Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic  (läst 5280 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« skrivet: 30 mar-15 kl 09:28 »
Nu har Lundaforskarna kommit långt med sin forskning om bin.
13 mjölksyrebakterier har de identifierat och kartlagt, som bina har i sin honungsmage.
Nu kan man ge svaga bin av deras eget system och stärka deras immunförsvar!
Är det inte den vägen vi borde gå, istället för att bekämpa sjukdomarna kemiskt? Om detta går är det ju helt fantastiskt.
De har använt sig av denna mjölksysrebakterieblandning och har lyckats få 4 år gamla sår på hästar att läka. Där den konventionella veterinärmedicinen gått bet!
De har sett att detta även rår på resistenta sjukdomsalstrande bakterier!
Gå in och kolla:

www.livingantibiotics.com
http://doktorhonung.blogspot.se

Detta är helt fantastiskt!
Alla vet vi ju att honung är nyttigt men hur nyttiga bina kan vara för mänskligheten kan vi bara ana, inte bara som pollinatörer utan som sjukdomsbekämpare!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #1 skrivet: 30 mar-15 kl 13:37 »
Är det ingen som hört talas om Honungsforskarna i Lund?
Det borde väl vara någon biodlare som jublar mer än jag?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #2 skrivet: 31 mar-15 kl 09:32 »
Hej Znibban

Visst, deras mjölksyrebatrieprodukt stötte jag på redan för ett år sedan...sparad länken men inte testat deras produkt än.

Verkar vara mycket intressant i alla fall...

http://symbeeotic.apicellae.se/

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #3 skrivet: 31 mar-15 kl 10:25 »
Jag håller på att ta reda på om detta är godkänt att ge till livsmedelsproducerande djur.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #4 skrivet: 31 mar-15 kl 16:08 »
Jag håller på att ta reda på om detta är godkänt att ge till livsmedelsproducerande djur.

?????Dessa 13 mjölksyrebakteriestammarna kommer ursprungligen från binas honungsmagar, men det är klart...vi bor ju i Sverige, så det kanske inte är tillåtet - det är ju giftfritt.
Man får lov att behandla med starka syror och kemiska produkter.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #5 skrivet: 31 mar-15 kl 22:58 »
?????Dessa 13 mjölksyrebakteriestammarna kommer ursprungligen från binas honungsmagar, men det är klart...vi bor ju i Sverige, så det kanske inte är tillåtet - det är ju giftfritt.
Man får lov att behandla med starka syror och kemiska produkter.
Det är din egen tolkning om att det skulle vara ofarligt bara för att det är giftfritt, jag tycker dokumentationen är bristfällig. Jag kan inte själv tänka mig att stoppa något såpass okänt i kupan och några månader senare skörda ett livsmedel. Det lanserades med en mycket tafflig annonsartikel i bitidningen för något år sedan och efter det har de en lång uppförsbacke att övertyga mig att detta är till nytta för bina.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #6 skrivet: 17 apr-15 kl 09:03 »
Jag håller på att ta reda på om detta är godkänt att ge till livsmedelsproducerande djur.
Hur går det med dina efterforskningar, har du fått något svar?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #7 skrivet: 17 apr-15 kl 10:08 »
Hur går det med dina efterforskningar, har du fått något svar?
Nej inget formellt svar mer än att allt biodlaren tillför i kupan ska dokumenteras.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #8 skrivet: 17 apr-15 kl 14:21 »
Nej inget formellt svar mer än att allt biodlaren tillför i kupan ska dokumenteras.

Dokumentera vad man gör ska man ju alltid göra, oavsett vad man gör  ;D
Jag har E-mailat livsmedelsverket idag, för att höra deras synpunkter. Får väl se när det kommer något svar.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #9 skrivet: 17 apr-15 kl 15:18 »
Jag är också lite skeptisk när det gäller sådant. Om bina har ämnen i kroppen, då betyder det inte att människor tål det i större mängder. Eller även bina själva... Men hoppas det här är något bra! De har iaf börjat sälja det i vår förening.

Klokt att kolla med livsmedelsverket! Avvaktar svaret!

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #10 skrivet: 17 apr-15 kl 17:03 »
Bin skall väl inte behöva tillföras något som dom redan har.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #11 skrivet: 18 apr-15 kl 09:05 »
Bin skall väl inte behöva tillföras något som dom redan har.

Är de nedsatta i immunsystemet så har de kanske inte tillräckligt mycket av sitt eget. 

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #12 skrivet: 18 apr-15 kl 10:09 »
Här kan man läsa vad vår bihälsokonsulent anser om "medicinen" http://biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/754

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #13 skrivet: 18 apr-15 kl 17:52 »
Bin skall väl inte behöva tillföras något som dom redan har.

 Ja det verkar konstigt att det ska behövas. Det är mycket bättre att ge bina förutsättningar för sina behov.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #14 skrivet: 18 apr-15 kl 18:53 »
Hej

Jag har redan för två år sedan när jag stötte på "preparatet" förstått att det inte är någon typ av medicin, utan en möjlighet att befrämja biets hälsa...på samma sätt som man i det här landet sedan decennier äter "bifidus".
Varken mer eller mindre.

Medan vi människor har förstått att vissa livsmedel kan hålla oss friskare än andra, så gäller det tydligen inte andra livsformer.

Gladeligen förespråkar man sockerlösning i stället för honung men när det kommer till en produkt som tillhandahålla biets egna tarmbakterier så blir det plötsligt en "främmande tillsats".

Jano, jag förstår din hållning, men täcker sig det inte med din egen åsikt: hjälp till, ger bra förutsättningar (för övervintring i ditt fall)?
Så varför inte ger även goda förutsättningar med, i det här fallet, hjälp av mjölksyrebakterier som håller deras tarmflora i bra skick?
Bakterier som bevisligen finns där. (Och där finns det studier).

Själv har jag inte använd det, men jag har det i baktanke....


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #15 skrivet: 18 apr-15 kl 21:42 »

Jano, jag förstår din hållning, men täcker sig det inte med din egen åsikt: hjälp till, ger bra förutsättningar (för övervintring i ditt fall)?
Så varför inte ger även goda förutsättningar med, i det här fallet, hjälp av mjölksyrebakterier som håller deras tarmflora i bra skick?
Bakterier som bevisligen finns där. (Och där finns det studier).

Själv har jag inte använd det, men jag har det i baktanke....

Mjölksyrabakterierna finns ju redan i binas honungsmage. Det är inte de som fattas för att bina ska övervintra bra.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #16 skrivet: 19 apr-15 kl 19:50 »
Produkten innehåller steriliserad honung - kan det garanterat vara bra för bina?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #17 skrivet: 20 apr-15 kl 08:16 »
Hmmm, kanske jag börja svära i kyrkan nu, men....
Om bin får behålla det största delen av deras egen, naturliga mat, honung, då får de allt de behöver och blir de stark och frisk.
När biodlaren tar allt och sen ger de skräpmat, sockervatten eller något sånt, då blir de försvagat och sjuk.
Ta mindre honung, så slipper man tillsätta sådana medel och göra konstgrepp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #18 skrivet: 20 apr-15 kl 09:39 »
Hmmm, kanske jag börja svära i kyrkan nu, men....
Om bin får behålla det största delen av deras egen, naturliga mat, honung, då får de allt de behöver och blir de stark och frisk.
När biodlaren tar allt och sen ger de skräpmat, sockervatten eller något sånt, då blir de försvagat och sjuk.
Ta mindre honung, så slipper man tillsätta sådana medel och göra konstgrepp.
Jag håller med dig helt - låt bina behålla en del av sin egen honung, honung som de själva tillverkat utifrån vad de vet att de behöver för att överleva vintern och hålla sig friska. Även vid stordrift kostar det att ge bina socker/honungssubstitut, behandla mot sjukdomar och nu som med Symbeeotic försöka boosta deras immunsystem. Jag menar jämfört med "kostnaden" att lämna kvar honung till bina.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Förebyggande hälsovård för bin, SymBeeotic
« Svar #19 skrivet: 20 apr-15 kl 12:14 »
Mjölksyrabakterierna finns ju redan i binas honungsmage. Det är inte de som fattas för att bina ska övervintra bra.

Om man blir försvagad av kyla, smittor av olika slag, stress inte minst m.m. osv så kan det kanske få immunförsvaret att sjunka, det kan ju vara så att det egna bakterieförrådet minskar.......då hjälper man de jättemycket om de får sitt eget bakteriesystem.
I mitt tankesätt så låter det logiskt.
Man rubbar ju i alla fall inga av deras egna balanser. Jag tror också att de borde få ha kvar en del av sin egen honung men det är nog inte den enda anledningen till bidöd och försvagade samhällen,> att vi ger de socker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare (1 dolda)
bullerbyns, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser