad jag förstår av de råd jag sett i Facebook-gruppen, behövs ingen mask.

Maskkompost inomhus är helt klart mera pyssligt än bokashi. Jag har haft varmkomposter utomhus i alla år, men i vinter även provat maskodling i plastlåda i förrådet utifrån tips på youtube och en amerikansk fb-grupp (dock lite tråkig stämning där ibland, en man som heter ove är nog admin...) samt bokashi. Föredrar bokashi! (Mitt syfte med maskuppfödningen inomhus är egentligen bara att rivstarta varmkomposterna, inte egentligen att få något mask-bajs till att göda odlingarna...)

Sen är det ju olika maskar som gör kompost och som gräver gångar i trädgårdslandet. Alltså inte daggmask i komposten, utan små röda kompostmaskar, som inte vill bo i trädgårdslandet utan bara vill bo i komposter.

YlvaYrväder

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Mask i pallkrage på balkong?
« Svar #9 skrivet: 20 jan-16 kl 14:55 »
Tack för tipset om fb-gruppen! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser