Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Folkdräkt  (läst 2954 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Folkdräkt
« skrivet: 16 jun-15 kl 00:52 »
Jag är så glad att jag fått tag i en folkdräkt men jag vet inte något om den. Någon här som är kunnig?
Den borde vara från Skåne men vilket härad? Jag tänkte ha den nu till midsommar så lite panik är det.

Jag skulle behöva bleka och tvätta både skjortan och mössan men vet inte om jag vågar. Tyget är skört och med fina spetsar och hur i hela friden ska jag kunna nåla upp mössan så fint igen? Kedjan undrar jag också om, den kommer mitt på brösten, ska den det? Det tillhör en svart schal men den ska jag väl inte ha? En bit grönt tyg är också med, är det något extratyg eller vad ska jag ha det till? Ska jag ha svarta strumpor till?

Tusen frågor känns det som. Finns det någon sida man kan gå in på och få hjälp?


 
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Folkdräkt
« Svar #1 skrivet: 16 jun-15 kl 01:19 »
Det finns böcker på biblioteket med bilder på dräkterna så du bör hitta din i någon bok. Jag vet att jag suttit och bläddrat i en sådan bok.

Jag tror inte det är så klokt att bleka linnet i klorin eftersom det dels är omiljövänligt, dels är linnet vävt för hand och gammalt så det lär gå sönder. Lin blekte man ute i solen förr i tiden.

Man brukade även ha lite olika utstyrsel beroende på om man var gift eller ej. Särskilt huvudbonaden brukar vara olika beroende på tillståndet. Kanske din svarta schal är den du ska ha på dig om du är gift och den gröna om du är ogift.

Det tog upp detta på aktuellt häromdagen då de visade en bild på Sofia som inte hade någon huvudbonad alls när hon bar Sverigedräkten på nationaldagen, medans Madeleine som är gift hade något vitt tyg på huvudet.

Jag googlade lite och verkar svårt att hitta info på nätet om detta. Det finns minst 900 olika bygdedräkter för kvinnor så kanske blir svårt att ta reda på vilken du har.

« Senast ändrad: 16 jun-15 kl 01:46 av olivia.k »

Sjaunja

  • Inlägg: 5543
    • -
SV: Folkdräkt
« Svar #2 skrivet: 16 jun-15 kl 02:12 »
Vilken fin dräkt! Gå in i närmsta Hemslöjdenbutik, där har dom kunskap om folkdräkter. Även ditt länsmuseum har koll.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Folkdräkt
« Svar #3 skrivet: 16 jun-15 kl 10:44 »
Tittade lite i vår bok om folkdräkter. Ser kanske ut som Vemmenhögs härad.

Min älskade hustru kokar våra skjortor för att få bort gulheten.

Huvudbonaden brukade vara olika för gifta och ogifta kvinnor.

Ring hemslöjden i Malmö för vidare konsultation.

Min hustru har en dräkt från Värend i Småland, och jag en från Tjörn i Bohuslän. Vi gifte oss i dem 1975. Jag har växt ur min, :-[, men min fru hade den i slutet på maj, då vår yngsta dotter gifte sig.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Folkdräkt
« Svar #4 skrivet: 16 jun-15 kl 11:08 »

Min älskade hustru kokar våra skjortor för att få bort gulheten.


Är materialet av lin ska man inte koka då det limmet som sitter mellan fibrerna fäller ut och gör tyget luddigt. Är det däremot bomull så bör de tåla 100 grader celsius  men jag har aldrig hört att gulheten försvinner av kokhett vatten?

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Folkdräkt
« Svar #5 skrivet: 16 jun-15 kl 17:27 »
Här är kluten i närbild (eftersom jag är gift ska jag ha den) Den är nålad i invecklade veck. Rädd att jag inte kan få den snygg igen om jag tvättar den. Det finns väl inga klutknytare nuförtiden?

Även en närbild på särken som visar den tunna fina kragen. Vågar man tvätta den?

Jag ska nog kontakta hemslöjden.

Visst är det underbart med dräkter. Jag ska ha min vid alla högtider :)
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

 

Pialinn

  • Inlägg: 109
  • Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
SV: Folkdräkt
« Svar #6 skrivet: 30 jun-15 kl 13:06 »
Kulturen i Lund bör ha personal som kan ge tips hur man tvättar kluten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare
tuslus, Anna Broman, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser