Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  permanentbädd  (läst 3421 gånger)

Desirée

  • Gäst
permanentbädd
« skrivet: 14 nov-05 kl 14:24 »
En sak som jag undrar över. Vi har ett redskapsskjul där vi ska ha våra gutefår nu till vintern. Golvet är av trä och jag hade tänkt mig en permanentbädd av halm. Kan man ha det på trägolvet direkt eller måste man lägga något ovanpå för att skydda trägolvet? Vad tror ni??
« Senast ändrad: 14 nov-05 kl 14:25 av Krysmynta »

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:permanentbädd
« Svar #1 skrivet: 14 nov-05 kl 16:00 »
Har också funderingar på att ha fåren i ett skjul som har trägolv.Kanske att man kan ha torv och spån i botten under halmen.
Har spån under halmen hos hästarna,halm suger ju inget vidare,fast annars är det trevligt!

Desirée

  • Gäst
Re:permanentbädd
« Svar #2 skrivet: 15 nov-05 kl 15:33 »
Nu har jag funderat lite själv här ...  :)

Kan man inte lägga byggplast i botten? Eller? ???

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:permanentbädd
« Svar #3 skrivet: 23 nov-05 kl 13:03 »
Hos får har man alltid permanent bädd. Man får inte röra bädden då gasbrandsbakterien kommer upp och det dör fåren av. Att ha trä golv är ju inte att föredra. Jordgolv ska det vara.

Varför kan du inte plocka ut brädorna? Eller är det bara en tillfällig lösning där du ska hålla dina får?

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:permanentbädd
« Svar #4 skrivet: 23 nov-05 kl 15:17 »
Jag har också plankor till golv. tyckte att det var lite väl att bara ha dem direkt på backen, men tydligen inte  ;) Men då bör man väl gräva ner väggarna en liten bit då? Eller täcker halmen det draget? Att ha betong golv då? Vilket är "bäst" - jord eller betong?  ??? ???
/Lili

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:permanentbädd
« Svar #5 skrivet: 24 nov-05 kl 17:08 »
Vad jag vet är jordgolv bäst till får.  Förstår inte riktigt hur du menar med att gräva ner väggarna??? Står fårbyggnaden i luften eller vad? Alltså på stenar eller??

Om fallet är så så tycker jag att du bara slår igen med brädorna från golvet eller annat. Får är känsliga mot drag och fukt inte kyla, det klarar de hur bra som helst bara de har vindskydd och mat!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anita G

  • Inlägg: 15
    • Uppland
Re:permanentbädd
« Svar #6 skrivet: 03 feb-06 kl 19:41 »
Lite sent att komma med ett inlägg nu, du har säkert redan installerat fåren. Hur gjorde du med trägolvet? Vi har får i ett litet hus med trägolv.  Golvplankorna kommer att ruttna om inget läggs på som skydd. Vi samlar skivor av olika sorter och lägger ut dem, de skyddar trägolvet Efter vintern tar vi ut ströbädden och skivorna och låter golvet torka upp. Gamla dörrar från t ex containers går också bra liksom plast, vad som helst hjälper till att bevara trägolvet. Lycka till! Anita G
Ulltovan

Desirée

  • Gäst
Re:permanentbädd
« Svar #7 skrivet: 06 feb-06 kl 19:17 »
Vi la tjockt med halm på trägolvet. Fast det lär nog inte ruttna - fåren går aldrig in!

leifhh

  • Gäst
Re:permanentbädd
« Svar #8 skrivet: 07 feb-06 kl 10:34 »
Jag har ett betonggolv. Ovanpå det ett relativt tjockt lager granris och överst halm. Mina får är hellre ute än inne, de är bara inne i ligghallen om det är rejält dåligt väder. Eller möjligen för att gnaga barken av någon grangren som tittar upp genom halmen.... Utrymmet rensar jag om våren när jag flyttat över fåren till välkomstbetet.

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:permanentbädd
« Svar #9 skrivet: 07 feb-06 kl 18:24 »
Jag har ett betonggolv. Ovanpå det ett relativt tjockt lager granris och överst halm.

intresannt det där med granriset! vad har det för effekt?
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

leifhh

  • Gäst
Re:permanentbädd
« Svar #10 skrivet: 08 feb-06 kl 15:29 »
Det där med granris var något som slog mig när jag röjde lite i skogen. Min tanke var att få upp permanentbäddens djup något eftersom jag hade lite dåligt med halm hemma.... Sedan har jag för mig att jag sett granris i lite andra sammanhang som golvmaterial men kommer sjutton inte på var. Verkar funka bra än så länge. Jag kan återkomma med en kommentar när det är dags att slänga ut den...

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:permanentbädd
« Svar #11 skrivet: 22 maj-06 kl 22:27 »
Jag har vanligt trägolv i fårhuset,gjorde bädd till fåren i höstas,massor av go halm,det har funkat mkt bra,har inte varit våt eller luktat illa,sista fåren gick ut för 8-10 dagar sedan,så nu har vi mockat ut,luktade ju lite pyton emellanåt under tömningen men ändå inte så farligt,golvet är rent och fint nu,inga skador som jag kan se. :D Huset står på plintar så det är väl ca 40 cm mellan golvet och marken...
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Re:permanentbädd
« Svar #12 skrivet: 11 sep-06 kl 16:19 »
Intressant att läsa hur alla har gjort, ska ha fåren permanent nu för första gången  :o (har bara haft sommarlamm innan).
En av de stora frågorna är ju just vinterboendet; ska det vara fyra isolerad lada (känns som overdoing och otrivsamt för fåren vad jag förstått) eller räcker det med ett enkelt vindskydd (känns å andra sidan något torftigt), ska det vara halm- eller ströbädd ??? ?

leifhh: Hur blev resultatet med granris? Fungerade det som du hade tänkt dig och skulle du rekommendera det till andra? Skulle vara roligt att läsa.

//Fårtackan

leifhh

  • Gäst
Re:permanentbädd
« Svar #13 skrivet: 11 sep-06 kl 21:01 »
leifhh: Hur blev resultatet med granris? Fungerade det som du hade tänkt dig och skulle du rekommendera det till andra? Skulle vara roligt att läsa.

Det blev rätt bökigt att skotta ut det hela.... Om jag använder granris igen så kommer jag att vara noga med att lägga alla grenar åt samma håll, inte kors och tvärs som förra gången...... Men det blir nog kutterspån istället denna vinter tror jag, eller så mal jag ner riset från avgnagda lövkärvar och bygger på djupet med det materialet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Tli, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser