Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FOTOTRÅD - Skapat i trä  (läst 52443 gånger)

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #160 skrivet: 09 jan-17 kl 00:58 »
Det var ett tag sedan jag var här. Men nu är jag tillbaka.
https://a2-images.myspacecdn.com/images01/95/dceb9a57c0fb2c814af2c2383746163e/full.jpg

Den här bilden hittade jag på mitt konto på Myspace. hade glömt bort den. Det har blivit mera gitarrer sedan dess.
ha det gott.
Hälsningar från Michael

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #161 skrivet: 04 jul-17 kl 19:07 »
Min riggarbänk (kallas också tackelbänk) blev i princip klar idag


Den är helt isärtagbar, skivan är i två stycken med gängstänger som håller ihop den, precis som förlagan från ca 1800.
De halvblinda sinkorna var skoj, aldrig gjort såna förr.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #162 skrivet: 06 jul-17 kl 19:24 »
Tjusigt! Ek är vackert.

Vet inte hur en tackelbänk funkar men jag antar att den är för arbeten med rep/tågvirke.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #164 skrivet: 14 jul-17 kl 18:33 »
Pergola med spaljéer på sidan och gunga i mitten ska det bli. Började på det förra året, sidorna och topparna, satte ihop dom denna vecka.


Glömde göra urskärningarna på dessa delar innan jag monterade dom, man glömmer saker då det går så länge mellan, men enkelt fixat med sticksågen:


Sambon passade på att börja måla den, hemgjord roslagsmahogny med rött och lite brunt pigment.




Toppen är fortfarande inte klar, här är orginalet, så ska det se ut mer eller mindre:
http://www.gardenstructuredesign.com/landscape-design-products/pergola-swing-bench/japanese-pergola-swing-bench/

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #165 skrivet: 19 jul-17 kl 21:03 »
Liten trähammare åt pojkarna, gjorde en var:

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #166 skrivet: 22 jul-17 kl 08:40 »
Sätet för pergolan är klart, har oljat in det med färgad olja och lite tjära. Mina två stolar jag gjorde för flera år av samma sorts virke (överblivet skräp) såg likadana ut men jag har behandlat dom varje år och dom blir bättre och mörkare med tiden.



Resten av pergolan är också klar förutom spaljéerna:


Jag har kedja att hänga den från, men hittade inga tillräckligt maffiga krokar eller liknande som skulle passa för att hänga sätet från.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #167 skrivet: 24 jul-17 kl 17:04 »
Nu är den monterad, nu saknas sol och (lätt)öl.


andtol

  • Gäst
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #168 skrivet: 24 jul-17 kl 17:16 »
Så fin!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #169 skrivet: 24 jul-17 kl 22:12 »
Ett riktigt fint trädgårdssmycke  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #170 skrivet: 25 jul-17 kl 08:19 »
Tack, blev ganska nöjd med den, går nästan i funderingar om det kunde då att producera kits och sälja. Men får se, krävs pengar och bättre utrustning på vissa fronter, kanske i framtiden, om det går att sälja...

Skulle man bygga för salu skulle väl man behöva jobba helt med impregnerat, inte helt haj på den idén, den här är mest gjord av vanligt konstruktionsvirke som blivit över, återvunnit träskräp osv. de fyra posterna är det enda tryckimpregnerade delarna jag skaffade. Thermowood finns ju förstås.

andtol

  • Gäst
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #171 skrivet: 25 jul-17 kl 09:01 »
Är folk villiga att betala mycket pengar för hantverket när det i stället finns IKEA och andra billiga ställen? Nja, jag vet ej.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #172 skrivet: 25 jul-17 kl 09:02 »
Nä det är ju det, det finns väl några rikare typer, tänker mer på det som en bi-inkomst till lönearbetet, sälja några få per år typ.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #173 skrivet: 25 jul-17 kl 10:03 »
Rätt kundkrets köper, det gäller bara att hitta dem...  ;)
Kör hårt, men investera inte mer än du kan avvara och gör på beställning efter att du gjort några fina demogrejer de kan klämma på och kanske en sida med glättiga, överromantiserade bilder där folk kan sitta och drömma och dela sina drömma med deras kompisar, släkt och vänner.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #174 skrivet: 25 jul-17 kl 10:07 »
Med min fart och minimala investeringstakt är det nog några år i görandet...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #175 skrivet: 25 jul-17 kl 10:12 »
Kör med något du trivs att göra annars också är mitt råd och sätt vad det faktiskt är värt, inte vad det borda vara sett till skrattretande priser på billiga importartiklar, det går ändå inte att konkurrera med det och dessa kunder bryr sig inte så mycket om priset så länge de får exakt det de frågar efter, de vill tvärtom att det skall vara exklusivt så länge priset står i någorlunda proportion till vad man får.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5538
    • -
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #176 skrivet: 25 jul-17 kl 10:22 »
Lägg till något personligt, karvsnitt på främre överliggaren med text som kunden bestämmer, då kan du ta ett rejält högre pris. "Saras rosenberså" exklusiv gåva till en som fyller jämt. "Olles ljugarbänk" eller så. Exklusiva och unika gåvor till jubilarer och nygifta är en bra målgrupp för där spenderas pengar.

grisslan

  • Inlägg: 336
    • Skåne
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #177 skrivet: 25 jul-17 kl 15:28 »
Snyggt!
Den ger mig lite nya ideér till min hammock!
Tänkte bygga om befintlig så man kan fälla ryggen och få en dubbelbädd i stort sett. Och där den står tänkte jag göra en pergola i någon liknande stil som du gjort.

Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Nyagården

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #178 skrivet: 25 jul-17 kl 18:00 »
Min man byggde ett trädgårdsbord av en trasig vävstol och en trasig hammock! (Det enda han köpt är spik ock linolja).

andtol

  • Gäst
SV: FOTOTRÅD - Skapat i trä
« Svar #179 skrivet: 01 aug-17 kl 19:47 »
Nä det är ju det, det finns väl några rikare typer, tänker mer på det som en bi-inkomst till lönearbetet, sälja några få per år typ.

Jag sprang på den här sidan: https://www.facebook.com/linusschatullmakare/
Skärbrädor i ek eller ask för 1500 kr/st. Vet ej hur det går för hans försäljning. Men hittar man rätt kanaler så finns det säkert kunder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 6 användare (1 dolda)
von tratt, Björkris, peterm, Sjul, Ewamarie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser