Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att lägga byggplast under torpargrunder ?  (läst 2522 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Att lägga byggplast under torpargrunder ?
« skrivet: 09 apr-16 kl 22:49 »
Vi har 4+1 gamla röda brukshus i olika status vad gäller fuktig grund .  Med ett av husen var det riktigt illa då det långa tider står i vatten.  Råden här var till  stor hjälp här för att komma igång med renoveringen.  Styrelsen hade för sig att man skulle ta in fasta priser all inklusive på offerterna.  Först fick vi inga lån men efter att ha höjt hyrorna väsentligt  och lån kom vi igång med renoveringen.  Och en mycket duktig lokal entreprenör har nu öppnat grunden bytt ut grundstockar och renoverat allt på löpande räkning.    Han håller nu på med femte lägenheten.   

Näst efter det huset med många ruttna grundstockar, nedfallna trossbottnar är tillståndet i ett nybyggt hus värst.  Det är uppbyggt av försäkringsbolaget med krypgrund i stil med det gamla huset som brann ner.  Det är nya material och där går det fortare än med gammal kunskap.  Det nybyggda huset är bara 11 år men beläggningen på materialet är i full gång. 

Tanken var att vi skulle dränera runt alla fem husen samtidigt.  Men vi har inte råd.   Antagligen får vi ta dräneringen i etapper. Men planerna är att omgående lägga in byggplast och att sätta in avfuktare.

Ett avfuktningsföretag jag talade med för flera år sen rekommenderade vad gäller byggplast att man skulle göra så här:

Först ett lager 0.1o mm  däreftre 2 lager 0.20 mm.  Lagren skall läggas korsvis och hållas ner med armeringsjärn

Jag har aldrig hört talas om att man behöver flera lager dessutom med olika tjocklek. 
Men personen jag talade med lät mycket proffessionell och jag fick ingen känsla av att han drev med mig.   Rent tekniskt tycker jag att det låter vettigt  med att det finns fördelar med olika lager.  Vad har ni för erfarenheter av byggplast som fuktspärr i grunder.

Om bojsen skall lita på mig behöver jag mera belägg för att det här är en bra åtgärd.

Jag behöver hjälp!





I

« Senast ändrad: 09 apr-16 kl 23:08 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Att lägga byggplast under torpargrunder ?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-16 kl 23:16 »
Byggplast kan nog hjälpa upp en hel del om problemet är markfukt som kommer underifrån. Men om det är så blött omkring huset att det ändå kommer att stå vatten ovanpå byggplasten, så är det ingen mening att ha den där. Man bör nog betrakta varje hus individuellt.

Jag skulle nog för min del ha satsat på en primitiv, halvdan dränering som akutåtgärd - om man kan tolerera öppna diken runt husen under en tid, tills föreningen har råd att göra en seriös dränering, så är det ju snabbt gjort att ta dit en mindre grävare för att göra det.
Skulle det mesta av markfukten komma från ett bestämt håll, så kanske man bara behöver gräva ett längsgående dike på ena sidan av hela området för att sänka grundvattennivån tillräckligt mycket.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Att lägga byggplast under torpargrunder ?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-16 kl 00:01 »
I det huset som  vår lokala entreprenör arbetar har han  grävt ur i grunden och jämnat ut med grus. Men i det här huset, det värsta, är solsidan inte åtgärdad eftersom den klarat sig bäst.   En entreprenör har fått suga ur allt organiskt under två hus.  I det nybyggda huset är det krypgrund och hela grunden där har ett tjockt sandlager.

Troligen kommer det värsta huset att bli dränerat för de pengar som finns i kassan.  De människor som bott här länge berättade att det var grävda diken runt det här huset tidigare men att de fylldes på med jord när folk ville ha gräsmattor.   Man har försökt att avleda fukten med att göra flera stenkistor men de står ständigt i vatten.   

Årsmötet blir i mitten på maj. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

 

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Att lägga byggplast under torpargrunder ?
« Svar #3 skrivet: 31 maj-16 kl 12:35 »
Här en fortsättning på tråden med ytterligare en frågeställning.
Vi lade på arbetshelgen byggplast under några av husen.  I det av försäkringsbolaget nybyggda huset, 10-12 år gammalt, hade fuktskadorna gått så långt att jag på krypgrunden tak kunde skriva  "knöcklan was here". 

Nu finns ett beslut att vi skall ta in offerter på avfuktare.   
Troligen kommer dessa offerter  även att  ta upp möjligheten med att sanera bort mögelsporerna. Jag kan redan nu se att de större entreprenörerna ser  ;) möjligheter

Min fråga är behövs denna sanering?
Och vad är då bästa tekniken för detta? 
Ozonbehandling ?  det finns apparatur att köpa eller hyra för detta. 
Annan teknik jag inte har kunskap att fråga om ? 


 Trevligt sommarboende eller att ta hand om husen  ???  Ett svårt dilemma vad man (de fritidsboende) vill betala för kort- eller långsiktigt  ::)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kaskelottas

  • Gäst
SV: Att lägga byggplast under torpargrunder ?
« Svar #4 skrivet: 31 maj-16 kl 16:01 »
Du kan sätta in en fläkt som skapar undertryck i krypgrunden, då förhindrar du att luft tar sig från krypgrunden in i bostasdelen med hälsofarliga sporer. Men det kommer ju skapa en ökad värmeförlust inomhus då grunden kyls mer. Men är du inne i svängen med avfuktare och plast så är det kanske inte så långt steg.

Ett extremt alternativ av samma lösning men utan mekaniska apparater är att bila upp krupgrunden lagom mycket så den blir 100% ventilerad, dvs konvertera till en typ av plintgrund ist för krypgrund, det kommer bli kallare och kanske dragigt golv men fukten kommer ventileras bort. I förlängningen kanske kompensera värmeförlusten med att isolera golvet underifrån.

Halvdane

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Att lägga byggplast under torpargrunder ?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-16 kl 17:30 »
Att skapa undertryck I krypgrunden är inte att rekomendera. På sensommaren kommer  mängder av varm fuktig utomhusluft kommer att sugas in och avfuktas I det kallare utrymmet under huset. Vad du då byggt är en avfuktare som försöker avfukta hela världen samt använder krypgunden att kondensera ut fukten I.

Undertryck skall bara göras om man har en avfuktare som klarar  av att avfukta I den takt ny luft sugs in.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 5 användare
Be, skräptanten, Efwa, RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser