Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?  (läst 4607 gånger)

Jocke

  • Inlägg: 89
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #20 skrivet: 01 aug-15 kl 17:13 »
Här kommer nästa fråga
Om man som jag gjort samma misstag som christell och slagit ihop ett samhälle som la puckel yngel med ett svag fungerande avläggare. Problemet nu är bara att det bi som pucklade fortsätter med det samtidigt som drottningen lägger fina befruktade ägg tätt o fint. Ska man då ta undan drottningen och sen skaka ur resten o låta de som kan flyga tbx til kupan?

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #21 skrivet: 02 aug-15 kl 14:34 »
Jag tror att det är ett övergående problem. Samhället kommer inte på sikt att tillåta äggläggande arbetsbin. Hur mycket puckyngel finns det? Är det halva yngelmassan eller mycket mindre?

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #22 skrivet: 02 aug-15 kl 18:32 »
 Om man med säkerhet vet att det var arbetsbin som levererade äggen till puckelynglen så kanske de slutar. Var det en oparad ungdrottning som börjat lägga ägg, då bör det kollas så att det inte är hon som har tagit över i kupan som hon förenats med.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #23 skrivet: 02 aug-15 kl 19:38 »
Jano, vad är skillnaden i Augusti?

Ett puckelsamhälle är ett puckelsamhälle och är förlorat om man inte rättar till det oavsett hur drönarna kommer till. Jag diskuterar aldrig problemet utan löser det på enklaste sätt som alltid fungerar.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #24 skrivet: 02 aug-15 kl 19:56 »
Hur ser en drönarmor eller äggläggande arbetsbi ut? Jag hade en svärm i maj med en ytterst liten drottning, kan det ha varit något dylikt?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #25 skrivet: 02 aug-15 kl 20:21 »
....Ett puckelsamhälle är ett puckelsamhälle och är förlorat om man inte rättar till det oavsett hur drönarna kommer till. Jag diskuterar aldrig problemet utan löser det på enklaste sätt som alltid fungerar.
Är inte ett puckelsamhälle alltid förlorat eller hur menar du?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #26 skrivet: 02 aug-15 kl 22:32 »
Jano, vad är skillnaden i Augusti?

Ett puckelsamhälle är ett puckelsamhälle och är förlorat om man inte rättar till det oavsett hur drönarna kommer till. Jag diskuterar aldrig problemet utan löser det på enklaste sätt som alltid fungerar.

Det är ju det jag skriver att man måste veta vad man har i kupan och agera därefter. det gäller alltid vilken tid på året. Det är ingen skillnad. Et diskussionsforum är väl till för diskussion. Vad jag förstod så hade det inte gått så långt att drönare fanns i kupan, bara puckelyngel och de kan ha kommit till på olika vis. Det tar rätt lång tid av viselöshet innan arbetare börjar lägga ägg.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hjälp! Hur göra med samhälle med drönarmor?
« Svar #27 skrivet: 14 sep-15 kl 16:41 »
Ja det är nog det allra viktigaste att de har fått mat innan en flyttar dom.
Hursomhelst så öste jag ner merdelen av bina från drönarkupan i kupan jämte (perforerat tidningspapper emellan) sent i går kväll. Resten öste jag i ikväll efter att matat dem igen under dagen. Det blev ju en hel del bin i luften i kväll men drönarkupsbina som flyttade igår kväll stod i rad på flustret och viftade in de sina.
Vill bara avsluta och berätta att det jag gjorde enligt ovan har fungerat över all förväntan, det har blivit ett stort starkt samhälle på två fulla lådor LN. Inga puckelyngel har lagts efter överflytten så det var troligen ett äggläggande arbetsbi.

Fördelen med att slå ut bina på ett slätt underlag är att, när alla bin som kan flugit bort, en drönarmoder lätt att se. Hittar man henne så konstateras att det inte var äggläggande arbetsbin som stod för ynglandet. Ber om ursäkt för att tipset kom lite sent. 

Tyvärr fick jag ytterligare ett puckelsamhälle och då var det troligen en oparad vise som stod för pucklandet och då följde jag ditt tips Jano med lite modifiering.
Jag tejpade fast ett spärrgaller under en låda som sattes på deras kupbottnen. Tog sedan och tömde ut alla bin 4-5 meter från kupan på en segelduk. Detta upprepades en gång till sen eftermiddag. Vid 21-tiden satte jag till en parad vise och dagen efter tog jag bort spärrgallret under nedersta lådan. Har också blivit ett väl fungerande samhälle som håller på att invintras nu.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser