Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Wyandotte- fråga om färger!  (läst 2044 gånger)

Bestorp

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Wyandotte- fråga om färger!
« skrivet: 29 maj-15 kl 11:39 »
Hej,

Jag har en silver/svartkantad Wyandotte tupp samt några silver/svartkantade hönor.
Jag har tänkt att köpa in lite avelsägg för att utöka flocken.

Hur blir det om jag köper ägg från en grupp som går blandat? Dvs där föräldrardjuren är
guld/blå- guld/vit, guld/blå och silver/svartkantade?

När dessa köpta klycklingar växer upp och korsas med min silver/svartkantade tupp- blir de kycklingarna i sin tur färgrena?

Tanken är att spara en av tuppkycklingarna från de köpta äggen för att få in en tupp till i gruppen. Kan jag spara en tupp i vilken av
färgerna som helst- och hans kycklingar fortfarande blir färgrena?

Kan tilläggas att jag tycker att den vackraste färgen är silver/svartkantad och guld/blåkantad. Men jag tycker att det vore kul med en grupp med lite blandade färger.


Jag är inte ute efter några utställningshöns av topp kvalitet, men jag vill ha färgrena och rastypsika höns- där jag kan sälja avelsägg och även kycklingar med
gott samvete över att det är bra och fina djur!

Många frågor men jag hoppas att någon kan svara, jag tycker att detta är ett intressant ämne som jag gärna lär mig mer av!


Johanneke

  • Inlägg: 26
    • Östergötland
    • lovsbergstradgard
SV: Wyandotte- fråga om färger!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-15 kl 10:06 »
Om tuppen är silversvartrandad (eller kantad om du hellre vill det) så blir hans döttrar silversvartrandade och hans söner får samma färger som hönsmamman, men de (sönerna) får andra färger i kragen, de blir fula i färgerna.
Jag har bara gjort det här en gång mellan guldsvartrandat och silversvartrandat, men jag vet att i Holland och Tyskland är det inte ovanligt alls att de har grupper med blandade färger.
Det man ska undvika är att blanda teckning, så inga randade och bandade i samma grupp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser