Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilage  (läst 2364 gånger)

hundbiten

  • Inlägg: 8
Hösilage
« skrivet: 03 jul-10 kl 19:08 »
Hörde i dag att antingen ska man ställa upp sina storbalar med hösilage direkt efter plastning eller också efter hur lång tid??????? Annars kan det lättare bli mögel.......hur lång tid efter plastning ska man då köra in det i så fall?

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Hösilage
« Svar #1 skrivet: 03 jul-10 kl 21:36 »
De som rullar vårt ensilage säger att det ska stå i 10 dagar, innan man flyttar de med bal klämman... Eller så flyttar man direkt efter plastning

Jonte P

  • Inlägg: 131
SV: Hösilage
« Svar #2 skrivet: 03 jul-10 kl 23:06 »
Om det är torra balar (vilket det ju är om det är hösilage) spelar det ingen roll när man flyttar dem enligt en ganska nyligen gjord studie. Om de står kvar på fältet är risken stor att kråkfåglar hackar hål på dem och då kan de ju mögla om man inte tejpar dem snabbt nog...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hösilage
« Svar #3 skrivet: 05 jul-10 kl 17:15 »
Ursäkta en okunnig fråga, som egentligen inte har med detta att göra, men vad är det för skillnad på hösilage och ensilage?

Om bonden som slår vår åker låter gräset ligga två dygn (ett och ett halvt kanske) i strängar och sen balar och plastar det, vad är det då? Hösilage eller ensilage?

Jag hade för mig att man hällde myrsyra i också? Är det i ensilage eller hösilage?

Av vad jag hört ger man hästar hösilage men inte ensilage, varför?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Existens?

  • Gäst
SV: Hösilage
« Svar #4 skrivet: 05 jul-10 kl 17:28 »
Hösilage har en torrsubstanshalt runt 60%, där är alltså mer hö än vatten. Ensilage är tvärtom, där är torrsubstansen runt 40%, och det innehåller alltså mer vatten än hö.

Ensilage konserveras genom att det bildas syror, och för att skynda på det så tillsätter man ofta syra för att vara på säkra sidan.
Hösilage har inte nån direkt syraproduktion, utan det håller sig från att mögla genom att lagras lufttätt (inplastat).

Hästar kan jag inte, men jag misstänker att det är syrahalten som skrämmer.

Så vad din bonde skördar beror ju på vädret de där 2 dygnen, men det låter som hösilage.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Hösilage
« Svar #5 skrivet: 06 jul-10 kl 20:42 »
Hej!

Hästar kan äta både och!
MEN hösilage är bättre, bland annat blir dom mer lösa i magen av ensi.
mvh

 

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hösilage
« Svar #6 skrivet: 06 jul-10 kl 23:19 »
Tack så mycket! Har alltid undrat, nu är jag lite klokare!

Det var toppenväder när han tog slog och balade så då blev det hösilage av det! Kul att veta!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser