Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp från samma kull? Inavel?  (läst 5751 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Tupp från samma kull? Inavel?
« skrivet: 27 jul-17 kl 03:53 »
Hej hade tänkt köpa fyra höns och en tupp. Nybörjare och tänkte köpa könsbestämda kycklingar som är runt 3 månader. Min vision är att efter något/ några år låta en eller två hönor få ruva fram lite kycklingar. Först tänkte jag att enklast är ju att ta fyra höns och en tupp från samma kull. Men sen slog det mig att då går det väl inte att låta hönsen få kycklingar för det måste väl bli inavel? Hönsen får kycklingar med brorsan typ...
Hur har ni löst det hela? Är det lätt att sätta in en ungtupp från annat håll, bland unghönsen? Eller en äldre tupp till unghönsen.


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-17 kl 07:26 »
I många fall tål höns inavel utan problem. Det beror på om det är en "stark" linje där oönskade anlag gallrats bort genom generationerna. Om föräldrarna är resultat av ren utavel,  brukar man sedan kunna inavla i några generationer utan problem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-17 kl 03:46 »
Det är hedemora höns jag ska ha.  Vad rekommenderar ni- ska jag köpa en ungtupp från samma ställe, eller annat ställe? När dom är så små är det lättare då att introducera en ny medlem i flocken. (3-4 månader- vill att dom ska vara könsmogna)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 08:25 »
En vuxen tupp till vuxna hönor som gått utan tupp brukar inte vara något problem, tvärtom. Vissa tuffa hönor kan möjligtvis  få för sig att kaxa sig mot en mesig tupp, men det brukar snart ordna sig.
Att sätta in en ny höna, däremot,  det är en helt annan sak som inte bör göras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

 

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-17 kl 10:08 »
En vuxen tupp till vuxna hönor som gått utan tupp brukar inte vara något problem, tvärtom. Vissa tuffa hönor kan möjligtvis  få för sig att kaxa sig mot en mesig tupp, men det brukar snart ordna sig.
Att sätta in en ny höna, däremot,  det är en helt annan sak som inte bör göras.

Hedemororna härstammar från två små besättningar så dom är inavlade redan från starten. Har hört att ull-anlaget har något med inavel att göra men inte att några fötts med defekter. Jag har en 4-årig tupp som är vacker och snäll men hans potens räcker inte riktigt till... ojämn befrukning av äggen. Nu ruvar en av hans döttrar och jag har tänkt spara en tuppkyckling och nacka fadern. Eller jag har inte hjärta att göra det själv, får be någon annan...

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #5 skrivet: 29 jul-17 kl 09:37 »
Vem vet, tuppar är väl rätt lätt att få tag på. Kanske får ta ta en ung tupp från en annan kull och fyra hönor från en kull. Vill ha dom unga så jag kan tämja dem :)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Gurka

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #6 skrivet: 29 jul-17 kl 15:26 »
Jhbnöiiköönokääålmn

Sent from my SM-G903F using Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #7 skrivet: 29 jul-17 kl 16:47 »
Bästa läget för att få tama höns är att ta över direkt när mamman överger dem. De är då vilsna i tillvaron, och då kan man själv lätt ta över rollen som snäll och trygg  och generös.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #8 skrivet: 30 jul-17 kl 17:21 »
Så är det naturligtvis- men jag vill bara ha fyra höns i första omgången å inte komma hem med fyra tuppar- därav varför jag vill köpa könsbestämda djur.
Men sen om jag själv föder upp kycklingar så kan jag ju pyssla med dem massor


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #9 skrivet: 30 jul-17 kl 19:36 »
Mina är alltid könsbestämda vid detta tillfället. De är då 6 - 8 veckor,
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #10 skrivet: 01 aug-17 kl 15:10 »
Har inga problem med att blanda åldrar storlek o från olika håll eller att få dem tama. Upptäckte när jag skulle bygga om inne i hönshuset att efter två dagar med mig där inne o mutor med godsaker så är jag en höna i gruppen, men morgon o kväll kommer jag med mutor så de kommer glatt springande för att bli i släppta i hönshuset. Däremot får fritidsgruppen stanna inne medan den stora gruppen går ute under dagen pga rovfåglar det funkar

Postat med Alternativ.nu´s app


LenaMarie

  • Inlägg: 26
    • Småland
    • Loppan i Solberga
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #11 skrivet: 02 sep-17 kl 15:32 »
Försöker man bevara en gammal utdöende ras så får man väl chansa lite.
Men vad jag har hört är just höns ganska ok vad det gäller inavel.
Alla kanske härstammar från samma hönor och tuppar, men ju fler
det blir desto längre ifrån kan man komma. Därför är det så tillfredsställande
att ha svenska kulturhöns. Jag har Gotlandshöns (Fåröhöns) Inte genbanks anslutna
men dom är renrasiga. Och dom kommer ju från 2 besättningar på Gotland/Fårö.
Jättetrevliga höns.

Därimot vad det gäller raser som har en större spridning finns ingen anledning att avla på inavel
- då är jag skitnoga med att ha fler
än en uppfödares kycklingar i min genbank. Dom jag handlar från tycker nog jag är skitjobbig
eftersom jag frågar varifrån dom fått sina djur så jag kan undvika dom. Är det någon individ
som är otrevlig så det ju lättare att göra sej av med den om inte rasens fortlevnad beror på den. 
Men hos mej får den en chans och får jag trevligare avkommor är han körd och jag börjar leta efter
sysslingar pysslingar etc som tar över.
Matägg, Avelsägg, Kattungar och Kaninungar ibland till salu.
Övernattningsrum uthyres (Sovrum, Vardagsrum & dusch/toa)
https://loppanisolberga.blogspot.se

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Tupp från samma kull? Inavel?
« Svar #12 skrivet: 10 sep-17 kl 09:21 »
Känns ju smidit om jag hade kunnat ta jönd och tuppar från damma ställe- som redan var vana vid varandra. Vill ju inte att det ska bli bråk när ny tupp kommer in i flocken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser