Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvål tillverkning  (läst 34816 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #40 skrivet: 21 maj-14 kl 23:58 »
Kan man göra tvål utan kakussoda ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tvål tillverkning
« Svar #41 skrivet: 22 maj-14 kl 07:22 »
Kaustiksoda är NaOH, och en vanlig definition på tvål, i Sverige, är att det är ett natriumsalt gjort genom att neutralisera en fettsyra (fett/olja) med NaOH. Om man använder något annat blir det något annat, exempelvis KOH blir det såpa.

Du kan köpa NaOH, det är billigt men en industriprodukt. Du kan troligen också använda dig av lut du kokar från aska. Sådan lut innehåller nog bland annat NaOH, men även exempelvis KOH och en hel del annat. Olika beroende på vad det är för aska. Man kokar luten för att få bort vatten och göra den mer koncentrerad. Inte ofarligt. Gör du tvål på sådan lut så är det inte säkert att det blir så bra, men det borde bli något som man kan tvätta hyfsat bra med. Men om man kan få det fast vet jag inte, beror nog på luten. Förr tvättade man med bara lut.

Det är nog väldigt ovanligt att man använder något annat än ren NaOH vid tvålframställning.
« Senast ändrad: 22 maj-14 kl 22:10 av sɹǝpuɐ »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #42 skrivet: 22 maj-14 kl 09:40 »
Natriumet är det som "fäller ut" hård tvål så det går att koka som man gör för att få såpa och i slutet av processen tillsätta salt för att hård tvål ska utfällas och bildas.
Annars är det sjögräs som ger natrium och vedaska kalium.
Så bor man nära havet kan man göra aska av sjögräs, bäst är kelp, men andra duger. Gör på samma sätt som björkaskan.

Olika trädslag ger olika aska och ju hårdare trä bättre aska för såpa. Även potatisblast går att använda och den innehåller natrium

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Tvål tillverkning
« Svar #43 skrivet: 22 maj-14 kl 19:14 »
Nja.
Asklut tror jag inte innehåller någon hydroxid alls (OH) utan karbonater i stället. De är inte lika reaktiva, så det är svårara att göra tvål på.

I svenskan skiljer man på tvål (natriumsalter av fettsyror) och såpa (kaliumsalter i stället).

Hopkokningen av fett och NaOH (kaustiksoda, natriumhydroxid) kallas förtvålning och kanske kan kallas  ett slags hydrolys. Man bryter upp esterbindningar i fettet, och neutraliserar bildade fettsyror med metalljonen (Na eller K).

Saltning av tvålmassan används för att få en ren tvål, utan vatten och glycerin. Tror inte  småtillverkare saltar ut tvålen, utan man behåller glycerolen i tvålen. Det kan ge argument som att tvålen är mer mjukgörande, hudvårdande etc. Utsaltningen med vanligt salt kanske kan omvandla såpa (kaliumsalter) till natriumsalter (tvål) men man får en vattenfas då, med kaliumklorid och glycerol i vattenlösning.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #44 skrivet: 22 maj-14 kl 20:16 »
Jag pratar om hur m,an gjorde innan man hade kemikalier . Då gjorde man tvål med hjälp av lut från aska och då behövdes saltet för att få en fast tvål istället för såpa .
Så vi pratar nu om helt olika saker om nu och förr . Gå in på nätet och titta på hur man kokade såpa och gjorde tvål hemma innan det var en industri som idag .
Att man använde såpa mer än tvål då var att saltet var för dyrt så man hade inte råd att slänga bort det på tvål då såpan var lika bra .
Men på många ställen pratas det om hur bra kelp var för att göra en vattenfast hård tvål .

Och allt genom att koka fram asklut ur just aska

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål tillverkning
« Svar #45 skrivet: 23 maj-14 kl 13:11 »
Edgar har helt rätt i att askluten bara innehåller karbonater. Inga hydroxider där, var skulle de komma ifrån? De reagerar ju naturligtvis direkt med den blidade kolsyran i röken. Det går inte. Punkt.

Det koktes inte så mycket tvål i stugorna innan soda och lut blev kommersiellt tillgängliga. Försök att tillverka asklut av trä i större skala i Sverige var inte livskraftiga.

Jag väntar fortfarande på rapporter från någon alternativare som gjort asklut (mer än jag själv då. Inga stora mängder, ingen vidare alkalitet...) Mycket snack är det...

Gör din egen soda såhär istället:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solvay-processen


sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tvål tillverkning
« Svar #46 skrivet: 23 maj-14 kl 14:40 »
Edgar har helt rätt i att askluten bara innehåller karbonater. Inga hydroxider där, var skulle de komma ifrån? De reagerar ju naturligtvis direkt med den blidade kolsyran i röken. Det går inte. Punkt.


Jag ifrågasätter inte att det är absolut enklast och bäst att använda kaustiksoda, men...

Hydroxidjonerna bildas väl när man löser karbonaterna i vatten. Lut blir kraftigt basisk, och det innebär ju definitionsmässigt ett överskott på hydroxidjoner. Eller?

K2CO3 + H2O -> 2K+ + HCO3- + OH-

Sedan tillsätter man en fettsyra och det sker en neutralisation och man får glycerol och såpa. Genom tillsats av koksalt kan man få såpa och glycerol att skilja på sig. Jag har inte testat det personligen...

http://school.chem.umu.se/Experiment/showFact.php?factId=4

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #47 skrivet: 23 maj-14 kl 18:09 »
När man tillverkade askluten så satt man till släckt kalk i askan innan urlakningen 1/10-1/12 mellan kalken och askan. Den lut man fick värmdes sakta så att vatten dunstade så man fick den styrka man ville ha.
Sedan när man kokade tvålen så tillsattes vatten som satte fart på processen och saltet på slutet renade och samlade ihop tvålmassan.

Det handlar alltså om kokad tvål och inte kallrörd tvål

Historically KOH was made by adding potassium carbonate (potash) to a strong solution of calcium hydroxide (slaked lime), leading to a metathesis reaction which caused calcium carbonate to precipitate, leaving potassium hydroxide in solution:

    Ca(OH)2 + K2CO3 → CaCO3 + 2 KOH

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Tvål tillverkning
« Svar #48 skrivet: 23 maj-14 kl 19:03 »

Hydroxidjonerna bildas väl när man löser karbonaterna i vatten. Lut blir kraftigt basisk, och det innebär ju definitionsmässigt ett överskott på hydroxidjoner. Eller?

K2CO3 + H2O -> 2K+ + HCO3- + OH-



Särskilt mycke fria OH-joner får man inte i basiska lösningar. Då sker följande reaktion

 HCO3- + OH-  ->   CO32- +  H2O

När man tillverkade askluten så satt man till släckt kalk i askan innan urlakningen 1/10-1/12 mellan kalken och askan. Den lut man fick värmdes sakta så att vatten dunstade så man fick den styrka man ville ha.
Sedan när man kokade tvålen så tillsattes vatten som satte fart på processen och saltet på slutet renade och samlade ihop tvålmassan.


Detta kallas för kaustifiering. Problemet är att en del kalcium fortfarande finns i lösning (jag har inte räknat på det ännu), och ger s.k. kalktvålar som är olösliga i vatten. Detta fenomen kan man studera om man tvättar sig med tvål i hårt vatten.  Dessa blir förmodligen kvar i tvålen även efter ursaltning. 

Hade jag velat göra tvål är det hydroxiderna som gäller, då vet man vad man gör.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #49 skrivet: 23 maj-14 kl 19:56 »
Tvålmassan går ju att rena flera gånger genom att smälta om

Och tvål har vi haft i tusentals år men hydroxiderna för framställningen i ca 100 år

Så nog går det att göra tvål och såpa även utan de rena kemikalierna också

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tvål tillverkning
« Svar #50 skrivet: 23 maj-14 kl 20:21 »
Särskilt mycke fria OH-joner får man inte i basiska lösningar.

Nej, men helt klart kan man få tillräckligt av asklut för att göra såpa. Men jag håller med om att det blir mycket effektivare att göra tvål med kaustiksoda.

Ursprunget till frågeställningen var:

Kan man göra tvål utan kakussoda ?

Och svaret blir alltså ja, men inte lika bra som med kaustiksoda. Man kan använda asklut för att göra såpa och aska från tång för att göra tvål.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Tvål tillverkning
« Svar #51 skrivet: 23 maj-14 kl 22:48 »
Ett kuriosa, lite OT men.

När man lägger lutfisk i  lut använder man en blandning av soda och släckt kalk, precis som Karlsdotter skrev om tidigare.  Man använder denna blandning för att pH-värdet inte ska bli för högt, för då löses fiskproteinet upp och löser sig i luten, och får serveras ur tillbringare.  Man kan fälla ut proteinet genom att tillsätta ättika, men dessa laborationer är icke uppskattade vid julbordet.

Duvel

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #52 skrivet: 23 jun-14 kl 16:09 »
Jag hade tänkt tillverka min egen tvål enligt detta recept: http://school.chem.umu.se/Experiment/32

Det jag undrar över är luten. Måste det var ren lut (altså enbart NaOH) eller fungerar det med t.ex. kaustiksoda? Den jag har hemma innehåller utöver natriumhydroxid också natriumklorid och natriumstearat.

Tacksam för svar!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tvål tillverkning
« Svar #53 skrivet: 23 jun-14 kl 16:46 »
Jag hade tänkt tillverka min egen tvål enligt detta recept: http://school.chem.umu.se/Experiment/32

Det jag undrar över är luten. Måste det var ren lut (altså enbart NaOH) eller fungerar det med t.ex. kaustiksoda? Den jag har hemma innehåller utöver natriumhydroxid också natriumklorid och natriumstearat.

Tacksam för svar!


Jag antar att den kaustiksoda är avsedd att användas som propplösare? Den brukar också innehålla små metallfragment (man ser det som mörka prickar). Det är just förtvålning av fettet som man gör i avloppsrören med kaustiksodan, metallfragmenten fungerar som katalysator, och förtvålat fett löser sig i vatten, och fettproppen löses på så sätt upp. Så det borde gå utmärkt att använda vid tvåltillverkning, förutom att man kanske inte vill ha ev metallfragment i den färdiga tvålen..

Duvel

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Tvål tillverkning
« Svar #54 skrivet: 23 jun-14 kl 19:46 »
Jag antar att den kaustiksoda är avsedd att användas som propplösare? Den brukar också innehålla små metallfragment (man ser det som mörka prickar). Det är just förtvålning av fettet som man gör i avloppsrören med kaustiksodan, metallfragmenten fungerar som katalysator, och förtvålat fett löser sig i vatten, och fettproppen löses på så sätt upp. Så det borde gå utmärkt att använda vid tvåltillverkning, förutom att man kanske inte vill ha ev metallfragment i den färdiga tvålen..

Precis, det är Mr. Muscle propplösare. Ser inga små mörka prickar bland eller i kornen. Vet du (eller någon annan) annars vart man kan få tag på ren NaOH?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Tvål tillverkning
« Svar #55 skrivet: 23 jun-14 kl 20:01 »
Precis, det är Mr. Muscle propplösare. Ser inga små mörka prickar bland eller i kornen. Vet du (eller någon annan) annars vart man kan få tag på ren NaOH?

Biltema, Jula och färghandlare mm säljer kaustiksoda.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tvål tillverkning
« Svar #56 skrivet: 24 jun-14 kl 04:44 »
Om man löser upp lite av propplösaren i vatten (försiktigt!), så borde man kunna se om det finns några metallfragment

 

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tvål tillverkning
« Svar #57 skrivet: 22 jul-14 kl 10:38 »
Om man löser upp lite av propplösaren i vatten (försiktigt!), så borde man kunna se om det finns några metallfragment
Aluminiummjölet i propplösare är till för att reagera (bubbla och fräsa) med natriumhydroxiden, allt för att inte bilda rörmokardödande proppar i rören. Du lär se aluminiet på att det reagerar och bildar joner. Aluminiumtvålar vill man ju inte ha i tvålen sen...

Varför skall alla på detta forum krångla? Gå till färghandlarn och säg att du vill köpa ren Natriumhydroxid/kaustiksoda. Men kom inte till mig, vi har slutat med 25kg säckar och tar bara hem bigbags i hela lastbilslass numera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser