Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underlag och storlek hönsgård  (läst 4141 gånger)

Emma1973

  • Inlägg: 9
Underlag och storlek hönsgård
« skrivet: 29 aug-15 kl 20:28 »
Håller på att bygga om en lekstuga till hönshus och har börjat fundera på hönsgården. Lekstugan står på en grund av markduk grus med träram runt ( har tidigare varit hundgård där). Ytan som är kvar av bädden är drygt 9 kvm. Räcker det som utegård för ca 5 hönor? Tror ni de trivs att gå i grus? Har annars mer yta att ta till om det behövs men tänkte att det lätt går att bygga runt den befintliga ramen.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Underlag och storlek hönsgård
« Svar #1 skrivet: 29 aug-15 kl 22:57 »
Jag tycker att 9 kvm är lite snålt för 5 hönor och jag tror inte grus är ett idealiskt underlag. De måste kunna krafsa och sandbada i det. Så jag skulle utökat, men minst det dubbla.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Emma1973

  • Inlägg: 9
SV: Underlag och storlek hönsgård
« Svar #2 skrivet: 30 aug-15 kl 07:47 »
Tack för respons! Då blir det 12 kvm gräsyta till åt dem (sammanlagt 21 kvm). Funderar på om jag ska lägga in grövre grenar på gruset till dem att sitta på också.

 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Underlag och storlek hönsgård
« Svar #3 skrivet: 30 aug-15 kl 13:13 »
Om du har tid och ork tycker jag du ska försöka att skotta ett tjockt lager jord eller sand över gruset.

Jag är inte säker på att höns ogillar grus, jag tycker bara det verkar ologiskt att de skulle det.

Att sätta in grenar här och var är en bra idé, de gillar att sitta på dem, men det är nog bättre att sätta upp dem en bit ovanför marken än att lägga dem på den.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Underlag och storlek hönsgård
« Svar #4 skrivet: 30 aug-15 kl 14:34 »
...Gör ingång så bred så du kan köra med en jordfräs ibland i hönsgården...Bra att harva ner diverse knytt + hönorna gillar när det är uppfräst...Kolla även så hönshuset blir lättstädat...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 8 användare (2 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan, Slowfox, Mathias., von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser