Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedhantering  (läst 20045 gånger)

TEA-20

  • Inlägg: 5
    • Medelpad
SV: Vedhantering
« Svar #20 skrivet: 25 aug-16 kl 09:21 »
Beroende på vad man ska elda i och vad syftet med eldningen är så kan olika trädslag vara att föredra men generellt för värmeeldning kan man säga att:
- Avverka björk i november - januari när den är som torrast på rot.
- Om den kapas och klyvs innan april går den att elda kommande vinter.
- Travas under tak eller täckning med näversidan neråt om man inte använder vedprocesser och kör i hög eller storsäck.
- Bör blandas med lite gran, helst som torkat på rot (s.k. torrgran) eller lite al för att bränna ur tjäravlagringar i pannan/kaminen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #21 skrivet: 09 sep-16 kl 19:08 »
I år har vi äntligen byggt färdigt en vedbod och kan förvara veden inomhus under tak i stället för en hög på gårdsplan under presenning.

Lyxigt värre då all vår uppvärmning är med ved.


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #22 skrivet: 10 sep-16 kl 07:36 »
Vi har mycket ek här där jag bor så det blir en del sådan ved. Ibland någon björk, men mest ask. Ask är bra och elda tycker jag. Vi har bara en rörspis att elda i numera så det går inte åt så mycket. Ek är också bra, men vi blandar den med annat. Det enda egentliga barrträd som finns här är en. Det är också bra att elda. Det luktar väldigt gott om inte annat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #23 skrivet: 10 sep-16 kl 08:10 »
Det enda egentliga barrträd som finns här är en.
Låter som du bor i paradiset ::)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #24 skrivet: 10 sep-16 kl 09:07 »
Låter som du bor i paradiset ::)

Haha ja det gör jag ju också eftersom jag bor i södra Blekinge.  ;) Därmed inte sagt att det inte finns barrskogsodlingar här för det gör det, bara inte på min mark eller närmsta grannarnas.  :)

Glömde att det faktiskt finns idegran i grannens skog!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vedhantering
« Svar #25 skrivet: 10 sep-16 kl 11:29 »
Kan man elda idegran, tänker att röken kanske blir giftig?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #26 skrivet: 10 sep-16 kl 11:58 »
Kan man elda idegran, tänker att röken kanske blir giftig?

Ingen aning. Men, en snabb googling ger vid handen att vid bra förbränning så är det ingen fara och det är ju egentligen samma som för all ved. Tror de viltväxande här är fridlysta. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #27 skrivet: 10 sep-16 kl 19:36 »
Idegranen, eller barrlinden som vi kallar den här, är fridlyst i hela landet. Finns nog fog för det, jag har aldrig sett någon vildväxande ute i skogen.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vedhantering
« Svar #28 skrivet: 10 sep-16 kl 20:50 »
Idegranen, eller barrlinden som vi kallar den här, är fridlyst i hela landet. Finns nog fog för det, jag har aldrig sett någon vildväxande ute i skogen.

Om jag kommer ihåg det ska jag ta en bild nästa gång jag är i grannens skog. Så du får se. 😊
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

andtol

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #29 skrivet: 26 sep-16 kl 09:32 »
Idegranen, eller barrlinden som vi kallar den här, är fridlyst i hela landet. Finns nog fog för det, jag har aldrig sett någon vildväxande ute i skogen.

Hm. Jag har en blåskimrande "gran" ute i skogen. Jag har trott det var en idegran. Jag ska ta en bild bild på den så får vi se om det är en idegran.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedhantering
« Svar #30 skrivet: 26 sep-16 kl 09:40 »
Hm. Jag har en blåskimrande "gran" ute i skogen. Jag har trott det var en idegran. Jag ska ta en bild bild på den så får vi se om det är en idegran.

Det är betydligt vanligare med olika importerade gransläktingar som växer vilt än vad det är med vilda idegranar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #31 skrivet: 26 sep-16 kl 19:25 »
Ja, bland annat kustgranen (abies grandis) sprider sig på egen hand i mina trakter. Den är väl inte väldigt blå men däremot är ju blågranen (picea pungens) både blå och ganska vanlig. Bild vore kul.

andtol

  • Gäst
SV: Vedhantering
« Svar #32 skrivet: 04 okt-16 kl 18:52 »
Vanlig gran håller jag till höger:



Lite avstånd.



Stammen.




kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vedhantering
« Svar #33 skrivet: 04 okt-16 kl 18:57 »
En ädelgran, förmodligen silvergran?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #34 skrivet: 04 okt-16 kl 19:19 »
Ja, silvergran, abies alba, är nog mycket sannolikt

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vedhantering
« Svar #35 skrivet: 04 okt-16 kl 19:34 »
Skulle jag också tro...
Det är olika arter.
Ädelgranen (Släkte, Abies så de är tydligen avlägset släkt med vanlig gran (och tall) vad det verkar om man får tro uppslagsboken...) är ganska vanlig odlad nere i centraleuropa, (tex i Tyskland) den har som synes ett annat växtsätt och blir rejält mycket större än idegranen (Har sett exemplar i Tyskland som varit minst dubbelt så höga (något exemplar nära tre gånger så stort... (i Sverige blir den dock inte lika stor)) som den på bilden, vilket idegranar mig veterligen inte kan bli). Idegranen (Taxus baccata) har ofta ett mer buskliknande utseende samt har klarröda (giftiga) bär )kommer inte ihåg om det är hela eller bara delar av bären som är giftiga) Medan ädelgranarna (släktet är ganska stort, har för mig ett 40-tal arter, men det är jag har för mig, två-tre sorter som odlas mer frekvent) har ett slags kottar.


.


« Senast ändrad: 04 okt-16 kl 19:49 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedhantering
« Svar #36 skrivet: 04 okt-16 kl 20:24 »
Jag vet inte riktigt vad som skiljer granar och ädelgranar åt, jag tycker dom liknar varandra i princip i varje detalj. Även hemlock är väldigt lik.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vedhantering
« Svar #37 skrivet: 04 okt-16 kl 22:01 »
Skillnaden är att silvergran ger värdelöst virke. Duger varken till virke eller ved och hör inte hemma i vår natur.

Om den är din tycker jag du skall hugga ned eländet innan den sprider sig.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vedhantering
« Svar #38 skrivet: 04 okt-16 kl 22:38 »
Ja det är rätt slå den sönder o samman så att ingen kan komma på vad den kan vara bra till.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vedhantering
« Svar #39 skrivet: 05 okt-16 kl 08:47 »
På ön där vi har vårt lantställe i Sthlms skärgården växer idegranar här och där.  Fridlysta ju.  Och så började ett par granar med mjuka barr växa i  vår trädgård. Jag bedömde det som idegran, p g a barren.  Växte jättefort, började skugga uteplatsen. 'Hmm, borde tas bort, men fridlysta ju...'   Men så fick en kottar som stod rakt upp, som ljus.  '--  Nä, men det kan väl inte vara idegran? '   Fick tag på en kunnig person som sa 'det är en kustgran, amerikansk import'    De åkte ner till hösten, översta toppen blev fin julgran.  Men som sagt, mycket snabbväxande, med lättviktigt trä.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser