Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma garage billigast?  (läst 20534 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma garage billigast?
« Svar #40 skrivet: 12 jan-15 kl 22:02 »
Satte in ett 1-fas oljeelement idag på 2000W, tänkte jag skulle ha det och köra med termostat så det håller sig vid runt 5 grader. Kunde göra samma med blåsaren men vågar inte lämna den ensam och den ska ha 3-fas och jag har bara ett sånt uttag via skarvsladd ännu, men vanliga uttag finns det nu många av då elen är färdig.

Vad gäller garaget så var det -10 ungefär igår och jag hade 4-5 grader eller så igår när jag var där och arbetade. Idag klockan 18:00 då jag kom hem med elementet och garaget hade stått orört mer eller mindre, då hade utetempen varit mellan -13 och -15 hela natten och dagen, tempen innuti garaget var -3C, så det hade tappat cirka 6-7 grader på lite mindre än 24 timmar med ganska ordentlig kyla. Vet inte hur det står sig på bra / dåligt skalan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma garage billigast?
« Svar #41 skrivet: 14 jan-15 kl 00:33 »
En tilläggsfråga om ventilation, har skaffat två tallriksventiler på 125mm jag tänkte installera i det stora utrymmet för självdragsventilation. Jag undrar är det bättre jag lägger tilluften mot sidan som får mera sol, eller ska det vara tvärtom? Eller gör det nån skillnad. Det jag vet är att tilluften ska ligga lågt och frånluften högt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Värma garage billigast?
« Svar #42 skrivet: 14 jan-15 kl 10:45 »
Tänk framför allt på vilken vindriktning som är vanligast på platsen när du ska placera ventiler, så att inte vinden motverkar det önskade självdraget.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma garage billigast?
« Svar #43 skrivet: 14 jan-15 kl 12:07 »
Det är det svårt att vara säker på men jag tror det blåste mera från solsidan eftersom där är mera öppet. Flera träd har blåst omkull i 2014 och dom vinkade alla i nord-nordostlig riktning.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma garage billigast?
« Svar #44 skrivet: 22 jan-15 kl 11:18 »
Höll 9 grader i garaget och då gick det cirka 7kw om dagen, nu håller jag det vid 4-5 och det går kanske 4kw, undrar vad det är idag då det är -16

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Värma garage billigast?
« Svar #45 skrivet: 22 jan-15 kl 19:21 »
Höll 9 grader i garaget och då gick det cirka 7kw om dagen, nu håller jag det vid 4-5 och det går kanske 4kw, undrar vad det är idag då det är -16

7kw dygnet runt ger 7 gånger 24h = 168kwh
Eller 7kwh under ett dygn ger att ett element på 300w skulle klara av att värma garaget dygnet runt om förbrukningen är jämnt fördelad över dygnet.

Vad vill jag ha sagt med detta?
kw är ett mått på effekt just nu
Men kwh är mått på hur mycket energi

Men rimligtvis menade du 7kwh per dygn

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma garage billigast?
« Svar #46 skrivet: 22 jan-15 kl 19:41 »
Ja kwh är vad jag menade, man brukar säga bara kw i tal fast man menar kwh så då skrev jag så också.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma garage billigast?
« Svar #47 skrivet: 29 jan-15 kl 23:11 »
Har 70% i luftfuktighet och 4.5 grader i garaget nu, känns inte så bra, tog ner det från de sköna 9 graderna då jag räknade att det enkelt blev 70 euro i månaden med den mängd el som då gick åt. Det är ganska mycket för mig.

Tidigare låg fuktigheten på 60% vilket var mera acceptabelt, jag har bara en tilluftsventil just nu men ska lägga frånluftsventilen redan imorgon tror jag, se om det hjälper lite. Annars kanske tempen måste dras upp ändå...

Här tror jag verkligen att den luftsolfångare jag planerat skulle ha kunnat gjort en skillnad och gett mig några extra grader. Blir definitivt ett sommarprojekt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Värma garage billigast?
« Svar #48 skrivet: 30 jan-15 kl 09:15 »
I ett utrymme där man har lite grundvärme brukar luftfuktigheten ändra sig mycket kraftigt med vädret (temperatur och luftfuktighet ute). Som regel blir ju den absoluta fukthalten i luften lika inne och ute, om det är riktigt blötväder med dimma och snöblandat regn och nollgradigt ute så blir det nog aldrig torrare än 70 % relativ fuktighet om man håller 4-5 grader inne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser