Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Komposteringsfrågor  (läst 14462 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #80 skrivet: 21 mar-17 kl 17:57 »
...
Göteborg ringde jag själv och kollade. De sade att det inte finns några godkänna behållare för kött och fiskrester. Om jag bara vill kompostera vegetabiliskt avfall så kunde det gå. Rabatten som jag nämnde hade jag själv fram till typ 2009.

Mvh
Magnus

Men de tillåter ju en att ha egen kompost för matavfall
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/1aa847fb-23aa-4cb9-92f8-30b119a2077d/Avfallstaxa_2017.pdf?MOD=AJPERES
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #81 skrivet: 21 mar-17 kl 18:22 »
Men de tillåter ju en att ha egen kompost för matavfall
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/1aa847fb-23aa-4cb9-92f8-30b119a2077d/Avfallstaxa_2017.pdf?MOD=AJPERES


Komposten måste vara sluten och skadedjurssäker står det i detta dokumentet. När man ringer och kollar så finns det inga sådana komposter. Dessutom måste man ansöka om att få kompostera. Det blir väldigt svårt att få en sådan ansökan beviljad om det inte finns några godkända behållare. Det vore kul om någon testat och har egna erfarenheter.

Mvh
Magnus

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #82 skrivet: 21 mar-17 kl 19:25 »
Komposten måste vara sluten och skadedjurssäker står det i detta dokumentet. När man ringer och kollar så finns det inga sådana komposter. Dessutom måste man ansöka om att få kompostera. Det blir väldigt svårt att få en sådan ansökan beviljad om det inte finns några godkända behållare. Det vore kul om någon testat och har egna erfarenheter.

Mvh
Magnus
Tidigare hade min kommun Biokuber till uthyrning om en ville kompostera själv och Biokuben är  sluten och skadedjurssäker - om en lägger nätet ordentligt i bottnen och håller den stängd. Vi använder Biokub året runt och det fungerar fint.
Ansöka är väl inte svårt om en måste det.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #83 skrivet: 21 mar-17 kl 20:26 »
Jag tror att du missar grejen. Om kommunen inte kan ge en lista på godkänna komposter, kan de ju knappast godkänna en ansökan.

Alldeles riktigt så är det enkelt att ansöka, problemet verkar vara att få ansökan beviljad. Utan någon med egna erfarenheter blir vidare diskussion överflödig.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #84 skrivet: 21 mar-17 kl 21:33 »
De 35 kronorna är merpriset om jag vill ha det som nu. Vill jag ha en brun tunna och påsar kostar det 35 kr mindre per månad. Konstigt nog är priset detsamma om jag anmäler ett godkänt kärl och komposterar
organiskt avfall själv, som om jag lämnar alltihop med 2 tunnor. En grön och en brun medpåsar i. Det finns 3 tjänster att välja , men bara 2 olika priser. Förra "glada Hudiksvall" har blivit tokiga Hudik.

Vår kumun ville att vi skulle lämna vårt komposterbara guld till dom.  Ja sa tack tack för tunnan då det skulle kosta flera hundringar att tacka nej...
Och fortsätter att ta hand om matavfallet som man alltid gjort.

Skal av alla rotfrukter kokas och delas ut till hönsen.
Resten åker i komposttunnan eller grävs ner i odlingsbäddarna direkt.
Jag kan lova att vår squach växer så det knakar.    ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #85 skrivet: 21 mar-17 kl 22:03 »
Jag tror att du missar grejen. Om kommunen inte kan ge en lista på godkänna komposter, kan de ju knappast godkänna en ansökan.

Alldeles riktigt så är det enkelt att ansöka, problemet verkar vara att få ansökan beviljad. Utan någon med egna erfarenheter blir vidare diskussion överflödig.

Mvh
Magnus
Tycker du krånglar till det helt i onödan, ansök och skriv vilken kompost du tänkt dig som uppfyller de simpla krav som Göteborgs stad ställer, så får du ju kunskap om det är ok eller inte. Ganska lönlöst att sitta här inne och vänta på att nån annan ska delge den kunskapen eller att en enskild tjänsteman ska känna till vilken kompost du ska ha.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hagbard Handfast

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #86 skrivet: 21 mar-17 kl 22:34 »
Men Magnus har ju redan fått svar. Varför ska han då skriva en ansökan som han kommer att få avslag på?


...Göteborg ringde jag själv och kollade. De sade att det inte finns några godkänna behållare för kött och fiskrester...

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #87 skrivet: 22 mar-17 kl 10:45 »
*städat lite* /Moderator   (:)

Jag behöver inget tillstånd, för jag har redan ett från mitten av 80 talet. Ingen har någonsin påtalat att jag skulle behöva söka om, står heller inget i reglerna om det, så därför tänker jag inte ansöka. Men om någon faktiskt har gjort det så är det ju bra om man får reda på hur enkelt/svårt det är.

MVH
Magnus
« Senast ändrad: 22 mar-17 kl 13:21 av Vitis »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #88 skrivet: 23 mar-17 kl 08:40 »
Vill förtydliga att en enskild tjänsteman inom offentlig sektor inte får rekommendera ett specifikt märke av tex kompostbehållare eller något produktnamn öht eftersom det kan ge konkurrensfördelar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #89 skrivet: 23 mar-17 kl 12:45 »
Jag har en kompostbehållare som jag staplat ihop själv. Den består av gångstenar i beting som jag lagt ut ovanpå dom har jag staplat lekablock som väggar. Jag har lagt gångstenarna tätt och likaså bemödat mej att stapla lekablocken utan springor. Det blev en råttsäker hållbar och billig kompost. Om den skulle kunna bli gokänd vet jag inte men den uppfyller kraven.
kretslopp

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #90 skrivet: 23 mar-17 kl 12:52 »
Kompostering, härligt!  Men en vän sa häromdagen, att citrusskal enligt nya rön innehåller skadliga mängder natrium, och att de därför ska läggas i kommunens tunna.

  Någon här som har koll på fakta?

  (Jo, antingen ska jag ändra mitt beteende när jag ätit en apelsin, eller också måste jag ha riktigt hårda fakta att slå i kompisens skalle ... ;) )
Att dom innehåller mycket natrium har jag aldrig hört. Däremot är citrus ofta behandlade med ett hormonstörande ämne som heter imazil. Detta kan störa nedbrytningen i biogasanläggningen. Borås kommun vill därför inte att man slänger citrus och bananskal i dom svarta påsarna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #91 skrivet: 23 mar-17 kl 13:30 »
Att dom innehåller mycket natrium har jag aldrig hört. Däremot är citrus ofta behandlade med ett hormonstörande ämne som heter imazil. Detta kan störa nedbrytningen i biogasanläggningen. Borås kommun vill därför inte att man slänger citrus och bananskal i dom svarta påsarna.
Gäller detta även ekologiska citrusfrukter?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #92 skrivet: 23 mar-17 kl 14:43 »
Att dom innehåller mycket natrium har jag aldrig hört. Däremot är citrus ofta behandlade med ett hormonstörande ämne som heter imazil. Detta kan störa nedbrytningen i biogasanläggningen. Borås kommun vill därför inte att man slänger citrus och bananskal i dom svarta påsarna.


Detta var ju väldigt intressant så jag googlade lite och hittade detta: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/forsoksresul_fritidsodl/FFF05/FFF05C.HTM. Där drar de slutsatsen att man inte behöver avråda fårn att lägga citrusskal i komposten.
Ingen människa är illegal

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #93 skrivet: 23 mar-17 kl 16:49 »
Tack, Be!

För min del har jag alltid lagt citrusskal i komposten.  De försvinner även om det finns saker som försvinner snabbare. 

Efter vad jag förstår är moderna bekämpningsmedel nedbrytbara, försvinner efter ett tag. Konsumenterna ska inte lida.  Att lantarbetarna mår dåligt av gifterna är visst inte lika stort problem.  Jag köper ekologiskt för naturens och lantarbetarnas skull. Och för att inte i  onödan stödja kemikalieindustrin.

Gifterna för mig själv i icke-ekologiskt sig jag inte som ett problem.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #94 skrivet: 23 mar-17 kl 17:55 »
*städat lite* /Moderator   (:)


Haha, första gången någonsin i något forum överhuvudtaget som jag blir modererad. Och det på en uppmaning att sluta med påhoppad. Jaja, jag böjer mig för överheten :-D

Mvh
Magnus

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #95 skrivet: 26 mar-17 kl 11:56 »
Att dom innehåller mycket natrium har jag aldrig hört. Däremot är citrus ofta behandlade med ett hormonstörande ämne som heter imazil. Detta kan störa nedbrytningen i biogasanläggningen. Borås kommun vill därför inte att man slänger citrus och bananskal i dom svarta påsarna.
Tack för svar!  :D  Borås kommun, alltså.  Men jag hittar bara detta:
"Banan Svart påse Hushållsavfall"
"Apelsin/apelsinskal Svart påse Hushållsavfall"
"Citron/citronskal Svart påse Hushållsavfall"


Och likadant står det i deras fina broschsyr, som också finns på Nätet.  Svart påse, hushållsavfall.

Under tiden har jag hunnit läsa SLU-rapporten från 1994.  Där framgår det att rent apelsinskal duger till föda åt daggmaskar, men att de föredrar rotfrukter.!

Natrium var kanske ett hjärnspöke ...  Men hur bevisar jag det för en nära vän ... ??? ??? ::) :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #96 skrivet: 26 mar-17 kl 12:53 »
...
Natrium var kanske ett hjärnspöke ...  Men hur bevisar jag det för en nära vän ... ??? ??? ::) :P

http://matkalkyl.se/se-citronskal.php
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #97 skrivet: 26 mar-17 kl 17:10 »
Tack, men det var en sida som räknar på mat.  Maten äter jag.  I komposten hamnar skal m m.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #98 skrivet: 26 mar-17 kl 18:53 »
Tack, men det var en sida som räknar på mat.  Maten äter jag.  I komposten hamnar skal m m.
Det går bra att äta citronskal fast jag tänkte ju närmast att det var en innehållsförteckning avseende just citronskal och de innehåller ju bara lite natrium.
« Senast ändrad: 26 mar-17 kl 19:00 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Komposteringsfrågor
« Svar #99 skrivet: 26 mar-17 kl 19:07 »
Ja, det var 6 ppm.  Men här i vänkretsen gäller diskussionen alla slags citrusskal, plus bananskal.

  Jag får väl skjuta in mig på att Borås kommun tydligen inte har arbetat in detta råd i sin broschyr.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser