Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik  (läst 22242 gånger)

Färgars

  • Inlägg: 31
    • Illbattingen
Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« skrivet: 29 okt-07 kl 20:37 »
Jag kommer snart att skaffa Mille Fleur, en höna + tupp blå porslin, och en höna + tupp röd porslin.
Jag vet inte mycket om färggenetik och är nu nyfiken på vad som gäller för att behålla färgerna rena? Kan man kombinera dessa två (har en känsla av att svaret är nej)? Kan man kombinera någondera med annan färg?

Finns det någon som har bra länktips om färggenetik hos höns, svenska eller engelska? Lite har jag hittat här på forumet.

På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 18:26 »
Då rasen inte heter Mille Fleur (mille fleur är en färg) kommer du bara att hitta färgen om du googlar på det. Googla istället på t ex Sabelpoot eller Benbefjädrade dvärghöns.

Annars kan gå in på min hemsida och titta under hönsfliken och sen under skimrande färger. Där hittar du ett rejält urval av färger på sabelpootarna.

Hälsningar Linda
http://www.sabelpoot.se/hons_benbefjadrade_dvarghons.htm
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 10:30 av Sirpa »

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 10:55 »
Hej!

Porslinsfärg har gul grundfärg och alla fjädrar har en svart fläck längst ut med en vit "trekantig" topp. mest känd för färgen är dvärgrasen Benbefjädrad eller Mille fleur..

Det finns flera olika typer av porslinsfärg med olika grundfärger och ibland med det svarta blekt till blått.

http://www.feathersite.com//Poultry/CGK/Millies/BRKMilleFleur.html

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 10:57 »
Här har du en ståtlig porslinsfärgad tupp ( Guld svart porslin) av Sabelpoot (Benbefjädrade dvärghöns)
« Senast ändrad: 08 feb-08 kl 11:00 av Sabelpoot »

Färgars

  • Inlägg: 31
    • Illbattingen
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #4 skrivet: 27 maj-08 kl 20:53 »
Tack för länken, jätteintressant!  :)

Jag har i dagsläget lärt mig mer och nu vet jag att man inom sabelpoot avlar färgrent, att man alltså inte blandar olika färger.
På gården finns dvärgkochin, dvärgwyandotte (guldblårandade, guldsvartrandade och guldvitrandade) och benbefjädrade dvärghöns/mille fleur (svarta m vita fläckar, guld svart porslin, isabell porslin & guld vit porslin).

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #5 skrivet: 29 maj-08 kl 00:10 »
En genetisk kalkylator är alltid bra att ha om man pysslar med höns avel.

http://home.hetnet.nl/~h.meijers69/kruising.html

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 07:29 »
Hej!

Jag har en liten grupp sabelpoot - guld svart porslin. Är det lämpligt att blanda in andra porslinsfärger i samma grupp. Om ja, vilka?

Samma fråga gäller min grupp dvärgkochin där hönorna är blå och tuppen svart. Vilka färger kan vara lämpliga att blanda in där?

Tack på förhand!

//Linus
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 12:11 av tranicos »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #7 skrivet: 27 maj-10 kl 09:39 »

Blått och svart avlas ihop, till den gruppen hör även "spättat", dvs vitspräckligt. Blanda absolut inte in någon gul, röd eller brun variant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #8 skrivet: 27 maj-10 kl 11:07 »

Spelar ingen roll. Färgerna fungerar på samma sätt oavsett ras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #9 skrivet: 27 maj-10 kl 12:08 »
Aha, där ser man!

Men mina sabelpoots då? De är ju guld svart porslin. Kan jag ta in silver svart porslin, guld vit porslin eller kanske enfärgad vit?

Har ni några tips om vart jag kan läsa mer om sådant här så jag slipper ställa dumma frågor? :)

/Linus

trallallaa

  • Gäst
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #10 skrivet: 27 maj-10 kl 16:52 »
Citera
Men mina sabelpoots då? De är ju guld svart porslin. Kan jag ta in silver svart porslin, guld vit porslin eller kanske enfärgad vit?

Har ni några tips om vart jag kan läsa mer om sådant här så jag slipper ställa dumma frågor?
Jag undrar också över det där med färger, jag skulle ex vilja veta hur jag ska gå tillväga med orangeryggade, som ju ska behöva vete i kombination och vad behöver då citron porslin? Lavendel..ska de bara ha lavendel,eller ska jag korsa med svart? Gökfärgat,ska det bara vara gökfärgade på dem?

Det måste ju finnas en bok i ämnet???

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #11 skrivet: 27 maj-10 kl 17:03 »
LAvendel/pärlgrå är ett vikande anlag så om du korsar svart med den färgen får du fram svarta avkommor som blir anlagsbärare för pärlgrått.

Själv har jag korsat pärlgrått med blåspättad och då har jag fått fram blåspättade, blå och svarta avkommor. Mestadels blå och spättade dock.
Har även korsat pärlgrått med gulvitsömmad och fick där fram svarta och vita avkommor. De svarta blir ej helt svarta i fjäderdräkten som stora utan de ser ut att utveckla lite rostbruna färger, lite som dina indiska stridshöns i färgen. Har stora förhoppningar om att den kommer se ut som en barndomshöna i färgen jag hade förut. Hon var så otroligt fin!

Dessa bär då också på pärlgrått, bara att det ligger dolt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #12 skrivet: 28 maj-10 kl 11:25 »
Jag flikar in en följdfråga även jag :-[ ......

.... om jag har en höna som är svart eller blå.... med anlag för pärlgrått..... och sätter en pärlgrå tupp på henne...... kan jag då få pärlgrå avkommor?

Jag tror inte att jag avviker från ämnet för mycket :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #13 skrivet: 28 maj-10 kl 12:05 »
Ja, en del av avkommorna kommer bli pärlgrå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #14 skrivet: 28 maj-10 kl 21:10 »
Jag tjatar på lite till tror jag.

Min grupp dvärgkochin: svart tupp, blå hönor. Där ska jag inte ta in något annat utom möjligen vitspräcklig?

Sabelpoot: samtliga guld/svart porslin. Vad kan jag ta in där? Alla porslinsfärger? Enfärgade?

Jag känner mig förvirrad... :)

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #15 skrivet: 28 maj-10 kl 21:22 »
Om jag inte är helt missinformerad så kan du även ta in vitt.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #16 skrivet: 28 maj-10 kl 21:49 »
Du kan ha.... vitt, blått, svart och även pärlgrått ihop.... då får du fortfarande färgrena avkommor ....... det gäller alla raser......

Porslinsfärgerna är jag inte så bra på ...... en magkänsla säger mig att du kan ha alla gul-röda grundtoner ihop.....

Det viktiga är att man ...... precis som Sonja skrev.... inte blandar ihop de grå-svarta färgerna med de gul-röda...... då skiter det sig totalt ;) .... men som sagt..... när det gäller porslin har jag ingen koll ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #17 skrivet: 29 maj-10 kl 08:51 »
Ah, man tackar. Nu börjar det klarna. :)

Bara mysteriet om porslinsfärgerna som återstår. :)

En annan möjligen korkad fråga är... Om tuppen är svart och hönan blå, blir alla kycklingar svarta eller blå då, eller kan även andra färger dyka upp? Tänker på recessiva och dominanta anlag osv...
« Senast ändrad: 29 maj-10 kl 08:57 av tranicos »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #18 skrivet: 29 maj-10 kl 09:06 »
Svart plus blått ger hälften av varje. Om någon annan färg dyker upp betyder det att någon förälder, troligen hönan, inte är färgren. Korsning svart plus någon färg med brunt e.d. ger ofta helsvarta hönor i första generationen. Så där gäller det att ha koll på vad som ligger bakom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #19 skrivet: 29 maj-10 kl 11:48 »
För ungefär 10 år sen fick jag för mej att korsa mina guld porslin med citron porslin antwerpen. Det skulle jag aldrig ha gjort för resultatet blev ett mellanting, för ljus för att va guld och för mörk för att va citron och det tog flera år att få rena guld och citron porslin avkomma igen.
Korsningen mellan guld och isabell porslin gav samma oönskade resultat men där tog det inte så lång tid innan jag hade blå guld porslin.  Försöket med isabell och citron gav nästan genast blå citron porslin. Silver porslin har jag aldrig haft så den färgen vet jag inget om.
Men detta gällde anwerpen skägghöns och jag vet inte om det samma gäller för sabelpoot.

När det gäller dvärgkochin så går bra att korsa svart med grå tvärrandig med. Det borde funka med pärlgrå och blå med.


Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #20 skrivet: 31 maj-10 kl 14:03 »
Jag vill varna lite för att blanda in vitt i grupper med svart, blått, spättat, lavendel och gök. Det är inte alla raser det fungarar på.

Det finns flera anlag som ger vitt. I vissa raser finns endast ett recessiv vitt anlag som går bra att blanda med ovan nämnda färger. Här kan nämnas Dvärg Nakenhals  och Jersey Jätte bla.

I andra raser finns flera olika vita anlag som man kombinerar för att få supervita djur. Det finns bla dominant vit och colombiateckning inblandat. Vanligt på vit Dvärg Wyandotte  bla.

På Silke är väldigt många vita djur inte färgrena i botten utan om du blandar vitt med exempelvits svart  få  du väldigt många icke färgrena kycklingar.

Med andra ord blanda inte in vitt hur som helst. Vitt kan dölja många inte önskvärda färger/färgblandningar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #21 skrivet: 01 jun-10 kl 15:50 »
Angående Fauves bild på en höna. Fauve kallar den spättad. Men det är inte så som jag menade spättad när jag skrev ett svar tidigare. Jag menade vitspräcklig eller det som jag själv kallar dubbelblå. Inget brunt e.d. i färgen alls. Så jag hoppas att ingen har tolkat det så att man kan föra in sådana som på bilden  bland svart och blått.
Tyvärr är det stor språkförvirring i fråga om hönsfärger. Just ordet spättad används till olika färger och teckningar.  Jag skrev faktiskt en insändare om detta i senaste numret av SRF-s Tidskrift. Hade hoppats få svar av någon kunnig domare, men det kanske kommer i nästa nummer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #22 skrivet: 09 jun-10 kl 19:48 »
Nu har jag hämtat mina sabelpoots. Hade två hönor sen innan som nu har fått sällskap av en jämngammal tupp och två hönor som är något år äldre.

Enligt säljaren är de röd porslin vilket jag antar är det samma som guld/svart porslin? En syster till tuppen är dock "blå porslin" (finns det eller är den en silver/blå porslin?)

Min fråga är dock om detta är ett tecken på att föräldrarna inte är färgrena eller om två guld/svart porslin kan få avkomma som är silver/blå porslin?

Lite rörigt inlägg kanske men jag tror ni fattar. Kan komplettera med bilder om det är till någon hjälp.

Tack på förhand! :)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #23 skrivet: 09 jun-10 kl 20:16 »
Flera av porslinsfärgerna går att blanda i avel och kycklingarna blir antingen eller.
Då man i folkmun kallar de olika porslins varianterna lite olika får du nog sätta in bilder för att vi ska veta vad du menar ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #24 skrivet: 10 jun-10 kl 18:42 »
Allrigt. Här kommer lite bilder.

Först har vi den ståtliga tuppen.


Sen kommer en av "mina" hönor. Syrran ser precis likadan ut.


Och sist ut är de tre nya hönorna. Ser något luggslitna ut men jag hoppas att de ska ta sig här hos mig med mycket frisk luft och bra mat! :)


Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #25 skrivet: 10 jun-10 kl 20:17 »
Dina höns är röd porslin och en isabell porslin. Isabell är en recessiv dilution av röda porslin (även dilution av citron porslin för den delen) så om du har en röd porslintupp som bär anlag för isabell kommer du att kunna få isabell porslin kycklingar. Om tuppen inte bär isabell anlaget kommer du bara få röd porslin kycklingar.

Detta är exempel på två färger som man kan blanda och ändå få färgrena kycklingar. Dock blir färgerna oftast bättre om man avlar dem var för sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #26 skrivet: 10 jun-10 kl 20:23 »
Tack så mycket. Nu känner jag mig lite klokare, men vad är skillnaden på röd porslin och guld/svart porslin? Är det olika namn på samma färg? Jag ser ingen skillnad när jag kollar på bilder.  ???

Silver/svart porslin, är det något som skulle funka i min flock?

Jag har inga planer på att avla och sälja så egentligen spelar det ju ingen roll vilka färger jag blandar in, men det är ändå kul att göra "rätt". :)
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 20:38 av tranicos »

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #27 skrivet: 10 jun-10 kl 21:50 »
Jag har aldrig hört begreppet guld/svart porslin men dina är röd porslin (inte hönan som är isabell dock ;) )

Nu är jag ingen expert på porslinfärgerna men jag tror inte att du ska blanda in silver när du har röd och isabell. Får man in guldfaktor i silverfåglar brukar det vara väldigt svårt att få bort.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #28 skrivet: 11 jun-10 kl 13:37 »
Den här tråden var rolig! ;D
Jag har länge velat starta en tråd och fråga vad det blir av olika kombinationer, men nu slänger jag in min första fråga här och hoppas att inte trådstartaren tar illa upp :D

Vad kan det bli för kyckling från en grå silkeshöna och en tvärrandig dvärgkochintupp? ;D

Jag är urusel på genetik och färger och den här kalasbraiga sidan som alla länkar till när det gäller färger fattar jag verkligen ingenting av eftsrom jag är kass på engelska.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #29 skrivet: 11 jun-10 kl 15:34 »
Citera
Jag har aldrig hört begreppet guld/svart porslin men dina är röd porslin (inte hönan som är isabell dock ;) )

Röd porslin och guld svart porslin är samma sak men sysslar man med att ställa ut sina djur är det guld svart porslin som gäller.

Citera
Vad kan det bli för kyckling från en grå silkeshöna och en tvärrandig dvärgkochintupp?

Jag antar att det är Elsa du menar?
Hon ser grå ut men färgen heter blå. Enligt kalkylatorn så skulle en sån korsning ge både tvärrandigt och blå tvärrandigt. Men nu är det så att vita silkeshöns skiljer sej genetiskt från andra vita raser och det kan gälla andra färger på silkeshöns med. Jag vet inte. Nån annan som vet?



LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #30 skrivet: 11 jun-10 kl 17:28 »

Jag antar att det är Elsa du menar?
Hon ser grå ut men färgen heter blå. Enligt kalkylatorn så skulle en sån korsning ge både tvärrandigt och blå tvärrandigt. Men nu är det så att vita silkeshöns skiljer sej genetiskt från andra vita raser och det kan gälla andra färger på silkeshöns med. Jag vet inte. Nån annan som vet?

Ja..  :-[ det är Elsa jag menar ;D Blå är hon såklart...är som sagt urusel på färger och genetik. Jag tror att en av kycklingarna som kläckts idag kommer ur Elsas ägg, ska snart ut och kolla om den har torkat och kammat sej ;) Då får jag kanske svar på min egen fråga snart! Men jag är så nyyyfiken..

BTW, finns det nån kalkylator på svenska för oss guldpuckon som har förstoppning i språkdelen av hjärnan?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #31 skrivet: 31 jul-10 kl 12:26 »
Hur ser man skillnad på blå citrom porslin och Isabell porslin, tycker de ser väldigt lika ut. Är det två anlag i cirone blå ett som bleker den röda till gulaaktig och så ett som bleker den svarta till blå? är båda recissiva isf? Vad jag förstod så är det ett anlag som bleker till Isabell och det är recissivt. Jag bara gissar, har jag rätt eller fel? och som sagt, hur ser jag skillnaden i fenotypen (alltså själva djurets färg)?

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #32 skrivet: 31 jul-10 kl 13:30 »
Den synliga skillnaden är att det gula hos blå citron är en aning skarpare än hos isabell porslin.


Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #33 skrivet: 31 jul-10 kl 14:16 »
Tack! Vet du den genetiska skillnaden med?

Isabell porslin är blekt från röd porslin eller citron porslin med lavendel anlaget. (lavendel kallas pärlgrå på svenska)
Blå citron porslin är blekt från citron porslin med anlaget för andalusierblå (dvs det vanliga blå anlaget)


Vad det blir om man blandar dessa färger beror lite på vilka resseciva anlag som ev finns hoss föräldra djuren. Men jag skulle tro att du fårmestadels färgrena porslinvarianter. Vet dock inte hur det blir med en isabellporslin som även får anlag för andalusierblå, förmodligen pannkaka ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #34 skrivet: 31 jul-10 kl 15:30 »
Är det ett speciellt anlag som bleker röd porslin till citron porslin, som då bleker det röda men inte det svarta? Är det anlaget recissivt eller dominat? Lavendelanlaget, är det typ samma som det blå på Isbaren, att det blir spättat i dubbel uppsättning och blått i enkel?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #35 skrivet: 31 jul-10 kl 15:41 »
Är det ett speciellt anlag som bleker röd porslin till citron porslin, som då bleker det röda men inte det svarta?
Ja, jag är inte en expert på dessa färger men om jag minns rätt så är det så. Anlaget är dominant och kallas champange bleker gult/rött men inte svart.

Citera
... Lavendelanlaget, är det typ samma som det blå på Isbaren, att det blir spättat i dubbel uppsättning och blått i enkel?
Nej, Isbaren har andalusierblå dvs det som gör blå citronporslin  av en citron porslin.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #36 skrivet: 31 jul-10 kl 15:57 »
Tack, vad duktig du är på detta.. :D
Vad skulle hända om en citron porslin får dubbla andalusierblå anlag, då blir den väl spättad.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #37 skrivet: 31 jul-10 kl 16:46 »
Då blir det väl nåt liknande gul vit porslin

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #38 skrivet: 31 jul-10 kl 20:58 »
Jag spättad blir den men hur det yttrar sig vet jag inte. Om man avlar på guld blåbandad Brahma och får en spättad kyckling försvinner ju bandningen eller blir åtminstone väldigt otydlig och den blir liksom bara guld ljusgråaktig på något vis.

Färggenetik är ibland rätt klurigt och vissa gener beter sig annorlunda när det finns andra gener närvarande i en eller två uppsättningar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #39 skrivet: 01 aug-10 kl 00:19 »
När man avlar på gul vit porslin BÖR man sätta en guld svart porslins tupp på en gul vit porslins höna, annars blir färgen alldeles för blek på kycklingarna. Det räcker med bara någon generation av gul vit på gul vit för att färgen ska bli fel, detta är i alla fall fallet på Antwerpen Skägghöns och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle gälla på Sabelpoot... Kanske nån som nämnt detta redan jag orkar inte läsa igenom alla svaren...  :P Så gul vit porslin ska man kunna använda, hur det är med de andra är jag mer osäker på.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #40 skrivet: 01 aug-10 kl 15:27 »
Denna färg har de två hönorna jag tingat, isabell?? de har röd svart porslinföräldrar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #41 skrivet: 01 aug-10 kl 17:13 »
Isabell, helt rätt ;D

Isabell är som jag skrev tidigare en blekning av rödporslin med lavendelanlaget. Lavendel är ressecivt så om båda föräldrana är röd porslin och bär lavendel så blir ca 25% av kycklingarna isabell porslin.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #42 skrivet: 01 aug-10 kl 21:23 »
Så bra, det var isabell jag önskade mej :D

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #43 skrivet: 13 dec-10 kl 23:49 »
Har skaffat Sabelpoot. Är det nån som vet vad färgerna på dessa heter?
 http://www.familjenwiklundagren.se/24715972?i=39319892

Är det svart/vit fläckig?? Är det nån som har bilder på olika färger(med namn) som ni kan sätta ut här???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #44 skrivet: 14 dec-10 kl 08:29 »
Färgen heter svartsilverporslin. Rasen heter i Skandinavien Fotbefjädrad dvärg enligt standarden.

Fiiiina  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #45 skrivet: 14 dec-10 kl 08:32 »
Så här ser svart vitfläckig ut

Tupp


Höna
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #46 skrivet: 14 dec-10 kl 14:25 »
Vår tupp har mer vitt. Men han är i och för sig endast 2-3 månader än så länge.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #47 skrivet: 14 dec-10 kl 15:53 »
Ska man vara riktigt noga heter färgen silver svart/porslinsfärgad. Man skiver grundfärg först, sen teckningsfärg och sist teckningen.

Han kommer att få mer fläckar när han blir vuxen.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #48 skrivet: 14 dec-10 kl 20:37 »
Ska man vara riktigt noga heter färgen silver svart/porslinsfärgad.
Helt rätt  :D Jag får skylla på att jag inte hade hunnit dricka morgonkaffe  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tranicos

  • Inlägg: 264
    • Västergötland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #49 skrivet: 14 dec-10 kl 21:16 »
Hej!

Så här ser mina ut:


Guld svart porslin, eller röd svart porslin (beroende på vem man frågar)


De längst ner i mitten på bilden är isabelle-färgade, eller om det heter isabelle porslin kanske. Den på gödselbrädan är samma färg som tuppen i bilden ovan.

Kanske inte var till så mycket hjälp, men dina var väldigt fina iallafall!  :)


« Senast ändrad: 14 dec-10 kl 21:21 av tranicos »

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #50 skrivet: 14 dec-10 kl 21:21 »
Om du frågar mig så ser dina ut som mina, svart guld porslin ;) Bilder på mina finns på bloggen sallysdjurliv.blogg.se, klicka på kategorin hönsen. Ifall någon ville se mina... :-[ Dina var jättefättefina älglund!
Dv. höns, undulater & ragdoll

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #51 skrivet: 14 dec-10 kl 21:24 »
Föresten, så är namnet benbefjädrade dvärgar något missvisande då flera andra dvärgraser har benbefjädring...Jag personligen tycker att Sabelpoot är det "rätta" namnet.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #52 skrivet: 14 dec-10 kl 21:59 »
Föresten, så är namnet benbefjädrade dvärgar något missvisande då flera andra dvärgraser har benbefjädring...Jag personligen tycker att Sabelpoot är det "rätta" namnet.
Man kan tycka mycket i hönssammanhang  ;) Men i den Skandinaviska standarden heter den Fotbefjädrad dvärg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #53 skrivet: 14 dec-10 kl 22:33 »
Kärt barn har många namn....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #54 skrivet: 16 dec-10 kl 21:55 »
Man kan tycka mycket i hönssammanhang  ;) Men i den Skandinaviska standarden heter den Fotbefjädrad dvärg.
Hehe, sant... Jag har faktist nästan kopierat den meningen rakt av av sabelpoot.se, kom på det när jag postat.
Dv. höns, undulater & ragdoll

Lisen

  • Inlägg: 88
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #55 skrivet: 11 apr-13 kl 09:03 »
Jag har i dagsläget 2 grupper, en med guld/vit porslin och en med Isabell porslin.
Om jag sätter ihop grupperna, får jag färgrena kycklingar då? Blir färgerna sämre?

Blir det ingen skillnad mot att ha dem separerade vore det väldigt mycket mer praktiskt för mig att ha dem ihop så snälla, säg att det går  ;D

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #56 skrivet: 11 apr-13 kl 09:23 »
Jag har också hört på många håll att med just sabelpoot så kan porslinsfärger gå ihop och ändå hålla färgrent. Personligen förstår jag inte hur det skulle gå till, och jag håller mina grupper separerade efter färg. Köper inte heller ägg eller kycklingar av uppfödare som låter färgerna gå blandat.

Men kan nån förklara så jag blir övertygad så kanske jag ger mig på denna punkten!  ;D
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Lisen

  • Inlägg: 88
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #57 skrivet: 11 apr-13 kl 09:50 »
Jag har också hört på många håll att med just sabelpoot så kan porslinsfärger gå ihop och ändå hålla färgrent. Personligen förstår jag inte hur det skulle gå till, och jag håller mina grupper separerade efter färg. Köper inte heller ägg eller kycklingar av uppfödare som låter färgerna gå blandat.

Men kan nån förklara så jag blir övertygad så kanske jag ger mig på denna punkten!  ;D

Mm, jag har hört detsamma men vågar inte chansa på att det stämmer förrän någon riktigt kunnig uttalat sig..
Så vart är alla genetikproffs?  ;)

Bell

  • Inlägg: 189
    • Västmanland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #58 skrivet: 11 apr-13 kl 10:43 »

Så vart är alla genetikproffs?  ;)
Antagligen på jobbet utan datatid ;) haha

Har ingen koll på detta mer än att porslinsfärgerna blir "dassigare" i färg vid blandning. Har inte testat själv och har bara höra det muntligt.
<3 Även rosen har taggar <3

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #59 skrivet: 11 apr-13 kl 11:13 »
I väntan på att genetikproffsen dyker upp kan du kolla lite i gamla tråden
om Sabelpoot/Benbefjädrade dvärghöns porslinsfärger:)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=31920.0
« Senast ändrad: 16 apr-13 kl 13:57 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Gert

  • Inlägg: 557
    • Småland
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #60 skrivet: 15 apr-13 kl 19:04 »
En kalylator som man kan prova olika färgkorsningar med.

http://kippenjungle.nl/kruising.html

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #61 skrivet: 16 apr-13 kl 07:26 »
F-N jag hade skrivit ett långt och utförligt svar om färgerna och så sunkade Alternativ ur så det försvann  :P Nu blir det därför kortvarianten

Grundregel 1:
Blanda aldrig slentrianmässigt färger om du vill avla för bra färg och mönster.  Undantag finns men i förhållande till antalet hönsfärger som finns så är det få färger som går att blanda.

Sedan är mitt svar beroende på om du har guldvit porslin eller om du har guldsvart poslin. Guldsvart porslin går att blanda med isabellporslin men grundregel 1 gäller  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lisen

  • Inlägg: 88
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #62 skrivet: 10 maj-13 kl 16:18 »
F-N jag hade skrivit ett långt och utförligt svar om färgerna och så sunkade Alternativ ur så det försvann  :P Nu blir det därför kortvarianten

Grundregel 1:
Blanda aldrig slentrianmässigt färger om du vill avla för bra färg och mönster.  Undantag finns men i förhållande till antalet hönsfärger som finns så är det få färger som går att blanda.

Sedan är mitt svar beroende på om du har guldvit porslin eller om du har guldsvart poslin. Guldsvart porslin går att blanda med isabellporslin men grundregel 1 gäller  ;)

Illa! Men jag fattar poängen :)
Det är guld/vit jag har och de får gå i varsin grupp även i fortsättningen, vill inte sabba färgerna..

Heronridge

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Sabelpoot (Mille Fleur) & färggenetik
« Svar #63 skrivet: 06 aug-15 kl 22:30 »
Kickar igång denna dögamla tråd :)

Jag söker och letar och frågar på Facebook och nätet och letar efter information... Kan NÅGON lite enkelt förklara för mig hur Sabelpoot Isabell porslin renavlas?
Köpte en isabellhöna med kycklingar. Vad ska jag korsa henne med för att fortsätta få fina isabell porslin? Behålla finaste isabelltuppkycklingen? Någon sa att man kan/ska korsa med guldsvart porslin? En av hennes tuppkycklingar som är guldsvart, som av en händelse. (Det rådde oklarheter kring om alla äggen var hennes och jag tror att förra ägaren hade två olika tuppar)

Finns det någon enkel lista eller schema över hur deras porslinsfärger avlas?

TACK SNÄLLA för hjälp :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser