Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan höns vara ute året om?  (läst 9141 gånger)

lilja2010

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
kan höns vara ute året om?
« skrivet: 26 maj-10 kl 13:54 »
har kikat lite på färdiga hönshus se bild för exempel
men klarar hönsen att vara där året om utan värme  ???
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-10 kl 14:18 »
nere i skåne utan problem...uppåt norrland värre..  kallare än 10-15minus så kan de bli kallt för hönsen..  tjockt lager spån på golvet...snö som isolerar på taket får ligga kvar på vintern...  hönsen allstrar värme..
Fjäderfän och kaniner

patrick.

  • Gäst
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-10 kl 14:20 »
precis som Grimbart säger + att det även beror lite på raserna..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-10 kl 14:22 »
mina svenska dvärgar var ute i en mindre (låda) i 15minus...inga förfrysta kammar... vissa raser tål kyla bättre..
Fjäderfän och kaniner

lilja2010

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #4 skrivet: 26 maj-10 kl 14:50 »
bor i södra östergötland,som kallas kan det ju bli -25 grader (även om det inte är vanligt...)
man kan ju isolera själva husdelen,det borde väl göra lite....
Avelsägg av Knölgås -både kinesisk och afrikansk,Brahma guld/blå bandad,brun leghorn och Mignonankor säljes!

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #5 skrivet: 27 maj-10 kl 06:36 »
Mina bor i ett omgjort dass.... ej isolerat..... har 9höner och två tuppar i vintras..... De får också gå ut (om de vill) året runt) ska nu gå ut och öppna, se om det har fötts några inatt..... Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

aj456

  • Inlägg: 7
    • Hälsingland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #6 skrivet: 29 maj-10 kl 13:45 »
Ett enkelt knep är ju att hänga en värmelampa där inne så dom får lita värme när det är som kallast :)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #7 skrivet: 29 maj-10 kl 15:31 »
Mina höns (dv kochin) bor i ett oisolerat hönshus. De får gå ut året om ifall de vill dvs. Att ha nån form av värmekälla element,lampa o dyl är vä iofs bra om man inte riserar at få strömavbrott titt som tätt under vintern :(
Så är det där vi bor o de första blandisarna vi skaffade skämde vi bort med element som höll en "behaglig" temperatur i hönshuset. Första vintern vi hade dem så blev det strömavbrott i två dygn vilket resulterade i en död ung höna och ett antal förfrusna kammar och alla fäna nös ända fram till våren :'( När vi sedan satsade på dv kochin istället så lät vi dem leva mer naturligt dvs utan värmekälla i hönshuset. Som kallast var det -18 i hönshuset i vintras o inte en enda förkyld eller förfrusen höna/tupp har vi haft nån gång. Jag tror man kan "härda" sina höns genom att inte skämma bort dem med extra värme eller ljuskällor. Iofs så slutar mina höns att värpa i november o börjar inte igen förrän februari/mars men i gengäld så är alla mina djur friska o krya o lever (enligt mig) ett naturligt liv där de styrs av årstiderna o inte efter mig.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #8 skrivet: 29 maj-10 kl 15:53 »
jag tror att de klarar sig utmärkt utan värme, och i södra delarna utan isolering, men de ska ha dragfritt, och har man möjlighet att ha lite isolering i väggarna (oftast är det ju regelväggar, och det går ju inte att städa, man sätter en skiva på insidan, och då kan man lika gärna ha i lite isolering) och framför allt i taket. Om man inte har någon isolering blir det lätt väldigt varmt på sommaren och väldigt kallt på vintern. Men de anpassar sig, det går bara åt mer foder om det är kallt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saraviktoriad

  • Inlägg: 75
    • Södermanland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #9 skrivet: 05 jun-10 kl 22:54 »
Mina åsisar ville inte gå ut på hela vintern även om de fick chansen i stort sätt varje dag. Så även om de kan så är det inte säkert att de vill.......
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Hovnoret

  • Inlägg: 176
  • Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-10 kl 20:38 »
Minna är ute i princip helt fritt året runt. Inte ens denna vinter var de inne. De är ute jämt förutom  när det blåser, de gillar inte för mycket vind. Men minus 25 skyr de inte.

Här en bild från i vintras minus 20 var det denna bild


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #11 skrivet: 09 jun-10 kl 13:57 »
hönsen allstrar värme..

Mmm.... 10 vuxna höns värmer som en 100w lampa.
Det är inte mycket  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #12 skrivet: 09 jun-10 kl 15:39 »
Mmm.... 10 vuxna höns värmer som en 100w lampa.
Det är inte mycket  :-\
Nä, 100W är inte mycket men det kan vara alldeles tillräckligt i ett litet hönshus, framförallt om man har huset isolerat.

För boningshus räknar men med 40-80W/m2 och då vill man ju ha en inne temperatur på 21 grader.

I ett mindre hönshus har du kanske inte full takhöjd och du behöver som regel inte hålla mer än frostfritt vintertid. Det gör att du inte behöver lika många Watt för att ha tillräckligt varmt.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

solidpoints

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #13 skrivet: 16 jun-10 kl 10:40 »
Förlåt att det blir lite OT, men vad är det för vackra hönor och tupp? Särskillt den ljusa närmst kamerna  :-*

Minna är ute i princip helt fritt året runt. Inte ens denna vinter var de inne. De är ute jämt förutom  när det blåser, de gillar inte för mycket vind. Men minus 25 skyr de inte.

Här en bild från i vintras minus 20 var det denna bild


En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #14 skrivet: 16 jun-10 kl 20:40 »
Jag skulle gissa på att det är Hedemora på bilden?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #15 skrivet: 22 jun-10 kl 20:49 »
Vilka raser är mer tåliga då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Kista

  • Gäst
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #16 skrivet: 22 jun-10 kl 21:00 »
Vilka raser är mer tåliga då?
Våra svenska lantraser eller framförallt Hedemora höns som hr en fyllig ullig fjäderdräckt! kackel.se läs mer där.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: kan höns vara ute året om?
« Svar #17 skrivet: 22 jun-10 kl 21:14 »
Tack!
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser