Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MYSKANKOR?  (läst 2578 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
MYSKANKOR?
« skrivet: 20 mar-05 kl 12:39 »
Är det nån här som har myskankor och vad har ni för erfarenhet av rasen ???
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

ingmar

  • Inlägg: 14
Re:MYSKANKOR?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-05 kl 13:29 »
Visst har jag myskankor. Min erfarenhet av den är att de är väldigt tacksamma att ha. Skötslen är inte värre än andra fåglar, de trivs med att gå fritt och håller sig hemomkring. De tycker om att bada men måste inte ha öppet vatten för att ruva. De lägger mycket ägg gärna 3-4 kullar per säsong. Jag bruka plocka väck den första för att det inte ska bli ungar för tidigt och den sista av motsvarande skäl. Jag har funnit att det är lagom med 2 honor till en hane om man vill att alla ägg ska bli befruktade, jag har begränsat mig till detta par då jag har hört att de gärna jagar iväg varandra om de bli för många hanar men detta vet kanske någon annan bättre. Slaktvikten, om det nu är något du hade tänkt göra, ligger på 2,5-3,5 kg för hanarna och 1,5-2,5 kg för honorna. Till foder använder jag nu vintertid bara helsäd av olika sorter när ongarna kommer bruka vi börja med lite havregryn men sen är det i första hand kokt potatis som de får. Ja det får räcka tillsvidare. Vill du veta mer bara fråga. Ingmar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser