Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka lättodlade ett eller fleråriga örter eller blommor gillar bin?  (läst 8695 gånger)

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Sommaren 2014 har jag tänkt prova så ett område med blandat bovete, honungsfacelia och solros i mitten av maj. Bovetet ska tydligen blomma efter 55 dagar (början av juli), honungsfacelia efter 60-70 dagar (andra halvan av juli) och solros i slutet av sommaren. Jag får se om det fungerar.

Sötväpplingen och luddvicker blir 80-150+cm höga och besöks flitigt av bina och skulle passa bra i din blandningen.

Sötväpplingen och luddvicker kan även bli högre upptill 2meter+ och blir till ett hög djungel av bi växter  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

vikensnickaren

  • Inlägg: 214
  • Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
[quote author=christelleFunderar på att ställa en gammal gästsäng mitt i härligheten, underlag och kudde får man ta med sig till besöket.

Det låter väl härligt :) :) så kan man ligga där och lukta på blommor och lyssna på bina :) :)
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Det låter väl härligt :) :) så kan man ligga där och lukta på blommor och lyssna på bina :) :)
Lite så, ja  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

t_n

  • Inlägg: 67
    • Skåne
Instämmer med er andra att honungsörten ger en konstig smak (som jag inte gillar), även linden ger bra men pepprig honung (som mina kunder inte gilla), röd klöver ger oxå fint. Sötväppling odlade svärfar för några år sedan å den ska tydligen ge bra men jag hade inte bi då. Krysantemum odlar han ganska mycket av nu, om den ger eller inte ger blir jag inte klok på bina är där men lika mycke i klövern. >:(  Den honung som jag säljer mest av är raps den ska alla skåningar ha ut i mängder...  ;D
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Sommaren 2014 har jag tänkt prova så ett område med blandat bovete, honungsfacelia och solros i mitten av maj. Bovetet ska tydligen blomma efter 55 dagar (början av juli), honungsfacelia efter 60-70 dagar (andra halvan av juli) och solros i slutet av sommaren. Jag får se om det fungerar.

Hur gick det? Fick du sått detta efter planerna?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Hur gick det? Fick du sått detta efter planerna?
Nej, vi hittade aldrig en plog i rätt prisklass. Alla 3- och 4-skäriga tegplogar som inte rostat sönder verkar vara sålda till östeuropa.

1/3 är betesmark för höns och gäss. 2/3 är kvar som gräsvall varav en del ska bli betesmark nästa år och en del ska plöjas upp av våra grisar nästa sommar. Så kanske våren 2016 att jag kommer att ha en rejäl yta att så på, men troligen odlar vi något till oss istället, har ändå nästan alla bin i utbigårdar.

Kanterna kommer vi att behålla som gräs, där blir det fortsatta uppställningsplatser för avläggare och parningskupor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Nej, vi hittade aldrig en plog i rätt prisklass. Alla 3- och 4-skäriga tegplogar som inte rostat sönder verkar vara sålda till östeuropa.

1/3 är betesmark för höns och gäss. 2/3 är kvar som gräsvall varav en del ska bli betesmark nästa år och en del ska plöjas upp av våra grisar nästa sommar. Så kanske våren 2016 att jag kommer att ha en rejäl yta att så på, men troligen odlar vi något till oss istället, har ändå nästan alla bin i utbigårdar.

Kanterna kommer vi att behålla som gräs, där blir det fortsatta uppställningsplatser för avläggare och parningskupor.
I betet kan du ju ha massa vitklöver!  :D

krulle

  • Inlägg: 241
er det lönt att plantere bivexter det behövs så store plantager för att det ska ge bienen noget utbyte

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Jag har planterat biväxter på mindre ytor än fält och de verkar hämta där oxå speciellt nu frampå höstkanten, tex kärleksört, det är jättemycket bin på dem, likaså på flicköga och på senblommande kryddväxter tex basilika. Och snart blommar murgrönan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

cesar

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Intressant är väl att studera när det saknas dragväxter i området där man bor och utifrån det välja biväxter som blommar just den tiden och därmed hjälpa bina.

Tex under hallonblommningen är det ingen ide att jobba och plantera växter med samma blomningstid.

Däremot på våren om det saknas tex sälg är det en bra växt att plantera.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
...
Tex under hallonblommningen är det ingen ide att jobba och plantera växter med samma blomningstid.

Nej det går nog aldrig att konkurrera med riktiga äkta drag - det har ju med binas totala trogenhet att göra att de inte lämnar ett drag förrän det är över.
Dock kan man ju odla växter som även andra flygfän, tex humlor har nytta av, de verkar inte så trogna som bina utan är lite överallt hela tiden, vilket kanske beror på att de kommer från olika bon och inte kommunicerar draget på samma vis som de sociala bina.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

cesar

  • Inlägg: 21
    • Västergötland
Vilka växter rekomenderas att plantera för tidig pollengiva förutom sälg?

MariaF

  • Inlägg: 70
  • 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
jag har en näva som kryper med stora blålila blommor som blommar hela sommaren. bina gillar den verkligen. särskilt nu när draget är dåligt.
/Maria

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Vilka växter rekomenderas att plantera för tidig pollengiva förutom sälg?

"Tidigt på våren är vintergäck, krokus, sippar, tulpan och hassel till exempel attraktiva för nyvaknade bin och humlor även om de endast producerar lite nektar eller pollen."
http://www.wermdobiodlare.se/wp-content/uploads/2013/12/Biväxter.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Elitsliraren, nyhem, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser