Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus, solig eller skuggig plats?  (läst 6923 gånger)

amandacedervall

  • Inlägg: 8
    • Södermanland
Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« skrivet: 09 nov-14 kl 21:14 »
Jag sitter och planerar för fullt för växthusbygge sommaren 2015. Jag har två möjliga ställen att bygga det på. Det ena stället har eventuellt morgonsol (osäker på om en stor tall skuggar en del av morgonen) och kvällssol men skuggas till större delen av dagen av en stor björk. Det andra stället har sol större delen av dagen men skugga under kvällen.

Vad är bäst?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #1 skrivet: 28 nov-14 kl 17:47 »
Sol större delen av dagen skulle jag ha byggt ,Bättre på vår och höst.Mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #2 skrivet: 28 nov-14 kl 19:08 »
Med sol hela dagen hade jag södervänt den del av huset som har minst yta. Oftast gaveln.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-14 kl 19:36 »
Vårt växthus ligger med kortsidan mot söder och sol fram till sju på kvällen mitt på sommaren. Det funkar bra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-14 kl 22:06 »
Mina föräldrar är växthusodlare och det (200m långt) står med gavlarna riktat mot söder och norr. Det har funnits skog tidigare på östra sidan som varit ett störelse moment men grannen högg ner den och nu har dom mera sol än nånsin. Ibland så brukar dom slänga upp något vitt grejs som blockerar och reflekterar solstrålarna ifall det blir för mycket. Sällan det behövs dock, oftast fixar man tempen med vädringsluckorna på toppen.

 

lilllisa

  • Inlägg: 22
    • Övriga världen
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #5 skrivet: 28 nov-14 kl 22:15 »
alt 1, Gavel mot söder.
Alt 2 Gavel mot sydost.
I vart fall inte skugga på kväll.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #6 skrivet: 29 nov-14 kl 12:17 »
Med långsida i direkt söderläge behöver växthuset skuggas och vädras jättemycket (och växterna kräver ofta extra mycket vatten) varma sommardagar eljest blir temperaturen för hög tom för värmeälskande växter. Jag hade nog placerat det med bra morgon- och kvällssol bara det står på en plats som är ljus för övrigt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #7 skrivet: 29 nov-14 kl 15:06 »
Full sol med långsidan mot söder.

Så har vi i det egenbyggda växthuset. Fungerar bra för oss. Skuggar ibland södersidan med kalk och gardiner. Samtidigt som växthuset är byggt av gamla fönster och trä, det innebär att allt inte är glas = finns en del naturlig skugga inbyggt i växthuset.

Men förstås viktigt att se till att bevattning och ventilation fungerar bra.

Vårt lilla växthus som är bara glas och aluminium är däremot mycket varmare periodvis. Sämre ventilation och mindre luftmängd, så det är känsligare för full sol.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #8 skrivet: 29 nov-14 kl 17:04 »
Sätt växthuset där det är morgonsol och kvällssol, och ta bort björken som skuggar mitt på dagen.

Visst, du kommer att behöva ventilera mycket sommartid. Men den främsta poängen med ett växthus är att kunna odla full fart tidig vår och sen höst. Så det gäller att det är sol nog under vår och höst.

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #9 skrivet: 10 dec-14 kl 10:25 »
Jag skulle bygga växthuset vid björken. Som många andra redan skrivit här har man som hobbyodlare mest nytta av sitt växthus under vår och höst, och då är det viktigt att solljuset och värmen når fram - och det gör den ju eftersom björken inte har löv under våren och (sen)hösten. Sen under sommaren kan det gott hända att både du och odlingarna är tacksamma för lite skugga under dagens hetaste timmar. Sommardagarna är ändå så långa att växthuset får tillräckligt med ljus fast björken skuggar.

Det är bara om man är yrkesodlare och verkligen vill få ut maximal skörd som man vill undvika skugga helt och hållet. Men då har man också automatiska bevattnings- och ventilationssystem som hjälper till att klara hettan, och en stor luftvolym inne i huset som gör temperaturerna mindre extrema. I ett litet växthus är det mycket svårare att styra klimatet. Så björken kan vara en riktig tillgång så som jag ser det. Akta bara så att rötterna inte kommer åt dina odlingsbäddar.

Eklunda54

  • Inlägg: 27
    • Gotland
    • Trädrömmar
SV: Bygga växthus, solig eller skuggig plats?
« Svar #10 skrivet: 25 dec-14 kl 16:12 »
Har just byggt klart ett växthus - försöker få in bilder men det funkar inte. Ligger med långsidan mot söder. Boningshuset skuggar mitt på dagen. Kanalplast i taket som också skyddar. Mer om bygget kan ses på min blogg http://snickartankar.blogspot.se om du vill ha mer stöd för planeringen.
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
xaelanar, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser