Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommonträd  (läst 6936 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Plommonträd
« skrivet: 02 aug-10 kl 19:57 »
Vi planterade ett plommonträd för 3 eller 4 år sedan. På alla dessa år har vi inte fått ett enda plommon och inga syns till i år heller. Är det vanligt med plommon att det tar flera år innan det bär frukt?? Eller ska vi gräva upp trädet och plantera ett nytt??
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Plommonträd
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 20:28 »
Det är olika för olika plommonsorter, vissa sätter frukt redan efter ett par år andra tar det 10år för. Vet du vilken sort det är?

Om trädet blommar och man inte får frukt kan även såna orsaker som brist på lämpligt plommonträd att korsa sig med (alla sorter är inte självfertila), brist på pollinerande insekter, frost i blomningen.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Plommonträd
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 21:05 »
Hej!
Jag tycker att plommon verkar lite knepiga. Jag har massor av olika sorter. Blomningen var bra men inga plommon utom på Komet och körsbärsplommonet Gypsy. Spidola som anges vara självfertil har inte gett frukt varken hemma eller i bär- och fruktträdgården på Denningarum. Förmodligen måste jag skaffa bin. Humlorna tycks mest ägna sig åt bärbuskarna och möjligen äpplena.
Ska du skaffa ett plommonträd till så fundera på Komet.
MVH
Jan

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: Plommonträd
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 21:53 »
Det har inte ens haft blommor under alla dessa år. Så brist på pollinering är det inte. Tyvärr vet jag inte sorten.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Plommonträd
« Svar #4 skrivet: 06 aug-10 kl 08:07 »
Vi har plommonträd som funkat lite varannat år, vi har haft en del år med stekelproblem också. Det är annars ofta sjukdomar eller parasiter på plommonen.
Men efter det att vi satte ut kupor i denna trädgård har det varit plommon så att grenarna har gått av ibland.
Ett par träd här har häng ner till marken och de skall få stöttor för att inte gå sönder.
Ibland kör jag en eller två skottkärror plommon till komposten och de som trillat ner går i stora klippen, det luktar kompott ibland.
Jag ser en tydlig koppling mellan bin och skörd och hälsa på träden. Vi har olika sorter och kartgallrar inte.
« Senast ändrad: 06 aug-10 kl 08:09 av Sten-Åke Lindell »

Bonnafan

  • Gäst
SV: Plommonträd
« Svar #5 skrivet: 24 mar-13 kl 10:24 »
en del plommonträd kan ta lång tid innan dom ger nått ja har flrea stycken olika sorter,
Men tänk på skulle du nu få mycket Plommon så grenarna tyngs ner av all kart så se till å kartgallra ordentligt, För gör man ej detta så vet jag att det tar musten ur trädet å nästa år kan trädet va stendött, å det vill man ju inte,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser