Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinternedfall av döda bin  (läst 2758 gånger)

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
Vinternedfall av döda bin
« skrivet: 23 jan-17 kl 16:28 »
Hej!

Min första oroliga vinter som biodlare.

Mina två kupor har ett nät på kupans bottens baksida där man kan kika in på nätbotten.

När jag den 21/1 kikade in där såg jag ett ungefär centimetertjockt lager av döda bin över i princip hela botten.

Är detta normalt? Hur många bin dör under vintern?


olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vinternedfall av döda bin
« Svar #1 skrivet: 23 jan-17 kl 18:33 »
Det går inte att säga att något är normalt. Ett samhälle som haft gott om yngel under sensommaren och samtidigt sådant väder att de gamla bina blir utslitna och sitter lugnt utan att yngla har nästan inget nedfall alls. Från ett starkt samhälle som haft dålig yngelsättning på sensommaren och en regnig höst utan flygning faller det enorma mängder, långt mer än 1 cm över hela botten.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Vinternedfall av döda bin
« Svar #2 skrivet: 23 jan-17 kl 20:16 »
Det går inte att säga att något är normalt. Ett samhälle som haft gott om yngel under sensommaren och samtidigt sådant väder att de gamla bina blir utslitna och sitter lugnt utan att yngla har nästan inget nedfall alls. Från ett starkt samhälle som haft dålig yngelsättning på sensommaren och en regnig höst utan flygning faller det enorma mängder, långt mer än 1 cm över hela botten.

Hej Olof och tack för ett bra svar.

Starkt samhälle med lite dålig yngelsättning på sensommaren och regnig höst stämmer nog rätt bra på mina, särskilt det där med regnig höst (och sensommar). Jag behöver alltså inte gå och vara superorolig? Samhällena drog ner vinterfodret exemplariskt, lagrade det fint i övre lådan och satt i fint klot vid oxalsyrabehandling 12 november.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vinternedfall av döda bin
« Svar #3 skrivet: 24 jan-17 kl 21:11 »
Nej, inget att oroa sig för. Det är inte vinterbina som dött och trillat ned, dvs inte de bin som lades som ägg under den viktiga perioden aug-första halvan av sept, utan de blev till före eller efter denna period.

Ett bisamhälles styrka på våren, beror till stor del på hur stor andel av bina föregående höst som blivit bildade under de sex kritiska veckorna, samt hur varroatrycket var i samhället samma period.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Vinternedfall av döda bin
« Svar #4 skrivet: 25 jan-17 kl 10:01 »
Nej, inget att oroa sig för. Det är inte vinterbina som dött och trillat ned, dvs inte de bin som lades som ägg under den viktiga perioden aug-första halvan av sept, utan de blev till före eller efter denna period.

Ett bisamhälles styrka på våren, beror till stor del på hur stor andel av bina föregående höst som blivit bildade under de sex kritiska veckorna, samt hur varroatrycket var i samhället samma period.

Tack för svaret!

Okej, då är det bara att otåligt och oroligt vänta på rensningsflykt då antar jag :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vinternedfall av döda bin
« Svar #5 skrivet: 25 jan-17 kl 11:07 »
Tack för svaret!

Okej, då är det bara att otåligt och oroligt vänta på rensningsflykt då antar jag :)

Bara otåligt, inte alls oroligt!  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Vinternedfall av döda bin
« Svar #6 skrivet: 26 jan-17 kl 12:46 »
Bara otåligt, inte alls oroligt!  ;)

Lätt att säga  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser