Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jersey Jätte JJ  (läst 25147 gånger)

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #40 skrivet: 30 dec-11 kl 18:51 »
Någon som provat korsa den med en broiler 50/50 ?
Broilern har vad Jersey jätten saknar (mer kött och snabbare tillväxt) och jersey jätten har vad broilern saknar (stark benstomme och storlek)
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

AnnikaE

  • Inlägg: 643
    • Södermanland
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #41 skrivet: 01 jan-12 kl 18:21 »
Hej, jag har en tupp med 2 hönor, de är 9 månader. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #42 skrivet: 01 jan-12 kl 18:40 »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #43 skrivet: 01 jan-12 kl 23:55 »
Det finns nog större höns än Jersey, men vi har inte alla höns här. I Asien finns det bamsehöns.
Jag skulle tro att en Saipan kan väga över 8 kg.


Enligt denna länk väger Saipantuppar som Jersey jätte:http://en.wikipedia.org/wiki/Saipan_Jungle_Fowl

Intressant ras!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #44 skrivet: 02 jan-12 kl 10:50 »
mina har ett jäkla humör mot hundarna :) Jättetrevliga mot människor dock

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #45 skrivet: 09 feb-12 kl 19:32 »
Tjena!

Jag sitter och filosoferar lite om att skaffa höns när jag blir rik, och jag har alltid haft ett gott öga till Jersey jätte (Jersey Giant). De ska tydligen vara lugna och snälla, och det är ju faktiskt ganska ballt med enorma höns, speciellt svarta.

Dock är jag emot idén att "avla sönder" en djurart, och när en ras är "den största rasen" inom arten börjar mina varningsklockor ringa. Det jag är emot är helt enkelt att människans avel oavsiktligt givit djuret problem som inte fanns i "originalupplagan".

I fallet med Jersey jätte har jag förstått att de är för tunga för att flyga. Det är antagligen något som hönsen i fråga ogillar; jag kan föreställa mig att det skapar frustration när hjärnans urgamla instinkter ropar "flyg upp på den där pinnen", och så går det inte.

Finns det något annat med Jersey jätte som inte är som det borde? Att de är flyglösa kan jag leva med. Men har de värre problem än så?

Och återigen vill jag poängtera: Jag sitter bara och filosoferar. Så skicka inte massa PM till mig där ni erbjuder er att sälja ägg eller höns, av den här rasen eller någon annan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #46 skrivet: 09 feb-12 kl 20:59 »
Den "ras" du beskriver i din text är en broiler inte en jersey jätte. Jag har själv sådana och de har inga problem med att flyga upp på sittpinnarna eller flaxa runt i hönsgården.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #47 skrivet: 09 feb-12 kl 21:29 »
Jag har också JJ  :D och jag håller med Mazze , visst kan dom flyga! Inte för att dom är lika lätta och smidiga som en mindre och lättare ras, men dom har inga problem att ta sig upp på sina sittpinnar som sitter 1-1,2 meter över marken (och det finns ingen stege).

Vill man åt den där enorma känslan så finns det flera raser som ger ett större intryck än JJ. Mina Stora Kochin ser tex mycket större ut men om man sätter dem på vågen är JJarna tyngre.   

När det kommer till sundhet så är ju svaga ben något vanligare på stora tunga raser än på små lätta men jag upplever det inte som ett problem på JJ. Däremot har jag haft enstaka falla av Marek på mina JJ ungdjur. Det beror förmodligen på att mycket av JJ som finns i Sverige har rötter i vaccinerade djur i Tyskland.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #48 skrivet: 09 feb-12 kl 23:54 »
Den "ras" du beskriver i din text är en broiler inte en jersey jätte.

Va? Nej, jag menar inte en broiler, jag menar Jersey jätte. Då stod det väl fel där jag läste det. Eller så minns jag fel, det var ett tag sedan.

Vill man åt den där enorma känslan så finns det flera raser som ger ett större intryck än JJ. Mina Stora Kochin ser tex mycket större ut men om man sätter dem på vågen är JJarna tyngre.

Jaså, kanske ska satsa på en annan ras då! Varför ger de ett större intryck, förresten? Burrigare fjädrar?

När det kommer till sundhet så är ju svaga ben något vanligare på stora tunga raser än på små lätta men jag upplever det inte som ett problem på JJ. Däremot har jag haft enstaka falla av Marek på mina JJ ungdjur. Det beror förmodligen på att mycket av JJ som finns i Sverige har rötter i vaccinerade djur i Tyskland.

Det är precis sånt där med benen jag ogillar!  :-\ Marek är givetvis otrevlig men känns inte som ett problem på samma nivå, för det går väl att bota med medicin?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #49 skrivet: 10 feb-12 kl 00:07 »
Nej Marek är obotligt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #50 skrivet: 10 feb-12 kl 00:13 »

Nej Marek är obotligt.

Oh fan. Men det går ändå att komma runt, väl? Genom att t ex sterilisera ägg och kläcka i kläckare?

Dåliga ben pga kroppsstorlek känns svårare att komma runt.  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #51 skrivet: 10 feb-12 kl 01:08 »
Marek går inte att komma runt genom att tvätta med bakteriedödande medel och kläcka i kläckare. Däremot  så kan man  resistensavla  och p det sättet ta ner antal marekfall.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Är Jersey jätte en osund ras?
« Svar #52 skrivet: 10 feb-12 kl 06:09 »
Har man väl fått in Marek är det besvärligt att sanera genom att ta ägg och kläcka, som man kan göra med ILT, eftersom viruset överlever mycket länge utan värddjur. Däremot är det naturligtvis så att man undviker ytterligare spridning genom att undvika handel med livdjur.

Jannee

  • Inlägg: 28
    • Ångermanland
Jersey Giant
« Svar #53 skrivet: 13 jun-13 kl 09:22 »
Läste lite om en stor ras som heter jersey giant? Någon som har erfarenhet? Finns det uppfödare i Sverige?

Jannee

  • Inlägg: 28
    • Ångermanland
SV: Jersey Giant
« Svar #54 skrivet: 14 jun-13 kl 13:07 »
Ingen?  :(

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Jersey Giant
« Svar #55 skrivet: 14 jun-13 kl 14:36 »
vill också veta mer om jersey giant :)
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Jersey Giant
« Svar #56 skrivet: 15 jun-13 kl 10:02 »
Rasen finns i Sverige. Jaghar haft dem men sålde dem av platsbrist skäl. Trevliga hönor som värper rätt bra och hyfsat stora ägg. Många av de djur som finns i Sverige är alldeles för små i storlek och det är en av svårigheterna med rasen att hålla storleken på dem. (som med alla jätteraser)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_Magnus_

  • Inlägg: 2
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #57 skrivet: 27 feb-15 kl 23:19 »
Undrar om det finns någon som kan sälja mig ett par kycklingar av jj

_Magnus_

  • Inlägg: 2
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #58 skrivet: 28 feb-15 kl 08:14 »
Finns det någon som har jj kycklingar att sälja?
Maila mig gärna. lunkan_lhf@hotmail.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser