Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre till självbindare  (läst 1765 gånger)

Sjols

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
Havre till självbindare
« skrivet: 04 feb-13 kl 13:57 »
Vilken sorts havre skall man välja om man ska köra med självbindare?
De vanligaste sorterna är ju ofta stråförkortade och blir således för kort för att det ska bli bra kärvar... Det bör också vara snabbväxande då jag vill slå tidigt på hösten då torkningsmöjligheterna är bättre...
Har ni några förslag på havresort? (Bor i hälsingland)

Existens!

  • Gäst
SV: Havre till självbindare
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 14:47 »
Just havre är ju inte speciellt kort, nån av sorterna, utan gå mer på tidigheten i så fall.  Cilla t.ex skulle säkert passa.  Belinda står som en kort sort..Det har jag aldrig märkt vid tröskning..

https://c4produktkatalog.lantmannen.se/index.php/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl_mol&product_id=8346&category_id=8268

Är bara fältet hyfsat jämt i längden, så flyttar man ju knytapparaten så snöret ändå hamnar på rätt ställe på kärven.

Sjols

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Havre till självbindare
« Svar #2 skrivet: 04 feb-13 kl 18:34 »
Hade Cilla i fjol och på en stor del av åkern blev snöret för högt upp trots att knytarn var ställd på kortaste. Det blev dock mycket fina kärvar där havren var som längst (mätte dock inte höjden, men har nog någon kärve kvar...)
Var med hos en bekant som körde självbindrae på ett fält med gammalt utsäde från någon gammal sort, vet dock inte vilken... men den var betydligt längre... någon som har förslag? 

Existens!

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #3 skrivet: 04 feb-13 kl 20:09 »
Vanlig gammal 'Sang' är säkert längre. Men frågan är ju hur man ska få fatt i utsäde.  På åttiotalet tröskade jag en sort som hette 'Pol ', den var också lite längre och dessutom avsedd för norrland. Vi tröskade den i sörmland den 8 augusti.

Hönapönan

  • Inlägg: 73
    • Södermanland
SV: Havre till självbindare
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 20:55 »
Åh nostalgi!
Pappa gjorde julkärvar tills för ett par år sedan....
oj vad jag har rest ;) och kört in!
Jag ska fråga om han har något tips/C



En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser