Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillgång och efterfrågan  (läst 6930 gånger)

Ullis27

  • Inlägg: 27
Tillgång och efterfrågan
« skrivet: 24 aug-10 kl 18:46 »
Sitter och klurar lite..
Finns det raser som är mer eller mindre populära? Tänker att om man har några kycklingar att sälja, är det vissa raser som är lättare än andra och sälja?
Även tuppar?

Hur är det med lantraserna? om man får fram några kycklingar är det stor efterfrågan på dessa då? Är efterfrågan större än tillgången? Eller är intresset för våra lantraser litet så det är svårt och sälja?

Tanken kom upp då jag insåg (iallafall i dagsläget..) att om jag skaffar höns och får (fler än jag har plats för) kycklingar så har jag nog lite svårt och se dom växa upp och sen äta dom..

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #1 skrivet: 24 aug-10 kl 18:57 »
Är det bara jag som tycker detta är en lite lustig fråga på ett forum  för "praktisk kunskap om självhushållning"? ;)

Överskottsdjur = mat. Nyttig, billig, närproducerad mat som du dessutom vet har haft det bra hela livet. Kan det bli bättre?

Ullis27

  • Inlägg: 27
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 19:17 »
ja jag vet..
Det var därför jag skrev i dagsläget eftersom jag såsmåningom kanske inte alls har några problem med det. Har ingen erfarenhet av att föda upp min egen mat. Så det var en tanke som dök upp. Men självklart är det ju det bästa man kan äta.
Sen var jag bara lite nyfiken på hur det ser ut i hönsvärlden.


När man kollar annonser så är det vissa raser som det finns mycket av och andra som finns väldigt lite av, därav även min fundering om hur det ser ut.
« Senast ändrad: 24 aug-10 kl 19:21 av Ullis27 »

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #3 skrivet: 24 aug-10 kl 19:17 »
Är det bara jag som tycker detta är en lite lustig fråga på ett forum  för "praktisk kunskap om självhushållning"? ;)

Överskottsdjur = mat. Nyttig, billig, närproducerad mat som du dessutom vet har haft det bra hela livet. Kan det bli bättre?

Det kan väl finnas människor som vill ha tillgång till ägg, men inte vilja äta höns/kycklingar?
Tycker inte alls att frågan är märklig, har däremot inget bra svar! ;)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #4 skrivet: 24 aug-10 kl 19:49 »
Tja, inte tycker jag det är märkligt. Jag har tre hästar och skulle aldrig äta upp dom  :o. Det beror väl på vad som är syftet med att skaffa hönsen, man kan ju ha dom enbart för äggens skull också, om man gillar ägg men inte kycklingkött.
Skulle jag ha mina höns och inte vilja ta köttet så skulle jag nog välja en värpras, eller prydnadsras. Vissa är ju större efterfrågan på än andra, man kan ju kolla på höns köpes och se vad som efterfrågas. Fast jag tror man ska ha det man själv tycker bäst om. Tycker man om sina djur så talar man bra om dom och då gillar andra dom också.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 00:41 »
Vill man bara ha ägg så är väl det vanligaste och enklaste att köpa värpfärdiga hybrider utan tupp från nåt hönseri som föder upp sådana.

Oavsett rasens popularitet så blir det problem att sälja en massa tuppar till bra hem. Marknaden är rätt mätt på tuppar, om man säger så. Desssutom är det ju så att ju populärare en ras är desto större är både utbud och efterfrågan.

Liknelsen med hästar förstod jag inte. Dom värper väl inte  ???
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #6 skrivet: 25 aug-10 kl 01:43 »
Jag vet ingen ras, inte ens någon lantras med stor efterfrågan, där man kan sälja varenda tupp till liv. Värphybriderna behöver värpfoder för att orka värpa så ruskigt mycket som dom är programmerade att göra. Ekologiskt värpfoder finns men det är väldigt dyrt. Därför skulle jag nog rekomendera en ras som heter Isbar. Dom är "nästan" en lantras, men det är få som ruvar.
Värper vackra brun-gröna och gröna ägg och är allmänt fina och trevliga.

linslus

  • Inlägg: 1053
  • www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #7 skrivet: 25 aug-10 kl 09:56 »
När det gäller Silkeshöns har jag mycket sällan problem att bli av med alla tuppar. Kan bli att de får stanna en bit in på vintern men sedan ringer ofta folk att de vill ha tupp för deras har hänt något med.  Däremot andra raser är svårare men de går ju utmärkt att äta antingen för mig eller någon annan .

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #8 skrivet: 25 aug-10 kl 10:01 »
Har inte märkt att det är direkt svårt att bli av med kycklingar av någon ras. Men helt klart går de raser som är ovanligare lite trögare att sälja. Dvärgraser har varit något svårare än stora också.
Däremot som de andra skrivit, tuppar är ju alltid svårt att bli av med och man behöver slakta bort dem imellanåt.

bea

  • Inlägg: 790
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #9 skrivet: 25 aug-10 kl 10:27 »
Om man har svårt för det där med att ta bort tuppar så kan man ju försöka väja en ras som inte är så svårt att ha flera tuppar ihop av.Då har man ju iaf lite tid på sig att leta hem ;)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #10 skrivet: 25 aug-10 kl 10:40 »
Ofta tror man kanske i början eller innan man skaffat sina första djur att man inte kommer kunna slakta övertaliga djur.
Dock brukar man inse att det är det smidigaste sättet att kunna bli av med överskottsdjuren efter ett tag. Jag var 12-13 första gången jag "tvingades" nacka mina första dvärgtuppar.
Det är besvärligt att försöka annonsera och sälja enbart tuppar, oavsett ras.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #11 skrivet: 25 aug-10 kl 10:45 »
Det där med efterfragan efter hönsraser.. verkar som om det är lite en sak hur trenden just är. Lite modesvängningar kanske. Skulle inte bestämmer mitt rasval efter det som marknaden vill ha.
Och föder man upp ungdjur blir det alltid överskott som är tänkt som mat.. antingen rovdjurets eller människans. Annars skulle världen kryller ännu mer av djur som i slutändan inte hade tillräcklig med mat.

Lev med djur som du tycker nyttigt/rolig/bekväm för din familj och köp en yxa ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #12 skrivet: 25 aug-10 kl 10:51 »
Det är "mindre jobb" att ta bort små kycklingar än de större tuppkycklingarna. Så vill du inte ha dem som mat så satsa på en ras där man ser könet på tidigigare. Det finns ju sorter det syns på redan som dagsgamla. Medans det finns sorter där de hinner bli gamska gamla och stora innan man med säkerhet kan gallra ut tupparna.

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #13 skrivet: 25 aug-10 kl 11:27 »
vilka sorter syns det på redan som dagsgammla om de blir höna eller tupp

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #14 skrivet: 25 aug-10 kl 11:43 »
vilka sorter syns det på redan som dagsgammla om de blir höna eller tupp
gökfärgade maraner :D
Fjäderfän och kaniner

Fixarfia

  • Inlägg: 12
    • Bohuslän
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #15 skrivet: 25 aug-10 kl 12:26 »
En fråga...
Om man inte klarar av att nacka sina djur själv (rent känslomässigt), ska man undvika att ha höns då?

Jag skulle sååå gärna vilja ha höns, men är av den blödiga sorten...

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #16 skrivet: 25 aug-10 kl 13:06 »
En fråga...
Om man inte klarar av att nacka sina djur själv (rent känslomässigt), ska man undvika att ha höns då?

Jag skulle sååå gärna vilja ha höns, men är av den blödiga sorten...

Mycket kan jo händer med djur därför tycker jag att det är en fördel om man kan avliva djur när det behövs.

Vill man inte nacka kycklingar kan man jo ha en ras som inte ruvar fram kycklingar och köper in nya höns när det behövs.

Det finns alltid lösningar. För mig är det bra att veta att jag avliver när det behövs.. inget väntade pa vänner eller grannar eller veterinären..

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Inge Vidare

  • Gäst
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #17 skrivet: 25 aug-10 kl 14:51 »
... är det vissa raser som är lättare än andra och sälja?
Även tuppar?

Ja, jag föreställer mig att det finns det och att du slipper att själv döda djuren ifall du inte tycker om att göra det. Ungtuppar från en kombinationsras eller en ren köttras bör gå mycket lätt att sälja levande. Kanske Australorpington skulle passa dig. Om du ser till att kycklingarna föds på våren så bör det gå att sälja de överblivna tupparna till hösten (som mat) om du inte själv vill äta upp dom. Ungtuppar från magra hönsraser som mest består av skinn, ben och fjädrar vill nog nästan ingen köpa av dig. Hoppas svaret hjälper dig.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #18 skrivet: 26 aug-10 kl 07:45 »
Hej. Kan bara kommentera när man har genbank på höns,  :P de flesta av de hönsraserna är /ska vara naturruvande o:), det betyder att  man får vackert vänta till hönan vill ruva, o:) i regel mellan maj- september månad :-*... Och det är ofta under vårmånader "folk" vill ha lanthöns (:), de flesta vill ha tre fyra hönor o en tupp! Så blir det sällan... Har själv Kinda, de är den höna av lantraserna som kommer att ruva, en del upp till tre gånger per säsong... Så lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Ullis27

  • Inlägg: 27
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #19 skrivet: 26 aug-10 kl 09:26 »
Hej. Kan bara kommentera när man har genbank på höns,  :P de flesta av de hönsraserna är /ska vara naturruvande o:), det betyder att  man får vackert vänta till hönan vill ruva, o:) i regel mellan maj- september månad :-*... Och det är ofta under vårmånader "folk" vill ha lanthöns (:), de flesta vill ha tre fyra hönor o en tupp! Så blir det sällan... Har själv Kinda, de är den höna av lantraserna som kommer att ruva, en del upp till tre gånger per säsong... Så lycka till


nu hänger jag inte riktigt med..
Kanske fortfarande har nattmössan på mig :P Men får du många överskottsdjur, eller kan du sälja de flesta?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #20 skrivet: 26 aug-10 kl 10:06 »
Jag tror att man får räkna med överskottstuppar i princip oavsett vilken ras man har.

Tycker man att det är svårt att slakta äldre tuppar kan man skaffa raser som är könsvisande vid kläck.

Den lättaste rasen är Silverudds Fiftyfive Flowery där tuppar är grå och hönor bruna vid kläck. Den kan även den gladaste amatör könssortera :D

Sedan finns det en rad färger som också är könsvisande men där är det inte alltid lika solklart så det ibland föds tveksamma fall ;) Här kan nämnas Gökfärgat/tvärstripigt, legbarfärgade och guld eller silverhalsade. Även vetefärgade kan sorteras tidigt (inom envecka)  då tuppen får mörkare vingpennor än hönan.

På frågan om man om man inte kan ha höns om man inte kan slakta/avliva. Säger jag såhär. Om man inte kan själv måste man lösa det på annat sätt exempelvis betala en veterinär eller be en bekant som kan. Har man sjukdomsfall eller skada som orsakar onödigt  lidande för djuret måste man vara beredd att betala det det kostar med en jour vet. om man inte har någon som kan ställa upp gratis med kort varsel. Det är oförsvarligt att låta djur lida om man inte kan själv och inte har ekonomi som tillåter att man betalar.

Jag kan slakta och skulle aldrig betala en jouravgift för att avliva en höna. Däremot kan jag inte avliva en hund själv och betalar därför gärna för den tjänsten om den skulle behövas.  Alltså kan jag med gott samvete ha både hund och höns trots att jag inte kan avliva en hund i en krissituation.

Samma gäller för andra djurslag. Det är många som har både hund, katt, häst, ko, gris eller får som inte kan avliva själv. Man har då tagit beslutet att  man kan betala för den hjälpen om/när den behövs.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #21 skrivet: 26 aug-10 kl 15:40 »
Angående sorter som är känsvisande som dagsgamla så gäller det tex Fiftyfive flowery ock Smålandshöna.. det finns ler sorter!

Men många raser ser man tidigt också.. inom 1 veckas ålder.. tex wyandotte och brahma.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #22 skrivet: 26 aug-10 kl 16:31 »
Angående sorter som är känsvisande som dagsgamla så gäller det tex Fiftyfive flowery ock Smålandshöna.. det finns ler sorter!

Men många raser ser man tidigt också.. inom 1 veckas ålder.. tex wyandotte och brahma.
Wyandotte och Brahma??? Det beror nog på vilken färg de har. Själv har jag Ljus Columbia Brahama och där kan åtminstone inte jag könssortera en veckors kycklingar ::)  Eller finns det något jag har missat??
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #23 skrivet: 26 aug-10 kl 20:50 »
Det går att se på de första fjädrarna på vingarna. formen på vingen.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #24 skrivet: 26 aug-10 kl 20:52 »
kanske är 1 vecka möjligen tidigt på brahma.. minns inte.. men vid ett par veckor har de fått fjädrar på vingarna om jag inte minns helt fel..

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #25 skrivet: 26 aug-10 kl 22:11 »
kanske är 1 vecka möjligen tidigt på brahma.. minns inte.. men vid ett par veckor har de fått fjädrar på vingarna om jag inte minns helt fel..
Det stämmer inte på mina Brahma tyvärr :-\ Jag hade både hönor och tuppar som fjädrade långsamt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #26 skrivet: 26 aug-10 kl 22:14 »
Och jag hade en tupp som fjädrade jättefort, så jag trodde det var en höna... Men det visade sig vara 6 tuppar av 6 kycklingar. ::) >.<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #27 skrivet: 26 aug-10 kl 22:24 »
Menar inte hur fort de fjädrar.. om jag förrstår er rätt. jag menar hur fjärdarna ser ut, längden på de första, och formen på själva vingen som befjädringen ger.

Kanske beror på vilken tid på året, eller andra omständigheter hur fort de första fjädrarna på vingen kommer. De kommer ju först.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #28 skrivet: 26 aug-10 kl 22:34 »
Hmmm att man kan könsbestämma vissa raser efter hur vingfjädrarna ser ut vid kläck vet jag men att fjädrarna skulle se olika ut när dom växer ut ???

Det ska jag definitivt komma ihåg så att jag kan kolla när det kläcks Brahma här till våren. Spännande :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #29 skrivet: 27 aug-10 kl 06:21 »
Tycker brahmor är svåra att se kön på men just gul col har jag märkt är ganska lätt.. Tar kanske 3 veckor eller så för att se kön. Hönorna är ju mycket ljusare i fjäderdräkten än vad tupparna är och tupparna blir ganska tydligt kraftigare än hönorna..

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #30 skrivet: 27 aug-10 kl 06:53 »
om det är någon som har några bilder på respektive höna eller tupp av kycklingarna av brahma som man kan se på vingarna . lägg in kort så vi som är nybörjare kan se vad ni menar :D

ORCA

  • Gäst
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #31 skrivet: 31 aug-10 kl 23:23 »
Jag fick lära mig att vingarna är bredare på hönorna än tupparna, dessutom på rapphönstecknad och blårapphönstecknad syns det orange/röd färg i topparna på fjädrarna på ryggen omgående när fjädrarna kommer på ryggen, detta syns i bra ljus lättast. Spättade tuppar blir oranga i nacken och rygg , dock med ett undantag spättad BSO som blir blå/silver på halsfjädrarna snabbt sedan dessutom oranga toppar på fjädrarna på rygg.
« Senast ändrad: 01 sep-10 kl 17:46 av ORCA »

Lyckliga Höns

  • Inlägg: 164
  • www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #32 skrivet: 01 sep-10 kl 09:50 »
Intressant vändning av tråden!  :P Ska definitivt titta lite extra på mina Brahmor när de kläckts. Hur ser man det på Wyandotterna ?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #33 skrivet: 01 sep-10 kl 10:39 »
Intressant vändning av tråden!  :P Ska definitivt titta lite extra på mina Brahmor när de kläckts. Hur ser man det på Wyandotterna ?

vet inte hur andra ser det.. men tupparna får ju ingen teckning på ryggen som hönorna får så jag kunde lätt se vad som vad var när fjädrarna på ryggen kom.. Överlag så har hönorna mycket mera av den dära tydliga randade teckningen än vad tupparna har..

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #34 skrivet: 22 sep-10 kl 14:12 »
Intressant vändning av tråden!  :P Ska definitivt titta lite extra på mina Brahmor när de kläckts. Hur ser man det på Wyandotterna ?

Även där på vingarna redan vid som pyttesmå. långt innan fjäderdräkten avslöjar könet.

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #35 skrivet: 23 sep-10 kl 18:24 »
För att återkomma till tillgång och efterfrågan har jag visserligen begränsad erfarenhet, men på bytardagen i Uppland som går av stapeln på söndag verkar det faktiskt vara större efterfrågan än tillgång på Isbar-tuppar. Samtidigt är det bara en som anmält intresse för mina blandisar, och då bara för hönorna...  :-\ 
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Markus 98

  • Inlägg: 52
    • Västergötland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #36 skrivet: 24 sep-10 kl 13:45 »


Jag löser problemet genom att ringa på en jägare som jag känner och så slaktar han tupparna åt mig   

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tillgång och efterfrågan
« Svar #37 skrivet: 23 feb-17 kl 06:47 »
Jag lånar den här tråden.
Inom kort så kommer jag starta en kläckare här. Blir raser som ruvar själv. Är dock mest ute efter tupparna. Visst med åren så behövs väl någon ny höna. Men då jag vill ha tuppar så blir det väl mest hönkycklingar. För mig känns det fel att slakta en höna just när hon börjar lägga ägg. Är det rimligt att bli av med alla oönskade hönor? Bor ju i glesbygds kommun så är rädd för att folk inte vill åka så långt för höns.

Ser ju att dvärg är mest populär. Och jag ska ha stora höns 3kg+

En annan tanke. Är det bättre åtgång på kyckling eller fullvuxen höna?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 8 användare (2 dolda)
Tur-Johan, xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser