Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fuktgenomträngning av vägg?  (läst 854 gånger)

xlab

  • Gäst
Fuktgenomträngning av vägg?
« skrivet: 17 apr-17 kl 10:33 »
Jag har nu sökt och tittat endel på dom rapportwer och undersökningar som finns på nätet, men jag hittar inget om hur mkt fukt som faktiskt tränger igenom en vanlig vägg. Finns det någon här som kan lotsa mig vidare (KTH har inga sådana rapporter, inte heller Fuktskadecenter, eller karlstads universalist).
Det jag vill veta är följande inifrån-->ut start 100% tapet/målad..>tapetklister-->kartong-->gips..>karong-->OSB , %?
min teori är ångspärr inte nödvändig då man har 0-8 % ånga  efter sista skivan

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fuktgenomträngning av vägg?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-17 kl 11:31 »
Det finns nog många ideer om hur mycket fukt det tränger igenom.
Har själv gamla hus utan fuktspärr och det är snustorrt i väggarna.
Sen kan du ju fundera på vart tar fukten vägen om du har fuktspärr?

Och nu kommer flera att säga att fukten vandrar ut och stannar i gullfibern.

Jag håller inte med om det, då jag i mitt förra hus byggde en tillfällig yttervägg utan fuktspärr och isolerade med gullfiber, för att jag skulle göra om det senare.
Nu 30 år senare, så tog nya ägaren och byggde om som det skulle vara och det fanns inget spår efter fukt i väggen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Fuktgenomträngning av vägg?
« Svar #2 skrivet: 17 apr-17 kl 12:58 »
Hur en viss väggkonstruktion fungerar i praktiken beror ju också mycket på vilka luftfuktigheter och daggpunkter man håller sig till på in- respektive utsida av väggen.
Och det beror ju på vanorna hos den som bor i huset, klimatet där huset är beläget mm.
Ett stort och dragigt hus i norrbottens inland som bebos av en ungkarl med stillstamma och enkla vanor, får knappast fuktproblem hur olämpligt konstruerade väggarna än är.
Men ett litet, tätt och sparsamt ventilerat hus på västkusten med en stor familj med långduschande tonåringar, mycket fuktalstrande matlagning, bak, sylt- och saftkok mm, är betydligt mer kritiskt.

Jag har för mig att det går att hitta en del artiklar om sådana här saker i gamla årgångar av teknisk tidskrift.  Se http://runeberg.org/tektid/

xlab

  • Gäst
SV: Fuktgenomträngning av vägg?
« Svar #3 skrivet: 17 apr-17 kl 13:17 »
Hur en viss väggkonstruktion fungerar i praktiken beror ju också mycket på vilka luftfuktigheter och daggpunkter man håller sig till på in- respektive utsida av väggen.
Och det beror ju på vanorna hos den som bor i huset, klimatet där huset är beläget mm.
Ett stort och dragigt hus i norrbottens inland som bebos av en ungkarl med stillstamma och enkla vanor, får knappast fuktproblem hur olämpligt konstruerade väggarna än är.
Men ett litet, tätt och sparsamt ventilerat hus på västkusten med en stor familj med långduschande tonåringar, mycket fuktalstrande matlagning, bak, sylt- och saftkok mm, är betydligt mer kritiskt.

Jag har för mig att det går att hitta en del artiklar om sådana här saker i gamla årgångar av teknisk tidskrift.  Se http://runeberg.org/tektid/


Dessa argument hör jag mer eller mindre varje dag, daggpunter hit och dit olika förhållanden i ditten och datten.. min mening är det bara ordbajs som barnen säger. finns det inga mätningar som visar att det är på det sättet är dessa ord inte mer värda än mitt. nu undrade jag om det finns en rapport eller studie för dom uttalanden som gäller i byggsek. för allt ska ju styrkas med bevisning idag och ite med sunt förnuft. så om det inte finns en rapport eller studie gällande detta så är ju alla dessa uttalanden en lögn, och byggindustrin har blivit blåsta på mångmiljonbelopp.
Ska kolla länken

xlab

  • Gäst
SV: Fuktgenomträngning av vägg?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-17 kl 14:41 »
Det finns nog många ideer om hur mycket fukt det tränger igenom.
Har själv gamla hus utan fuktspärr och det är snustorrt i väggarna.
Sen kan du ju fundera på vart tar fukten vägen om du har fuktspärr?

Och nu kommer flera att säga att fukten vandrar ut och stannar i gullfibern.

Jag håller inte med om det, då jag i mitt förra hus byggde en tillfällig yttervägg utan fuktspärr och isolerade med gullfiber, för att jag skulle göra om det senare.
Nu 30 år senare, så tog nya ägaren och byggde om som det skulle vara och det fanns inget spår efter fukt i väggen.

Har sj byggt utan ångspärr, men jag undrar om det finns något vetenskapligt gällande detta argument. Och vad jag har fått så fins det absolut inget som styrker den tessen på något sätt, jag har inte hittat något som tyder på det.
Har du sätt/läst något?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser