Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?  (läst 64233 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #280 skrivet: 09 jun-16 kl 13:47 »
Jag köpte en Volvo F88 -71 tungdragare (tung lastbil) som var reggad som traktor klass 2 (jordbrukstraktor).
Han jag köpte den av vart tagen för fortkörning 105 på 90 väg.
Han hävdade att han rullat eftersom det var strax efter en brant utförsbacke.
När de provkörde den så gick den bara lagliga 30.

Det blev bärgare till bilprovningen, för att söka dolda anordningar för att kringgå spärrarna.
Varken polisens tekniker, bilprovningen och specialister från Volvo kunde få den att gå fortare än 30

Det slutade med körförbud på grund av fortrullning eller vad de kallade det.

När han skulle besiktiga den på bilprovningen fick han inte ha den som traktor klass 2 längre, utan det skulle bli klass 1 istället = runt 22 000 i skatt i stället för strax under 200 som det var tidigare.

Därför sålde han den till mig. Jag satte dit en synlig strömbrytare till spärren och reggade den som lastbil i stället.
Ska jag betala full skatt, så ska jag åka fort också.
2001, året efter, blev den skattebefriad.

Den var skickligt spärrad, då alla specialister inte fatta nått.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #281 skrivet: 09 jun-16 kl 14:31 »
Jag trodde också 75, men besiktningskillen stod på sig och sa att 76 också gick bra.
Han verkade veta vad han pratade om, åkte skälv kanonfin 240.
Han såg direkt att det var bytt till B23 från B21 när han öppna huven.
Han såg även att fjäderbena fram var från en 80-talare. De har jag bytt och det skiljer bara lite i spårvidden.

De första åren med 1976 års avgasreningskrav klarade Volvo B21A-motorn utan EGR genom att ha sänkt kompression och en "sen" tändförställningskurva, det var några år senare då de började få press på sig att sänka bränsleförbrukningen som EGR infördes (då tillsammans med tidigare tändning och högre kompression).
Faktum är att även 1975 års B21A i Sverigeutförande var nästan klar för 1976 års avgasreningskrav, de enda nämnvärda skillnaderna är annan nål i förgasaren och en fördelare av äldre utförande med sämre precision.
Det kan däremot tänkas att EGR infördes tidigare dels på Volvo 240 med automatlåda och dels på insprutningsmotorerna.

husbehov

  • Gäst
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #282 skrivet: 10 jun-16 kl 13:11 »
Hej! "husbehov!"
Är säker på att det finns "fram / neutral / back!" Det torde vara fråga om någon form av remmar i transmissionen! Gissningsvis liknande  fanns i gamla DAF-bilar.
Beträffande hastigheter för dessa fordon ; det brukar gnällas om det , har jag fått skriftligt på att hastighetsskyltarnas angivelse gäller ; vill Du frirulla med dessa fordon står det Dig fritt att göra så även om hastigheten bli 90 km/tim eller mera i nedförslut , och det är glädjande att veta! Förmynderiet , översitteriet och paragrafrytteriet har åtminstone i detta fall sin begränsning! Åt "mothugg" skrattas det glatt !
Hälsning!
G S
ja men det jag tänkte på var hur lägena låg till på växelväljaren så du inte råkar få i någon parkering (P) innan neutral kommer  . för då blir det tvärstopp och kanske med ras som följd

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #283 skrivet: 12 jun-16 kl 09:28 »
Hej!
Kan det vara så att INGEN har en EU-bil?  Om NÅGON har, prova att köra normalt, lägga i neutralläge, och sedan lägga i drivläget igen, allt detta i forskningssyfte och på egen risk!
Ert resultat bör publiceras hääääär! Ett förhand-stack bifogas!
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #284 skrivet: 12 jun-16 kl 09:51 »
Hej!
Kan det vara så att INGEN har en EU-bil?  Om NÅGON har, prova att köra normalt, lägga i neutralläge, och sedan lägga i drivläget igen, allt detta i forskningssyfte och på egen risk!
Ert resultat bör publiceras hääääär! Ett förhand-stack bifogas!
Hälsning!
G S

Kan du inte försöka att googla fram verkstadshandbok och/eller reservdelskatalog för någon lämplig mopedbil och studera bilderna där för att ta reda på hur växellådan är gjord och vad som rimligtvis händer?
Det kan också vara intressant att kolla om det finns några stränga varningar mot att röra växelväljaren under körning i sådana bilars instruktionsböcker.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #285 skrivet: 12 jun-16 kl 10:11 »
Hej!
Tack!
Detta torde vara ett bra svar från någon som inte provat, men som likväl har ett gott råd att ge!
Jag haaaar tillfälle att efter vissa arrangemang prova själv, och jag trooor inte det kan vara farligt att i mycket låga hastigheter proova! Skulle jag rulla utför med 70 / 80 km/tim. (gläder mig att så är tillåtet!)  kommer jag givetvis inte att "koppla in" drivningen förrän vid högst 45 km/tim, men vid mitt prov kommer jag att börja vid krypkörning, för att sedan prova med nååågot högre hastighet, et cetera!
Det verkar som om många av motorerna på dessa vagnar är "Yanmar". (har man sagt mig)
Jag lovar att jag skall titta i instruktionsboken innan provet!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #286 skrivet: 16 jun-16 kl 01:16 »
EU-mopedbilarna brukar så vitt jag vet ha en kilremsvariator mycket lik den man hittar i de flesta snöskotrar. Gamla DAF-bilarna hade dubbla variatorer och remmar, samt vakuumstyrd "nedväxling" medan snöskotrar och mopedbilar åtminstone förr hade en vridmomentstyrd mekanisk "nedväxling". Grundprincipen med remskivor av tallriksliknande halvor som pressas mot varandra är dock densamma.

Jag TROR det kan vara en mycket dålig idé att rycka i lägesväljaren under färd eftersom variatorn är i ingrepp och hela drivlinan är sammankopplad. Att lätta något på gasennoch rycka UR "driven" till "neutral" går säkert problemfritt, förutsatt att inte spaken hålls spärrad elektroniskt/mekaniskt. Att däremot lägga i drive-läget igen medan mopedbilen rullar är nog klart svårare att lyckas med snyggt än att göra samma sak utan att trampa ner kopplingen på en vanlig personbil. Svårigheten ligger dels i att veta hur fort variatorns utgående axel faktiskt snurrar, samt att de kuggdrev spaken påverkar sannolikt saknar något som kan liknas vid synkronisering. Matchar man inte variatorns utgående hastighet exakt kommer kugghjul eller klokopplingar att svarvas...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #287 skrivet: 16 jun-16 kl 01:28 »
Skrytdags igen!  ;D
Min senaste mätning gav 6,7. Jo, jag lovar, jag försökte verkligen stenhårt att köra som vanligt folk för att få en referenssiffra/normalförbrukning, men vanorna satt i och jag hamnade en liter under målet. Min maxfart på 80, som även var marschfart på en långresa, prickade dock en förbrukning ganska nära tillverkarens siffror om  jag minns rätt. Det som sket sig och förmodligen höll förbrukningen aningen lägre var att jag inte som alla andra brummade på i jämn fart ända fram till korsningar och rödljus för att sedan stampa pä bromsen. Vanan att rulla sitter i som sagt, men det blev ändå en bra referenskörning.

Näst sista mätningen gav ett nytt vansinnigt rekord på 3,92 i rena siffror, men jag väljer att försiktigt gå ut med 4,0 som nytt officiellt rekord. Sedan Spökplumpen fick feta 195/65R15 framtill som ersättning för de dubbfria 165R15 vinterdäcken har jag blivit mer aggressiv (läs "inspirerad") i min körstil och gasar därför hårdare. Mitt 2" Simon's rally avgassystem lockar mig även att dra lite längre på växlarna ibland. Ändå dessa sjukt låga siffror!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #288 skrivet: 16 jun-16 kl 06:07 »
Hej!
"EU-mopedbilarna brukar så vitt jag vet...."   skrev Du , JohnA, och jag trooor att Du dessvärre har rätt. Det blir aldrig av att prova, men jag haaaar ju fått löfte av grannens dotter att köra hennes EU-bil. Jag har gjort det tidigare, men inte brytt mig om att testa just detta.
Det kommer nog att rycka till om man inte kan få rätt varvtal, men att först prova i mycket låg hastighet går nog, men finessen är ju att koppla in vis marschfart. Jag tror inte det kommer att skada transmissionen om man gör det någon enstaka gång , under årens lopp MÅSTE det ha hänt att NÅGON av misstag råkat göra så. Så fort jag har testat kommer jag att publicera "forskningsresultaten!"
Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #289 skrivet: 18 jun-16 kl 12:21 »
Såvida inte mopedbilar har någon slags idiotspärr som automatiskt låser växelväljaren när fordonet rör sig, har jag mycket svårt att tro det skulle vara skadligt att lätta något på gasen och rycka i neutralläget vid full fart. Vill man sedan ta ecodriving med jojjoteknik till sin spets är det ju inte fel att rulla ända ner till stillastående. Den steglösa utväxlingen borde förövrigt vara god hjälp för att hålla motorn på lämpligt varvtal under hela accelerationen från stillastående till maxfart.

Remvariatorer är inte direkt kända för att var mirakel av hög verkningsgrad. Jag har inte hört så mycket uppgifter om vad en mopedbil faktiskt dricker (3-5 liter på 100km från några enstaka personer jag antastad), men det faktum att en modern tvåhjulig kinamoped trots fyrtaktsmotor dricker mer än 50-talskonstruktionerna jag själv knattrade omkring på under 80-talet skulle kunna vara bevis stora förluster i transmissionen. Om en EU-moped dricker tre liter och jag kan köra en 40 år gammal skitbil på fyra, ja då ÄR det nog ganska solklart något dumt på gång! En liten lågvarvig dieselmotor som de i mopedbilarna har ju dessutom relativt bra verkningsgrad. Tills någon bevisat annat skyller jag utan att tveka på variatorn.

Eftersom lägesväljarspaken i en mopedbil med största sannolikhet är inkopplad EFTER variatorn är det ett MYCKET intressant test att frihjula så mycket det går. Eftersom dieselmotorer är mycket bättre på att bränna bränslet effektivt även vid låg belastning spelar det nog inte så stor roll om motorn går på tomgång under rullningsfaserna.

Förslag: Låna en mopedbil, tanka fullt mycket noga, kör några 10-tal kilometer med jojjometoden och ha tålamod med att för säkerhets skull låta farten rulla ner till noll innan spaken läggs i "D". Tanka upp igen och räkna ut både förbrukning och snittfart. Finns tålamod och nyfikenhet görs en jämförande mätning i jämn hastighet med samma snitt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #290 skrivet: 18 jun-16 kl 12:32 »
Hej!
Detta KAN nog bli verklighet! Jag skulle helst vilja göra tvååå körningar, dels vanligt, dels min / vår frirullningsmetod! Det är förresten det Du föreslår i slutet av Ditt inlägg!
Jag har tyvärr väldigt svårt för initiativ om jag inte helt plötsligt får inspiration!

Undrar i ett tidigare inlägg om det finns ekonomikörningstävlingar där alla kör SAMMA fordon , inte bara likvärdiga vagnar!  Tar tid förstås, men då får man fram den skickligaste föraren beträffande driftekonomi! Skulle någon "vanlig" förare vinna skulle detta vara ett svårt slag för mig! Om man däremot praaaatar om detta med "vanliga" förare har de sällan någon  förståelse för oss!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

husbehov

  • Gäst
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #291 skrivet: 20 jun-16 kl 11:41 »
Skrytdags igen!  ;D
Min senaste mätning gav 6,7. Jo, jag lovar, jag försökte verkligen stenhårt att köra som vanligt folk för att få en referenssiffra/normalförbrukning, men vanorna satt i och jag hamnade en liter under målet. Min maxfart på 80, som även var marschfart på en långresa, prickade dock en förbrukning ganska nära tillverkarens siffror om  jag minns rätt. Det som sket sig och förmodligen höll förbrukningen aningen lägre var att jag inte som alla andra brummade på i jämn fart ända fram till korsningar och rödljus för att sedan stampa pä bromsen. Vanan att rulla sitter i som sagt, men det blev ändå en bra referenskörning.

Näst sista mätningen gav ett nytt vansinnigt rekord på 3,92 i rena siffror, men jag väljer att försiktigt gå ut med 4,0 som nytt officiellt rekord. Sedan Spökplumpen fick feta 195/65R15 framtill som ersättning för de dubbfria 165R15 vinterdäcken har jag blivit mer aggressiv (läs "inspirerad") i min körstil och gasar därför hårdare. Mitt 2" Simon's rally avgassystem lockar mig även att dra lite längre på växlarna ibland. Ändå dessa sjukt låga siffror!
helt fantastiskt ! det är en effektiv körstil du håller på med !

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #292 skrivet: 21 jun-16 kl 16:10 »
Jag häpnade redan förra sommaren när min 40-åring började hålla sig under en halvliter milen. Jag trodde knappt mina beräkningar när jag satte de första rekorden strax över fyra liter per 100 km. Vinterns förbrukning blev hög, sannolikt pga svårigheten att hålla belysning och värme igång utan att brumma motor, och så fort motorn är igång blir körningen lätt väldigt annorlunda och odiciplinerad. Trodde länge i våras att förra sommarens bästa siffror skulle bli omöjliga att komma tillbaka till så som jag tyckte mig kämpa i början. Nu händer det bara!  ;D

Njä, självklart får jag jobba HÅRT för att nå de fantastiska resultaten. Mycket hårt. Minsta lilla störning av bakomliggande trafik, ljuskrävande mörkerkörning, defrosterkrävande pissväder eller en enstaka resa utan tid och tålamod att extremköra så flyger siffran upp rejält. Inte ett dugg konstigt, bara väldigt störande när jag är så sugen på att sätta nya rekord hela tiden.

Det lustiga är att de gånger jag på sistone gjort valet att strunta i ecodriving, t.ex. för att jag har bråttom eller ska åka längre sträckor med min otåliga familj, så blir siffrorna som väntat klart sämre, men ändå smått fantastiska jämfört med vad de flesta "normalförare" får ut ur en bil som min. När jag själv tycker att jag halvslarvar får jag ändå en förbrukning på i grova slängar HÄLFTEN av de siffror jag hör från andra Saab V4-ägare. Nu senast när jag slarvade blev resultatet 4,4.  :) Jojjokörningen sitter onekligen i ryggmärgen numera!

Det lite osportsliga i just de gamla saabarnas fall är det fantastiska frihjulet. Utan detta blir det MYCKET jobbigare med ecodriving enligt jojjometoden. Tror inte det finns någon annan bil som har frihjul på detta vis, utom Saab 99 de första tillverkningsåren. Äldre Landrover och några fler bilar ska visst ha frihjul, men då handlar det om fyrhjulsdrivet med frihjul i stället för centraldiff, som alltså låter framhjulen frihjula och endast bakhjulen driver när man svänger.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #293 skrivet: 21 jun-16 kl 16:12 »
Hittade just en intressant sida om "BSFC sweet spot refinement": http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/sweet/refl.html
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #294 skrivet: 21 jun-16 kl 16:28 »
Någon som vet vad en del moderna bilar sysslar med på tomgång när de bluddrar lite lustigt i långsamma cykler? Sonens mamma hade något japanskt med radfyra som ibland lät som om den gick på bara två cylindrar när den stod stilla. Cyklerna var på någon halv minut kanske, och jag gissar det kan handla om att minska förbrukningen och framför allt få renare avgaser genom att höja motorns effektivitet när den gör "ingenting". -Att den alltså stänger av en eller flera spridare, kanske enligt något rullande schema, och kompenserar genom att spruta mer i de aktiva spridarna och öppna gasspjället i motsvarande grad. Pump- och lagerförlusterna blir förstås fortfarande desamma men kompression och fyllnadsgrad ökar rejält i de aktiva kolvslagen och därmed även verkningsgraden.

Om det nu funkar så, påminner det om den gamla hesselmanmotorn, en lustig lösning för att driva större lågkomprimerade bensinmotorer på diesel och tända med tändstift. "Trasselman" kallade chaufförerna ofta dessa, och sotningsintervallen var olustigt täta. Även avgaserna borde varit av det tätare slaget... För att motorerna skulle klara att gå på tomgång stängde man av hälften av cylindrarna i en rak sexa så att belastningen på resterande tre ökade och cylindertemperaturen gick upp. Tomgångsvarvet var också högre än på motsvarande bensinmotor.

Åtminstone teoretiskt borde cylinderavstängning ge viss bränslebesparing även vid landsvägsfart. Tror det var redan på 1980-talet, i Trafikmagasinet kanske, jag såg något om en amerikansk (?) bil som gjorde detta trick vid låg belastning på landsväg.
Samma trick borde vara enkelt att testa på en gammal förgasarmotor om man monterar dubbla förgasare som matar halva motorn var och sedan stänger av bränslet till den ena. En bypassventil mellan förgasaren som ger rejält med tjuvluft är kanske enklare att få till än att stänga av bränslet till huvudmunstycket? Eftersom motorn kommer kräva rejält gaspådrag kommer knappast något bränsle rinna genom lågfartsystemet eller tomgångsmunstycket? Det vill förstås till att man verkligen får HELT stopp på bränslet i den ena förgasaren, annars blir det både höjd förbrukning och höjd HC-halt när bränsle sugs in men är för magert blandat för att kunna tända i den avstängda motorhalvan. Om det sedan är värt krånglet att bygga en sådan annordning är tveksamt när man ändå har kvar pumpförluster och friktion. Jojjometoden skär faktiskt ner båda dessa parametrar till en tredjedel! (om motorn arbetar en tredjedel av körtiden, vilket är fallet för mycket av min egen körning)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #295 skrivet: 28 jun-16 kl 20:35 »
Nu talar statistiken för att jag ska våga gå ut med 4L som en officiell förbrukningssiffra jag vågar stå för!  ;D

Två gånger strax under den spektakulära fyralitersnivån, en gång precis på och ytterligare några mätningar strax över talar för att resultatet faktiskt inte är en felmätning. Många Saab V4-ägare jag talat med är vana vid att deras bilar dricker det dubbla och ibland ännu mer.  Naturligtvis kostar det restid att köra så här, men om en resa tar 10% längre tid samtidigt som man sparar kanske 50-70% bränsle är det ganska bra utdelning.  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #296 skrivet: 01 jul-16 kl 15:27 »
Hoppsan, procentfel! 30-50% tänkte jag nog skriva.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #297 skrivet: 04 aug-16 kl 00:46 »
Får se hur det går med mina 4L/100km nu, för idag fick jag igång bilen efter några dagars stillestånd med dålig koppling. När motorn ändå var ur kunde jag inte låta bli att motstå frestelsen att stoppa i en gammal rallymotor som stått i sin donatorbil elva år under en gran. Motorn gick igång fint och har ett sjuhelvetes ös på höga varvtal, på bekostnad av en del segdragning. Jag misstänker att en motor som trimmats med ökad duration i kamaxeln (sannolikt körd i den gamla rallyklassen Standard B) inte går lika snålt som originalmotorn men det ska bli mycket spännande att få svar på detta!

Jag misstänker att den ökade durationen medför att insugsluften "backar" ut något genom insugsröret och förgasaren på låga varv, vilket borde innebära att blandningen blir fetare och den faktiska kompressionen/fyllnadsgraden lägre. Min "nya" förgasare är inte i bästa skicket och motorn har något orolig tomgång, men det spelar inte så stor roll när man som jag kör "jojjometoden" med motoravstängning. Blir blandningen onödigt fet ger det kanske möjlighet att öka inblandningen av E85 som kompensation? Oavsett trimningsgrad och kamaxelns egenskaper borde det fortfarande vara kring varvtalsområdet för maximalt vridmoment som motorn ger högst verkningsgrad. Sannolikt har min "nya" rallymotor inte högre vridmoment någonstans i varvtalsområdet och då antar jag det blir omöjligt att nå samma fina förbrukningssiffror som tidigare.

Det ska bli oerhört intressant detta! Först måste jag dock gasa av mig lite av glädjen över en hejdlöst rolig motor...!  ;D
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

alter

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #298 skrivet: 31 aug-16 kl 11:20 »
Åtminstone gör många "halvmoderna" motorer från 80- och 90-talen så. Med början i slutet av 90-talet har det, pga strängare avgaskrav, blivit mer och mer vanligt att motorstyrsystemen inte (åtminstone inte alltid) stänger av bränslet när bilen rullar med släppt gas, detta för att hålla förbränningen igång så att katalysatorn håller sig varm och eventuell smörjolja som följer med säkert bränns upp. Det är lätt att se om bilen har färddator.
Vanligtvis måste man ta ur nyckeln eller göra något annat extra handgrepp för att rattlåset ska kunna gå i, och det gör man ju inte i ett sådant här fall. Saab V4 som tråden handlade om från början har för övrigt växelspakslås istället för rattlås. Bilen drar väl fortfarande bränsle när man rullar på friläge? jag har upplevt det när jag är ute och kör och ser att digital mätaren håller sig på samma nivå, ibland tom ökar den. De borde uppfinna någon form av bränslesystem som låser bensinen från att dras när man rullar på friläge. Eller så köper man elbil (:) fast då måste man först vinna på lotto...

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #299 skrivet: 31 aug-16 kl 11:50 »
När man lägger ur växeln på en äldre bil med förbränningsmotor så fortsätter ju motorn att gå på tomgång. På moderna bilar med start/stopp-system förekommer det ofta att den stängs av automatiskt i det läget (dock inaktiveras ju start/stopp-systemet t ex om motorn är kall, om batteriet är dåligt laddat, samt vid t ex mycket kallt eller varmt väder).

Elbilar går att få tag i billigt om man inte nödvändigtvis vill ha en fabriksny sådan. Det står t ex många Renault Clio och Express från 90-talet och skräpar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser