Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eremittacka?  (läst 1452 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
Eremittacka?
« skrivet: 15 okt-11 kl 10:02 »
I våras lammade en tacka första ggn. och fick 1 lamm. Vi märkte i somras att hon höll sig för sig själv, kom alltid sist vid förflyttningar etc. Inte så konstigt tyckte jag då för tackor med 1 lamm kan bli så in i vassen "mammiga". Nåja,det blev värre och värre. Jag och hunden fick alltid leta efter henne när vi skulle flytta får.(vi flyttar ofta).En positiv sak är ju att hunden lärt sig att hämta "allihop". Nu när lammen är slaktade så är det likadant. Just nu ser jag henne ligga tryggt och idissla ensam mitt ute på vallen och de andra tackorna är antagligen långt därifrån i skogen.Hon är ingen hysterisk typ utan lugn och trygg. Nu undrar jag om hon är utstött ur flocken eller tvärtom, hon bara inte trivs med de andra? Hon verkar inte ha behov av sällskap utan njuter av sin ensamhet.Konstigt tycker jag det är. Vad tycker ni? ???

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Eremittacka?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-11 kl 12:14 »
Beror kanske lite på ras, men jag har haft flera gutetackor med liknande beteenden.

När de haft lamm har deras lamm oftast vuxit bäst av alla.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Eremittacka?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-11 kl 12:30 »
Har Gotlandsfår med samma beteende   
Trulls som nu är 11år är/ligger avsides och så gjorde även hennes mamma. Väldigt lugna och trygga i sig och med en skarp blick får en rangsjuk motståndare att backa. Är väldigt tama och tillgivna. Kan hålla med Birgit att dom alltid har A-barn.   ;D   
              MvH Cokett 
« Senast ändrad: 15 okt-11 kl 12:32 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Eremittacka?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-11 kl 21:16 »
Hops! lammet gick till slakt. :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser