Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårhus/Vindskydd året runt?  (läst 3638 gånger)

gotthard

  • Inlägg: 152
Fårhus/Vindskydd året runt?
« skrivet: 29 apr-06 kl 21:03 »
Hej!

Behöver Gutefår någonstans att gå in/vindskydd av något slag året runt? Eller klarar de sig med träd på sommaren och när börjar isåfall sommaren??
Vad säger Jordbruksverket?

/Ovetande

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-06 kl 23:37 »
Frågan är felaktigt ställd.

Det ska heta: "Vad säger Djurskyddsmyndigheten?"   ::)  ;)

http://www.faravelsforbundet.com/templates/aktuellt.asp?artid=170528
« Senast ändrad: 29 apr-06 kl 23:39 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-06 kl 23:47 »
Djur som går ute mer än halva dygnet under den kalla årstid då betestillväxt inte sker ska ha tillgång till vindskydd.

källa:djurskyddsmyndigheten
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 17:23 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gotthard

  • Inlägg: 152
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #3 skrivet: 02 maj-06 kl 21:03 »
OK, jag försöker igen!

Zekes svar var varken till hjälp eller glädje och Rosas svar förstår jag inte riktigt -är som sagt ovetande när det gäller det mesta om får. Ska jag läsa mellan raderna Rosa och förstå att det inte behövs vindskydd då betestillväxt sker? Och enligt vem -dig eller Djurskyddsmyndigheten(jag lär mig!)?

Tacksam för hjälp och råd om någon vill!!? Kanske något tips på ett fiffigt sätt att fixa vindskyddet om det nu behövs!?






Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 01:10 »
Rosas svar förstår jag inte riktigt -är som sagt ovetande när det gäller det mesta om får. Ska jag läsa mellan raderna Rosa och förstå att det inte behövs vindskydd då betestillväxt sker? Och enligt vem -dig eller Djurskyddsmyndigheten(jag lär mig!)?

Mitt svar var en direkt information i ämnet från Djurskyddsmyndigheten,
dom skulle säga att den var MYCKET informativ  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-06 kl 09:55 »
Jag har ett vindskydd bestående av tre väggar och tak (av plåt) som de kan gå in i under betestiden, sommaren. Jag uppfattar att de ofta söker sig dit när det regnar. Men även då det är varmt ligger de gärna i vindskyddet. Jag tror att det också ger ett litet skydd mot insekter och därför är de gärna där.

Detta är gjort utan att ha alla regler och krav i bakhuvudet. Bara sund förnuft då jag själv inte skulle vilja stå ute i regnet.  ;)

/Lili

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-06 kl 12:09 »
Hej!

Varken gutefår eller andra får behöver ha något vindskydd (läs byggnad med tre väggar och tak) att gå in i under betesperioden. Under sommarens heta dagar behöver de däremot tillgång till skugga. Finns det träd eller nåt annat som fyller samma funktion räcker det. Får i allmänhet och gutefår och andra lant-/allmogeraser i synnerhet är väl anpassade till vårt svenska klimat. Tänk på att gutefåren tidigare ibland gick ute året runt på Lilla Karlsö med enbart några grottor att gå in i och utan tillskottsfoder! Detta har gjort dem till de härdiga djur de idag är. Därmed inte sagt att man bör utsätta djuren för sådana prövningar idag. Det är för övrigt inte tillåtet.

Har för mig att djuren ska ha tillgång till vindskydd under perioden 15 nov tom 30 april. Är möjligen olika i olika delar av Sverige (det borde det ju vara i alla fall!). Hittar dock inga datum i broschyren "Djurskyddsbestämmelser Får och Getter" från 2003 när det var SJV som var ansvarig myndighet. Kolla på djurskyddsmyndighetens hemsida om du vill vara säker på vad som gäller!

Min erfarenhet är att (gute)fåren gärna använder vindskyddet från februari till april, speciellt om det är regnväder och blött.

Hoppas att detta var ett begripligt svar!

/Småbrukaren

gotthard

  • Inlägg: 152
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-06 kl 20:40 »
Tack och tack

för informationen!!

lantrasuppfödare

  • Gäst
Re:Fårhus/Vindskydd året runt?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-06 kl 14:28 »
Mina gutar vill gå in lite då o då både för att svalka sig o vind/regnskydd.
När miljö o hälsa var hos mig sa de att fåren ska ha tillgång till skydd o dessutom tillräckligt med plats till alla.

Jag har tur som har ett vagnslide i ladan och ängar/skog i anslutning till den.

Nu är det så att baggen inte kan gå med tackorna eftersom han angriper lammen (tyvärr) och då har vi byggt ett enkelt vindskydd i skogen 3 väggar med pressening över.

Ett tips till alla fårägare om dessa kliande fästingar: Köpte Flusa av en bonde som jag droppade i nacken på alla "mycket effektivt"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser