Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grismat  (läst 8085 gånger)

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
Grismat
« skrivet: 11 dec-09 kl 14:27 »
Hej
Funderar ju på det här med egen gris får nog bli några till våren när stutarna går ut på bete. Då  kan ju grisarna flytta in på ströbädden och röra runt den lite innan det är dags för utgödsling. Nu till min fråga. Hållbarheten på krossad spannmål (näringsmässigt) är ju inte mer än några dagar så jag som inte har någon egen kross funderar på om man kan blötlägga spanmålet till grisarna istället?  Det blir ju dyrt att köpa en kross till bara ett par små nassar. Och detta med vatten balja vad använder man som dom inte välter och leker sönder ???.  Funderade även på trikiner på utegrisar. Testar man dom vid slakt eller är det bara vildsvin som har dessa?
MVH Fiat

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Grismat
« Svar #1 skrivet: 11 dec-09 kl 14:39 »
Förr i tiden gav man GRÖPE till grisarna , idag kan gröpe betyda både malen spannmål men också det uppblötta halvkokta som man gav förr .
Så det går jättebra att mäta upp morgondagens ranson säd och sedan hälla på kokhett vatten , täcka över och låta det stå över natten .
Kärnorna blir mjukare lite grötaktigt smältbarheten ökar också .
Jag kokade potatis till mina grisar , men efter att den var kokt blandade jag i säd som fick suga upp vattnet och gröta till sig med potatisen .

Angående trikiner så finns risken alltid vid utedrift , även tex räv och grävling har dessa parasiter . Det räcker att en räv går igenom hagen på natten och lägger en hög för att grisarna ska kunna smittas .
Anledningen till förändringen av grishållningen , från fritt bete i ollonskog till kontrollerad uppfödning i grishus var bla trikinerna .
Alla grisar undersöks för trikiner , även vanliga produktions grishus svin , som aldrig varit utomhus .
« Senast ändrad: 11 dec-09 kl 14:41 av esten »

anlet

  • Inlägg: 91
    • Närke
SV: Grismat
« Svar #2 skrivet: 11 dec-09 kl 15:11 »
Är det verkligen bra att låta grisar böka i ströbädd ? Jag har hört att det utvecklas gaser i ströbädden som inte är nyttiga för människor, och då är gaserna inte nyttiga för grisarna heller. Någon som vet ??

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Grismat
« Svar #3 skrivet: 12 dec-09 kl 08:40 »
Jag har gjort så med min vattenbalja att jag har grävt en grop och ställt ner den i marken så att halva baljan är under marken, på så viss har mina grisar inte kunnat välta ut baljan! Se bara till att baljan precis får plats i gropen annars så kommer grisarna ändå lyckas välta den  ;)
Om du ska testa om dina grisar har trikiner beror helt på dig! Jag testar inte på mina men är man orolig över att de ska ha trikiner så är det ju bara att kolla upp :)
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

TeresG

  • Inlägg: 76
    • Västergötland
SV: Grismat
« Svar #4 skrivet: 18 dec-09 kl 11:44 »
Vad gäller ströbädden så har jag också hört att det är farliga bakterier och gaser. Hos fåren till exempel ska man inte mocka ut lr röra runt i ströbädden förrän de är ute på bete då de kan dö av gasen. Men vet inte vad som gäller för grisar...
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Grismat
« Svar #5 skrivet: 18 dec-09 kl 12:41 »
Nog för att grisen är ett djur som gillar att böka men en djupströbädd är ju i princip bara kiss och bajs plus nån form av strö...
Hur tänker du då om du vill att grisarna ska tryna runt i skit, även om det är från ett annat djurslag?
Jag hade ju tex inte velat att mina hästar grävde runt i koskit eller att mina kaniner grävde i grisens djupströbädd!


Zandra

n annesch

  • Inlägg: 8
    • Ångermanland
SV: Grismat
« Svar #6 skrivet: 29 feb-16 kl 08:02 »
Det kan inte vara ett problem att göra grönmalt (groddar) av vilket sädesslag som helst och ge det till grisarna. Sista grisen som min mamma hade fick kornkross, rå tvättad potatis och en aning mjölkpulver utblandat i vatten. Det blandades bara om i hon. Grisen blev slank men absolut inte mager. Den var normalstor välbyggd och vacker att se på. Något om jag lade märke till var att inälvorna var välutvecklade ock såg friska ut. Det är möjligt att slaktvikten kanske skulle ha varit något högre med annat foder men största skillnaden i så fall skulle ha varit mera fett.
Själv har jag kokat kornkross och utsorterad potatis från potatisodlaren i en vedeldad vattenvärmare till mina grisar. En vecka åt gången.

Vi brukade koka all skräpfisk (id, Småmört etc.) till grisarna orensat. Efter måltiden låg det en benhög i hörnet på hon som man fick ta reda på.
På min stektermometer står det "trikin döden 76 C". Om man inte ska äta köttet saftigt och halvrått tillagat som engelska TV kockar gör så är trikiner inte ett problem. Jag vet inte var trikiner har för näringsvärde men är de bara väl tillagade så är det inget problem att äta dem.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Grismat
« Svar #7 skrivet: 05 mar-16 kl 22:33 »
Att skicka trikinprov till SVA är snabbt, smidigt och inte särskilt dyrt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Grismat
« Svar #8 skrivet: 05 mar-16 kl 22:44 »
...och då kan man fodra hundarna också, de kan också få trikiner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser