Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall & stall ?  (läst 13907 gånger)

louise

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #40 skrivet: 20 nov-06 kl 10:30 »
Nej hela intrycket får man ju inte. Men vissa saker går ju att förstå ändå. Tex är 9 kvm helt jävla fel för tre får? Är det alltid fel att binda samman grindarna med hässjetråd? Är det alltid fel att fårens ut- och ingång till hagen inte går att stänga? Vad hände med "tre väggar och dragfritt" som annars anses vara bra? Hennes lista var oändlig.

Hon litade inte på att jag klarade av nånting. Hon trodde inte jag hade köpt hö till dem, och absolut inte att det var ekologiskt hö, inte att jag förstod att jag ska ströa boxen varje dag, hon trodde inte ens att det fanns gräs i mina hagar (det var mörkt när hon kom så hon såg dem inte). Det var till och med fel att jag inte var hemma hela dagarna, att fåren skulle vara ensamma medan jag var på jobbet. Hon klagade på att jag inte hade lamningsboxar trots att de inte ska lamma förrän i mars. Det var bara total förnedring att bli ifrågasatt på det sättet.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #41 skrivet: 20 nov-06 kl 21:37 »
Nej hela intrycket får man ju inte. Men vissa saker går ju att förstå ändå. Tex är 9 kvm helt jävla fel för tre får? Är det alltid fel att binda samman grindarna med hässjetråd? Är det alltid fel att fårens ut- och ingång till hagen inte går att stänga? Vad hände med "tre väggar och dragfritt" som annars anses vara bra? Hennes lista var oändlig.

Hon litade inte på att jag klarade av nånting. Hon trodde inte jag hade köpt hö till dem, och absolut inte att det var ekologiskt hö, inte att jag förstod att jag ska ströa boxen varje dag, hon trodde inte ens att det fanns gräs i mina hagar (det var mörkt när hon kom så hon såg dem inte). Det var till och med fel att jag inte var hemma hela dagarna, att fåren skulle vara ensamma medan jag var på jobbet. Hon klagade på att jag inte hade lamningsboxar trots att de inte ska lamma förrän i mars. Det var bara total förnedring att bli ifrågasatt på det sättet.

Kanske det var lika bra att slippa bli inblandad med människan och köpa någon annans får?
Det enda jag reagerade på i ditt tidigare inlägg var att jag nog skulle ha sett till att allt var klart innan jag tagit emot några djur, det ser väldigt illa ut att något är halvfärdigt.

leinad

  • Inlägg: 80
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #42 skrivet: 21 nov-06 kl 08:57 »
Jag håller med Sar... Är det inte bättre att vänta med att skaffa djur tills du gjort helt klart? Annars är det nog ganska så lätt att säljaren (över) reagerar. Jag själv skulle vara väldigt spektisk till någon som ej gjort färdigt allt innan denne börjar skaffa djur.

louise

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #43 skrivet: 21 nov-06 kl 10:06 »
Ajdå, jag har kanske lite för positiv linställning till människors förståelse och hjälpsamhet och missbedömde situationen.

Men sen var det inte jag som bestämde att djuren skulle komma så här tidigt, hon bara bokade släp och hotell och sa att nu kommer hon. Hade jag fått välja hade hon kommit nästa helg, just för att jag inte var färdig.

 Hursomhelst så kommer det ju vara färdigt till jag får tag på får nästa gång så förhoppningsvis slipper jag utstå det här en gång till.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #44 skrivet: 21 nov-06 kl 10:29 »
Hursomhelst så kommer det ju vara färdigt till jag får tag på får nästa gång så förhoppningsvis slipper jag utstå det här en gång till.

Just det! Det måste bli slut på får som skall stå ensamma i din asfalterade hage utan vare sig hö eller strö medan du är och ränner i stan.

louise

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #45 skrivet: 22 nov-06 kl 09:52 »
Hoppas du är ironisk...?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #46 skrivet: 22 nov-06 kl 12:16 »
Hoppas du är ironisk...?

Visst är jag det. Det finns sådana där nötter som har inställningen att Den Enda Sanna Vägen är att göra exakt som jag gör och Allt Annat är Djurplågeri. Gärna i kombination med Allt Du Gör Är Fel Tills Motsatsen Är Bevisad.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #47 skrivet: 22 nov-06 kl 12:22 »
Ett citat jag inte vet vart jag hittat, men som passar så fort myndigheter säger något är:

Byråkrat är definitionsmässigt en person som får varje lösning att bli ett problem.

Edgar

louise

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #48 skrivet: 22 nov-06 kl 12:44 »
Puh! Jag kan säga att motbevis inte hjälpte på tanten. Jag sa att det var både större å mer dragfritt än vad djurskyddsinspektören krävde, boxen var byggd efter ritningar i Sjödins fårbibel och att jag hade gott om ekologiskt hö. Men då snörpte hon på munnen och hittade på nya fel.

småbrukartanten

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #49 skrivet: 27 nov-06 kl 10:55 »
Vi har ett alternativ till vanligt fårhus som fungerar jättebra. Ett vanligt bågväxthus modell större vårt är 90m2 räcker gott till ett tjugotal tackor. Vi har öppet ut till rastgårdar så att djuren kan gå ut och in som de vill. Inuti har vi satt upp grindar runt om så att djuren inte kommer åt plasten och så har vi flyttbara foderhäckar. Sommartid använder vi växthuset för odling i vanlig ordning och kan då dra nytta av en del av gödseln. detta är ett ganska billigt alternativ till en vanlig byggnad.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #50 skrivet: 27 nov-06 kl 11:22 »
Vi har ett alternativ till vanligt fårhus som fungerar jättebra. Ett vanligt bågväxthus modell större vårt är 90m2 räcker gott till ett tjugotal tackor. Vi har öppet ut till rastgårdar så att djuren kan gå ut och in som de vill. Inuti har vi satt upp grindar runt om så att djuren inte kommer åt plasten och så har vi flyttbara foderhäckar. Sommartid använder vi växthuset för odling i vanlig ordning och kan då dra nytta av en del av gödseln. detta är ett ganska billigt alternativ till en vanlig byggnad.

Det där har jag funderat lite på som ett alternativ när man ska bygga ut. Strör ni "golvet" eller har ni stampat jordgolv? Om ni strör vad strör ni då med? Sen undrar jag om ni vänder ner bädden innan ni börjar odla?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jonas o Sara

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #51 skrivet: 19 dec-06 kl 21:34 »
Hej
 undrar om jag kan ha ett problem.
Jag fick 6 st tackor som lammade i april.
Jag har nu 6 st tackor och 9 st lamm.
Jag har inget stall men på fastigheten finns en maskinhall ca 350 m2.
Jag har 15 får ,en traktor ,en skogskärra , hö och ensilagebalar.
Fåren har ca 200 m2 plus rasthage .
Hur blir det med förprövning ???.
Tycker det verkar konstigt har man ett hus exakt anpassat till 15 får dvs 22,5 m2 ca,och de sedan får lamm då blir ju platsen för liten.Man kan väl aldrig ha ett hus exakt anpassat.
Det som är bra med får är ju att man kan ha dem lite överallt ,växthus,maskinhall,vedskjul och stall.
Det kan ju inte vara rimligt att betala 3000 kr för att få en befintlig maskinhall med generöst utrymme för får.Jag har redan ändrat lite bla öppnat upp porten och tagit bort övre delen av ribben på 2 sidor där fåren är.
Jag har gjort som du Lars M har pratat om vedskjulsliknande byggnad luftigt uppe och dragfritt nertill.
Fåren verkar stortrivas de kutar runt så halmen yr.
Att ha får är väldigt roligt man blir glad varje gång man är och matar dom,de är gulliga .Fast min SAMBO är gulligare.
När blir ett lamm vuxen???.

Ha  De    Jonas

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #52 skrivet: 19 dec-06 kl 23:15 »
Jamen helsike också! Måste genast mäta mitt nya fårhus... Hade inte en tanke på! Nämde för djuskyddsinsp. när vi flytade hit att jag tänkte ha får i ett utrymme o då sa hon att jodå,det går bra, det är inte samma regler som hästar. O då tog jag henne boxstavligen o misstänkte inte ens nån förprövningsskit.
O då höll vi på att åka på böterna i vårt förra stall där vi missat eländet!!
Men kom undan på nån konstig regel om att om stallet varit i drift si o så länge så gilldes det inte,äsch, kommer inte ihåg så noga men nåt åt det hållet.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser