Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitchig lohmanhöna  (läst 1623 gånger)

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
Bitchig lohmanhöna
« skrivet: 23 jan-15 kl 14:11 »
Hej!

Undrar om det är någon som vet om lohmans är mer bitchiga än andra hönor? Jag har 3 vita lohman, varav 2 har börjat värpa, och den ena av dem jagar bort de andra hönsen från redet när de ska värpa, fastän hon själv inte ska det. När hon ha fått väck den andra hönan traskar hon ut ur hönshuset igen ??? En annan av lohmanhönsen var även blodig, hittar dock inget sår på henne och ingen av de andra heller.

Någon som har haft samma problem? Det är ingen annan höna som har gjort så. Vad hade ni gjort med henne? Man ser att de andra hönsen blir lite stressade när hon kommer in och så börjar de väsnas som bara den.
Fembarnsmamma med man och liten gård.

zombivarg

  • Inlägg: 140
  • Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #1 skrivet: 23 jan-15 kl 14:56 »
Har aldrig haft loham höns men det låter inte sunt det du berättar.
Jag hade tagit slaktat den elaka hönan.
Har du fler höns eller bara dessa tre?
ar du ingen tupp som kan hjälpa till att hålla ordning på den elaka hönan?
Lycka till med dina andra hönor  :)
When you can live forever
What do you live for

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #2 skrivet: 23 jan-15 kl 15:26 »
Hej!

Jo jag har totalt 24 hönor och hållit på med hönor i snart 2 år och aldrig varit med om detta. Jag har 5 tuppar och jag tror att gammeltuppen har lite mycket med att hålla koll på de andra tupparna som gärna vill para sig med "hans" hönor :). I helgen ska det jag bli av med några av dem. jag får kanske göra av med henne, men det är synd när hon precis börjat värpa...men,men

tack för ditt svar
Fembarnsmamma med man och liten gård.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #3 skrivet: 23 jan-15 kl 16:57 »
För många år sedan hade jag Lohman. De var allmänt elaka. Mot varandra samt mot små kycklingar. De var ju utmärkta värpare men jag kunde inte ha så elaka höns  :-\. De dog relativt tidigt också blev sällan mer än tre år. Inga höns som jag tyckte om. Idag har jag blomme och de är snälla både mot varandra samt underbara mot alla kycklingar, både sina egna och andras. Lever länge också men inte så goda värpare som Lohman.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #4 skrivet: 23 jan-15 kl 17:24 »
Jag hade en sådan höna en gång för länge sedan. Hon var en brun värphybrid av det då populära märket Hisex.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lillhönan

  • Inlägg: 149
    • Halland
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #5 skrivet: 23 jan-15 kl 17:31 »
Jag har också blomme, bara älskar dem. Tror jag ska göra mig av med lohmanhönsen, för det verkar ju inte vara några trevliga hönor, tyvärr. Det finns ju andra raser som värper bra, som CCL och isbar ska väl vara bra?
Fembarnsmamma med man och liten gård.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #6 skrivet: 23 jan-15 kl 18:01 »
Vi hade fyra Lohman. De var påstridiga och gnällde väldigt mycket. Vi skaffade åtta Sussex istället vilka är mycket trevliga. Lohmanen flyttade till några Lohmankompisar på annat håll där vi vet att de har det bra. Om vi får mer plats någon gång kunde jag tänka mig dem igen men då bara för äggen.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #7 skrivet: 23 jan-15 kl 18:15 »
Vi har haft Lohman tidigare men tröttnade på att dom var elaka & "spattiga". Fick isolera skadade hönor ett par gånger eftersom dom andra höll på att jaga livet ur dom. När dom återhämtat sig gick det utmärkt att släppa tillbaka dom till flocken. Vi har Hedemora istället nu. Lugna & stabila hönor men väldigt överbeskyddande med sina kycklingar.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

suneman

  • Inlägg: 13
SV: Bitchig lohmanhöna
« Svar #8 skrivet: 11 mar-15 kl 14:18 »
Jag har både vit å brun Lohmann.(Och andra raser) De ÄR allmänt bitchiga!! Japp, så är det. De är oftast rasister också. Kan vara lite svåra att ha ihop med snällare raser. Jag har två tuppar på tio hönor, som håller ordning på kärringarna, då går det bra med blandad flock. Då är det lugnt mellan alla damerna. De är ju de som värper så man verkligen får ett ägg om dan i ordentlig storlek. Och mot folk är de ju oftast underbara! Sällskapliga å roliga. Finns för och nackdelar med alla raser. Prova köpa tupp! Och det ska vara en riktig karlakarl till tupp. Han måste vara könsmogen när du släpper till honom, annars får han pisk! Han behöver inte vara en storvuxen ras, men riktigt "kaerig", så han verkligen funkar som ordningsvakt. Inte bara som påsättare, så att säga.(Jag har två små spetshättor i en grupp, å de är jättemanliga!) För har man hönor för att få ägg till hushållet VARJE DAG, ÅRET RUNT, och som samtidigt är kostnadseffektiva, så ÄR de de bästa, även om andra raser är snällare, vackrare, lever längre osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser