Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfräs i obrukad jord - Går det??  (läst 8911 gånger)

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #20 skrivet: 03 maj-17 kl 11:20 »
Jag skulle vilja odla på mer solrosor! Tänkte försöka mig på att bli självförsörjande på solroskärnor. Till mitt kök och till småfåglarna...... Så ingen megaodling alltså..... vet ännu inte hur mycket plantor jag behöver eller hur stor yta......men tänkte ta en bit hästhage som nu bara växer igen.....kan finnas en del sten......tänkte att jag kanske klarar mig med 1000-2000 kvm för att få ihop till runt 100 kg frön..... (har ingen koll på just nu vad jag behöver men gör av med ca 100 kg på en vinter.....)
Har ingen fräs men funderar på att skaffa.....

Att odla 1000-2000 kvm med en 'vanlig' jordfräs anser jag orealistisk. En tvåhjulstraktor med fräsaggregat går men har det inte odlats förut där så är även det mycket jobb. Enklast är att be nån plöja upp. Sedan när jorden är öppen går det använda en tvåhjulstraktor med fräs. En 'vanlig' jordfräs anser jag som för liten och svag.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #21 skrivet: 04 maj-17 kl 18:05 »
Ja det blir nog varken jordfräs, vildsvin eller strösådd ;D Solrosor lär väl luckra upp jorden på egen hand kanske......så jag ska nog ta den enkla vägen och bara täckodla och plantera. Går det så går det!? Jag har redan sått plantor så ut i jorden ska dom!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #22 skrivet: 05 maj-17 kl 07:41 »
Skogsbönan, Har du odlat solrosor för frö tidigare?  Här får jag bevaka konstant när skörden närmar sig så att inte småfåglarna tar dem först.  För även det i ditt fall är tänkt till fågelmat så var det väl till vintern du  hade tänkt det?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #23 skrivet: 05 maj-17 kl 08:24 »
Jag tycker du ska hyra en jordfräs på någon maskinuthyrningsfirma. Eller att du beställer att en trädgårdsanläggningsfirma kommer hem till dig och gör fräsjobbet. Det är mycket som ska brytas ned när det är nyfräst, så du behöver gödsla ordentligt om det ska bli bra skörd.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #24 skrivet: 05 maj-17 kl 11:18 »
 (:)  Snabbmodererat bort lite OT och gnäll innan jag måste sticka till tåget. Var hövliga, ha överseende och förklara för varandra så blir det nog bra.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #25 skrivet: 05 maj-17 kl 14:40 »
 Om du har rotogräs som kvickrot o kirskål så avråder jag dej att fräsa. Varje avhuggen rot bit blir ett nytt bekymmer. Plöja o harva. ha det i träda med harvning så att du torkar ut rötterna. Har du större jordfräs typ tvåhjulig traktor kan du bygga på en harv.
 Att täcka med kartånger under en säsong är inte dumt. Men är det större ytor är det ju nått annat.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #26 skrivet: 05 maj-17 kl 16:26 »
Det är klart att det inte blir ogräsfirtt för att det fräses. Men för att bryta upp gräsmark för odling är det enligt min mening det bästa. Allra bäst blir det naturligtvis om du kan vänta med att så och harva det en gång till efter vecka. Ogräset det som blir, sitter löst och går lätt att rensa bort.
kretslopp

Bantam

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #27 skrivet: 09 maj-17 kl 22:05 »
Även om man har en bra fräs är det hårt arbete, framförallt om det är en tjock grässvål med trädrötter här och var. Man får räkna med många arbetspass med fräsen. Lyckliga är dom som har tamgrisar som kan göra jobbet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Ahlman, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser