Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda hönskvalster  (läst 7211 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
Röda hönskvalster
« skrivet: 12 aug-15 kl 17:38 »
Hur tänker ni kring dessa vidriga parasiter? Jag ser att de finns i huset trots städning...det enda jag inte gjort är att byta sittpinnar, skulle vilja ha nå metallösning för uppsättning av sittpinnarna, hur har ni? Och arbetar ni er blodiga med dessa kräk eller låter ni det typ va? Jag kan inte högtryckstvätta väggarna och tänker inte slita loss innerväggarna...har sex höns för äggen och sällskapets skull men börjar tycka alla parasiter å skit tar bort det roliga med dessa fantastiska djur 😥

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #1 skrivet: 12 aug-15 kl 19:47 »
Det finns nått medel som man sprutar på alla ytor i hönshuset. Minns tyvärr inte vad det heter.

Samtidigt så är det lämpligt att spraya med radar eller liknande produkter mot flygande och krypande insekter.
Gör man detta på morgonen efter städning så får hönsen vara ute hela dagen, någon timme innan insläpp så öppnar du upp med galler för luckan och skapar tvärdrag i hönshuset för att vädra ut de sista resterna.
Detta bör du upprepa ett par gånger med nån veckas mellanrum.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #2 skrivet: 12 aug-15 kl 20:50 »
...Du får börja odla tobak...torka bladen, smula dom...ha det som strö i reden uppblandat med halm kanske och även lite på golvet....Finns mycket att läsa om det utomlands....

http://www.nature.com/news/city-birds-use-cigarette-butts-to-smoke-out-parasites-1.11952

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #3 skrivet: 12 aug-15 kl 21:04 »
...Du får börja odla tobak...torka bladen, smula dom...ha det som strö i reden uppblandat med halm kanske och även lite på golvet....Finns mycket att läsa om det utomlands....

http://www.nature.com/news/city-birds-use-cigarette-butts-to-smoke-out-parasites-1.11952


;D   Vakatten...      Och så fick jag ett användningsområde och skäl att spara på fimparna.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #4 skrivet: 12 aug-15 kl 22:17 »
...Här saxat från Ohio-Farmer.... "An almost louse-proof nest can be made of tobacco stems covered with an inch layer of hay or excelsior ". Verkar som dom använder mitttnerven på tobaksbladen...säljs även buntvis till dom som har duvor....

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #5 skrivet: 13 aug-15 kl 07:06 »
Intressant med tobak :) ska kollas upp. Men ni som har kvalstren hur gör ni? Gör ni måt alls? Det kröp i hela huset igår kväll :(( blir till att tvätta och måla huset igen då :/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #6 skrivet: 13 aug-15 kl 19:56 »
....och göra om det efter en vecka...sedan en gång till....förhoppningsvis med gott resultat...eftersom dom kläcks efter en vecka...titta även över ventilationen eftersom krypen gillar fukt...

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #7 skrivet: 13 aug-15 kl 23:41 »
Tvätta å måla om å om igen? Buääääh. Jag målade halva huset idag, de verkar bara vara omkring hönsen?? Tog bort lite inredning och bytte sittpinnar, igårkväll kryllade det på väggarna å i taket å ikväll var det väl bara ett femtiotal som jag raskt dödade...tack för tipsen

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #8 skrivet: 14 aug-15 kl 00:07 »
....Du verkar ju rätt drabbad om man säger så...Antar du slabbar väggarna med släckt kalk...Hmmm...man kan nog få sådana kryp på sig själv ,så nog bra med lite skyddskläder...Som sagt sittpinnar och reden bör ju vara värst...Det där med upprepning...nog inte fel när det finns stora så mängder...Bara hålla järnkoll och se om dom minskar...Då gör man rätt...

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Röda hönskvalster
« Svar #9 skrivet: 14 aug-15 kl 06:47 »
Vill man veta mer så kanske Jordbruksverkets publikation "Förebyggande åtgärder
och bekämpning av
röda hönskvalster" kan vara av intresse

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_15.pdf

Gilbert

  • Gäst
SV: Röda hönskvalster
« Svar #10 skrivet: 14 aug-15 kl 07:50 »
90% av alla hönshus är inte byggda för att kunna utföra sanering enligt jordbruksverkets rekommendation. Varje gång diskuteras medel på hönorna medan storsanering är i princip omöjlig.
Den som bygger skall bygga för sanering, kunna högtryckstvätta hela lokalen.

Det som man skall göra allra först är storsanering av lokalen. Har man kalk är det nästan kört, har man blanka målade ytor går det fort och enkelt och det blir sanerat efter rengöring.

Men konservatism och gamla hönshus gör mycket av SJV rekommendation omöjlig.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #11 skrivet: 14 aug-15 kl 18:52 »
Ligger mycket sanning i det du skriver Gilbert...När man renoverar göra det ordentligt...Har man glatta väggar kan man descinficera med klorin istället för släckt kalk...Sett det finns ett medel som heter Red Mite typ kiselpulver som är tänkt att skada kvalstren...Läser man bloggar om dom som sanerar brukar det ju vara bilder på sådant medel...Men själv misstänker jag det är uppmärksamheten på problemet och städningen gör mest nytta...Själv brukar jag använda original Myrr vid sittpinnarna efter städning... Skulle jag få en explosionsartat förekomst av kvalster så kan ju Skogsvildes äkta Radarlösning vara okey så man snabbt minskar ner dom innan städning...Kanske även spraya innanför kläderna om tycker det liksom kryper  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #12 skrivet: 22 aug-15 kl 22:50 »
 :D...Hur har det gått trådskaparen om man får fråga? Själv rensat ut ett gammalt rede...drog aset ut ur hönshuset...ersatte med ett nybyggt rede...Ny halm och tobak i redet  :D ...Lite har man slabbat med släckt kalk då med pensel men borde gå att använda en typ sprutpistol för underredsmassa som man har till bilen ,bara fylla en tom behållare med släckt kalkblandning  :D ...
« Senast ändrad: 22 aug-15 kl 22:57 av Tännlappen »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #13 skrivet: 22 aug-15 kl 23:10 »
Hett vatten är fint det, det blir de inte resistenta mot de små krypen. Och de är ju röda redan från början ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #14 skrivet: 27 aug-15 kl 18:14 »
...Nackdel hetvattentvättar är som sagt priset...annars nog kanon med het ånga...Körde en runda med sprutpistolen fyllde en tom behållare med ren släckt kalk som utblandats med vatten i ett kärl  :D ... Var som att sprutmåla väggarna  ;D mycket smidigt och snabbt...Svårt att tro något överlevt den behandlingen, med rejält tryck måste ju kalket tränga in överallt  8) ...Nu är hönshuset fräscht  (:)

Vivvi88

  • Inlägg: 80
    • Bohuslän
SV: Röda hönskvalster
« Svar #15 skrivet: 28 aug-15 kl 14:49 »
Jag upptäckte imorse att jag hade röda kvalster. Jag hade en svart tröja på mig och stötte emot en sittpinne med ovansidan armen, en sån chock jag fick!
Kan det var därför min höna plötsligt trillade av pinn häromdagen??
Ska införskaffa en ångtvätt med detsamma!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #16 skrivet: 28 aug-15 kl 15:33 »
Insekter (och kvalster) har svårt att klara höga temperaturer. Spolar man vatten på dem räcker 60 grader mer än väl. Jag testade en liten ångtvätt (biltema 229kr), och den är ju kul och fungerar in i springor, men en plåtvattenkanna med hett vatten i fungerade mycket bättre.

Död åt kvalstren >:D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #17 skrivet: 29 aug-15 kl 14:12 »
...En liten ångtvätt kanske går bra på sittpinnarna...hela väggar behövs nog bättre grejor till gissar jag...tålamodet kan ju tryta  :D ,,,Då gäller kokt vatten öst på väggarna som föreslagits ;D ...Konstruktionen hur sittpinnarna är fästa är nog också viktigt...inte vara direkt satta på en bräda som stöd fäst direkt i väggen...utan mer ha det som ett par klossar sedan stödbräda på...blir färre motorvägar då för kvalstren ut på sittpinnarna, lättare att stoppa...

DaisyMalone

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Röda hönskvalster
« Svar #18 skrivet: 29 aug-15 kl 20:58 »
Håller fullkomligt med! Har obehandlat trä invändigt i vårt hönshus och dessa äckel är OTROLIGA att bli av med. Har använt kiselgur, ångtvättat med såpavatten, målat med kalk....de hittas där ändå! Jag ger snart upp....😢
Herren gav oss djuren till att vårda och ta god hand om.
2 blandrashundar, 2 katter, Brahma höns, 3 barn.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röda hönskvalster
« Svar #19 skrivet: 30 aug-15 kl 13:37 »
...Efter djupdykning i ämnet kvalster så blir man väl kanske inte helt av med dom men det viktiga är att man håller antalet nere till ett minimum...Som sagt har man ett gammalt hönshus med stora springor och inte får bukt med krypen kan man rätt billigt sätta skivor på väggarna där hönorna sover..underlättar rengöring-mindre gömställen...Har man redan en kompressor på gården typ hobby räcker, kostar en underredsbehandlingspistol till enlitersflaskor eller burkar ca 120kr på jula...Får köpa en enlitersflaska med för runt 60kr på b-tema-förslagsvis välja linolja som man då får tömma ur eller ge bilen en omgång  :D . Man kan ju dra på med såpblandning också sedan släckt kalk,Finns recept där det blandas i tapetklister så det häftar bättre...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 6 användare
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser