Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grodd-bovete..?  (läst 7014 gånger)

vittra

  • Inlägg: 55
    • Södermanland
Grodd-bovete..?
« skrivet: 19 feb-05 kl 09:51 »
Hej!

 I hyllan på hälsokosten fann jag Grodd-bovete, små svarta bovetekorn med svart skal på...   Nyfiket inhandlade!

Att grodda dom i vatten med sköljnings process verkar inte vara rätta metoden.

Nu sätter jag ett gäng i jorden här innomhus och placerar ljust.
Får se vad som händer...

Har någon groddat bovete?

 

Sofia

  • Inlägg: 73
Re:Grodd-bovete..?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-05 kl 21:14 »
Hej

Har inte provat bovete ännu men enligt min "groddbok" så ska det funka på samma sätt som med alfalfa fast utan blötläggningen.

Jag groddar med burk med nät.

Sofia  

vittra

  • Inlägg: 55
    • Södermanland
Re:Grodd-bovete..?
« Svar #2 skrivet: 24 feb-05 kl 20:58 »
tack Sofia,

jag har sått i jorden..  och nu ser det ut som solrosskott!!

ska smaka i helgen...

:)


Christoffer

  • Gäst
Re:Grodd-bovete..?
« Svar #3 skrivet: 12 maj-05 kl 09:41 »
Är det skillnad på groddbovete och vanligt bovete?
För vanligt bovete har ju trekantiga frön som inte är svarta...

 

noora

  • Gäst
Re:Grodd-bovete..?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-05 kl 14:05 »
Är det skillnad på groddbovete och vanligt bovete?
För vanligt bovete har ju trekantiga frön som inte är svarta...

Det är väl skalet som är svart?
Jag tror att man vill ha skalet kvar om man ska grodda.

kraka

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
Re:Grodd-bovete..?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-05 kl 18:20 »
Jag har groddat bovete utan skal, det fungerar oxå bra.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Grodd-bovete..?
« Svar #6 skrivet: 12 jul-10 kl 05:53 »
Jag vill bara vara tråkig och berätta att det inte är nyttigt att äta bovetegroddar. I så fall bara små, små mängder.

Denna artikel förklarar mycket:

http://www.townsendletter.com/Dec2004/buckwheat1204.htm

Citera
Are Buckwheat Greens Toxic?
The surprising answer is a clear and unequivocal YES. Due to the growing popularity of sprouts in general, and a widespread ignorance as to the toxic dangers posed by buckwheat greens specifically, many people are today suffering unnecessarily. In this article I will describe the toxic effects of ingesting buckwheat greens, and I will answer the question of why they are toxic to humans. I will also provide a brief synopsis of what is currently known about this phenomenon. And finally, I will recount my own anecdotal experience with buckwheat greens.

The basic problem with buckwheat greens is that they contain fagopyrin, a naturally occurring substance in the buckwheat plant. When ingested in sufficient quantity, fagopyrin is known to cause the skin of animals and people to become phototoxic, which is to say hypersensitive to sunlight. This condition, specifically known as fagopyrism, occurs when the ingested fagopyrin accumulates under the skin and is subsequently activated by sunlight, resulting in a toxic reaction within the skin. Typically, exposed areas of skin turn pink or red within minutes, and a strong burning sensation accompanies the reaction. Within a few hours the exposed areas usually appear to return to normal, however continue to remain ultra-sensitive to cold water, hot water and to friction. This sensitivity can last for days.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Grodd-bovete..?
« Svar #7 skrivet: 12 jul-10 kl 11:09 »
Jag vill bara vara tråkig och berätta att det inte är nyttigt att äta bovetegroddar. I så fall bara små, små mängder.

Denna artikel förklarar mycket:


AJ!!!  :o Låter ju inge skönt ALLS!
Jag visste ju att bovete innehåller fagopyrin och att man måste skölja dom hela bovetekornen i hetvatten innan man tillagar dom för att det ska försvinna (vattnet färgas rött av det), men jag har aldrig förstått vad som händer med kroppen om man får i sig för mycket fagopyrin.
MYCKET bra att veta!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser