Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall, jordankare?  (läst 4007 gånger)

tommy f

  • Gäst
Ligghall, jordankare?
« skrivet: 27 nov-14 kl 18:43 »
Hej!

Vet att vissa gjuter plint, färdig plint och även använder jordankare till sina ligghallar.
Och jag vet att vissa hävdar att jordankare inte lämpar sig särskilt bra till endamålet då byggnaden kan ta segel och välta.
Men vad är skillnaden mot att gräva ner färdiga plintar? Dessa borde ju även lika lätt åka med vid en ev storm isf?
Även såklart egengjutna plintar om man inte gjort sula till dom då. Eller hjälper tyngden ifrån plinten så pass?
Och hur gör ni med flyttbara ligghallar som inte ens är förankrade i marken under storm?
Ska bygga en ligghall på 4x4m med en takhöjd på 1,80 i bak kant och 2,50 vid ingången, tre täckta sidor och en "öppen" sida, jag ska dock inte ha det det helt så stort satt det blir 2 öppningar på 2x2,5m på den öppna sidan, snarare 2 öppningar på 1,6x1,8.

Kan man använda jordankare 100x100x90? Har sett betydligt större ligghallar i byn som är satta med jordankare men det är alltid trevligt med lite input hur andra gjort/tänkt innan man kör spaden i backen så att säga :)



 

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Ligghall, jordankare?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-14 kl 22:06 »
Har en ligghall 2,5*5 m, helt utan förankring och det funkar det också. Vi har bara en halv långsida öppen. Den står rätt och slätt på backen. Tyngden gör att det krävs en sjujä-la storm för att den ska tippa. Vår har stått stadigt i 3 vintrar nu och det har inte varit vindstilla. Ett plus med att strunta i förankring är att det är "lätt" att flytta vindskyddet med traktorn runt i hagen för att kunna gräva bort ströbädden på våren.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ligghall, jordankare?
« Svar #2 skrivet: 29 nov-14 kl 15:10 »
Ska man bygga en ligghall utan att förankra den så vill det nog till att placera den väldigt genomtänkt både vad gäller läge och vanliga vindriktningar.
Vår hall på 4x5 meter flög iväg i stormen Per.. och detta utan att nudda stängslet som stod 30 cm bakom den, så den måste ha flugit rätt upp i luften :).

Sen dess sitter den fast i nedgrävda plintar, och jag var väl till en början rätt skeptisk till vad dom kunde göra för nytta. Även jag tänkte att dom väl bara är att dra rätt upp.. Och det kanske dom är precis i början, men när det har regnat lite och jorden satt sig runt dom, så sitter dom allt hårdare än man tror.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tommy f

  • Gäst
SV: Ligghall, jordankare?
« Svar #3 skrivet: 01 dec-14 kl 15:08 »
wahlgrens: Jasså, där ser man! Ja det är klart. väger den mycket så ska det väll även mycket till inann den flyger iväg. Smidigt är det ju som du skriver att kunna flytta den när ströbädden ska bort!

Ex. Såg inte trevligt ut! Det blir väll som ett vindsegel antar jag! Ja det blir nog till att bygga ett tungt as alternativt gjuta endå, bör väll även funka å gräva ner gammla telefonstolpar som man bygger ligghallen på likväl,  och slår man några längre regelbitar vågrätt på stolpens del som ska va under mark innan man återfyller så borde den ju förankra sig rätt ok kan man tycka.

Mvh Tommy

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Ligghall, jordankare?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-14 kl 15:43 »
Jag byggde en liten, 2,5mx4m, med öppning på ena kortsidan. Plåt och reglar, så den väger inte mer än 400 kilo för jag flyttar den genom att backa in grållen och ta den med lyftarmarna. Trodde jag ställde den på ett bra ställe, och tänkte väl inte tillräckligt, för i höstas låg den på rygg. Lite mek att välta den rätt utan att skada den, men det gick. Veckan efter kom det ett blåsväder som det varnades för, och då fick grållen fungera som vikt. Sedan frös skjulet fast för vintern så det löste sig självt ;D

Har glömt bort att förankra det, men nu har det frusit fast igen...

tommy f

  • Gäst
SV: Ligghall, jordankare?
« Svar #5 skrivet: 04 dec-14 kl 12:41 »
Hehe ja frosten lär ju hålla fast den den delen av året iaf! Tänkte jag inte ens på :)
Finns att klura på! :)
Tack för all info!

Mvh Tommy


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser