Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slut på jäst, snabb hjälp behövs!  (läst 7551 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« skrivet: 08 jan-10 kl 14:12 »
Jag håller mig inne o bakar idag. Startade igång ett "Olof Victor"-bröd i morse och bakade samtidigt vanligt jäsbröd.

Tyvärr läste jag lite slarvigt i receptet och upptäckte nu att jag behöver 15 gram jäst till i Olof Victor, och jag har precis bakat slut sista gnuttan jäst...

Grannen hade också slut på jäst och jag har ingen större lust att palta på mig o köra till affären för lite jäst...

Finns det nåt alternativ? Kan jag öka upp surdegen (350 gram skall det vara)? Hälla i honung, russin?

Snälla, kom med idéer så att jag slipper köra bil.... :P
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #1 skrivet: 08 jan-10 kl 14:37 »
bakpulver?
Fjäderfän och kaniner

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #2 skrivet: 08 jan-10 kl 14:54 »
Fast det skall jäsa i 16 timmar i kyl, då funkar väl inte bakpulver?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

jenses

  • Gäst
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #3 skrivet: 08 jan-10 kl 15:01 »
Fast det skall jäsa i 16 timmar i kyl, då funkar väl inte bakpulver?
Varför vill du överhuvudtaget ha jäst i ett surdegsbröd? Den behövs ju inte alls.
Gissar att receptet är från herren Hedh, han kommer på konstiga idéer ibland  :-X

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #4 skrivet: 08 jan-10 kl 15:03 »
Du kan testa allt möjligt på en gång. ;D
Honung, russin, äpple,  osv, (Kanske blanda in lite deg från den "vanliga" brödet?) och sen låta det jäsa längre om det behövs.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #5 skrivet: 08 jan-10 kl 15:21 »
Varför vill du överhuvudtaget ha jäst i ett surdegsbröd? Den behövs ju inte alls.
Gissar att receptet är från herren Hedh, han kommer på konstiga idéer ibland  :-X

Det är en jättebra fråga.... Jag tycker att det känns märkligt och vill helst baka med bara surdeg, men jag är inte så bra på surdegsbröd ännu att jag vågar släppa recepten.

Helt rätt att det är Hedh, han har jäst i de allra flesta recept....  ??? ::)

Nu gjorde jag så att jag tog lite mer surdeg (det jag hade) och så hällde jag i två matskedar honung. Jag kan ju alltid jäsa längre om det behövs. Degen ser jättefin ut så jag hoppas att det kommer att bli ett gott bröd ändå till slut!

M8e, det hade ju varit en bra idé att ta av den andra jäsdegen. Tyvärr kom jag på det när brödet redan stod i ugnen och bunken var diskad....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #6 skrivet: 08 jan-10 kl 15:23 »
Tack för alla förslag, nu är brödet i jäsbunken och rapport om resultat kommer imorgon bitti!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

jenses

  • Gäst
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #7 skrivet: 09 jan-10 kl 10:29 »
Tack för alla förslag, nu är brödet i jäsbunken och rapport om resultat kommer imorgon bitti!
Och, hur gick det?  ???

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #8 skrivet: 09 jan-10 kl 10:49 »
Första omgången står i ugnen just nu. De är inte så stora, men de är fina. Om tio minuter vet jag hur de ser ut även inuti...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #9 skrivet: 09 jan-10 kl 12:00 »
Nu är första omgången ute ur ugnen och provsmakade. De blev helt ok, möjligtvis att de skulle jäst lite längre.

Andra omgången har ju fått en timme extra jäsning i rumsvärme, så de borde bli bättre!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #10 skrivet: 09 jan-10 kl 12:04 »
Har ofta för lite jäst, brukar låta den förökas i en sockerlösning några timmar före baket, eller så får man låta brödet jäsa längre.
Ska sällan behöva vara ett stort problem. Och som sagt är det surdeg, så har man i de recept jag känner till inte behövt tillsätta jäst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #11 skrivet: 09 jan-10 kl 13:26 »
Vi smakade just hela familjen o mannen sa att det var det bästa sudegsbörd som jag gjort!!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #12 skrivet: 09 jan-10 kl 14:49 »
Hej!

Vet inte om det fungerar på matbröd, men annars är två mogna bananer gångbart i mjuka kakor. Kanske värt ett försök!? // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Slut på jäst, snabb hjälp behövs!
« Svar #13 skrivet: 06 apr-15 kl 22:07 »
Att blanda i jäst i ett surdegsbröd för att man är rädd för att misslyckas är en dålig väg att lära sig.Då är det bättre att köpa ett färdigt surdegsbröd. >:D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser