Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är roskam alltid dominant över enkelkam?  (läst 1755 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« skrivet: 08 sep-14 kl 10:03 »
Jag läste någonstans att roskam alltid är dominant över enkelkam. Stämmer det? För vi har en kyckling som verkar få enkelkam trots att hans mamma har roskam och pappa har enkelkam.

Kycklingen är bara 24 dagar gammal, kan roskam se ut som enkelkam i den åldern?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-14 kl 11:21 »
Mamman kanske har anlag för båda.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-14 kl 12:53 »
Haha, det tänkte jag f-n inte ens på.

Mammorna är renrasig Brahma samt renrasig Wyandotte. Ska de kunna ha anlag för enkelkam?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« Svar #3 skrivet: 09 sep-14 kl 06:51 »
Det KAN vara lite svårt att se skillnad när kycklingarna är mycket små,  nästan nykläckta.  Men dina är inte så små,  tycker jag.
Roskammar kan  i vissa fall vara ganska ojämna,  nästan lite taggiga,  kanske det kan bli så i högre grad vid korsning.  Dock brukar de vara ganska släta när kycklingarna är små,  det taggiga kommer senare och främst på tuppar. Åtminstone har det varit så på de jag råkat få ibland.
Sedan var det det där med "renrasig".  Är du säker på detta?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« Svar #4 skrivet: 09 sep-14 kl 07:52 »
Det är svårt att veta vilka anlag som ligger dolda hos höns. Man får korsa några gånger för att på så sätt lista ut det. Vid korsningar så är det relativt vanligt att man får fram varianter som man inte förväntar sig. Om man korsar brahma med wyandotte så får man fram enkelkammar i andra generationen även om man inte korsar med en enkelkam.

Är alla dina hönor renrasiga eller finns det någon brahma/wyandotte-korsning i gruppen? En sådan korsning borde ge 1/4 enkelkammar om man korsar med en enkelkam. Korsar man två korsningar med varandra borde det bli 1/16 enkelkammar

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« Svar #5 skrivet: 09 sep-14 kl 09:37 »
Sedan är ju "renrasig"  ett relativt begrepp när det gäller höns. Man vill föra in en ny färg i en ras,  och det görs ofta genom att korsa in en annan ras. Hur "renrasiga" avkommorna kan sägas vara beror då på hur många generationer som gått sedan inkorsningen.
Man ser ofta att när det dyker upp en ny färg i en ras så är de inte lika bra i typen  som de gamla vanliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är roskam alltid dominant över enkelkam?
« Svar #6 skrivet: 09 sep-14 kl 11:37 »
Är alla dina hönor renrasiga eller finns det någon brahma/wyandotte-korsning i gruppen? En sådan korsning borde ge 1/4 enkelkammar om man korsar med en enkelkam. Korsar man två korsningar med varandra borde det bli 1/16 enkelkammar

Det är nog enklast om jag berättar bakgrunden om hela kycklingkullen.

Kycklingarna kommer från två olika, obesläktade hönsflockar. En av våra hönor började ruva, och dagen efter gick vi till grannen och fick tre ägg av honom och la dem under vår höna.

Hos oss är tuppen 50 % Dvärgkockin och 50 % Åsbo. Han har följaktligen enkelkam.

Hönorna i vår flock är två stycken renrasiga Brama av färgen som heter "partridge" på engelska, samt en stycken renrasig Wyandotte av färgen "bue-laced red" (jag blandar alltid ihop "bandad" och "kantad" på svenska så jag skriver den engelska färgen).

Från dessa hönor lät vi ena Brahmahönan ruva på 5 ägg. 1 av dem är vi 100 % säkert på att det är 50 % Brahma, eftersom det var ägget hon själv lade precis innan hon började ruva. De andra fyra är vi hyfsat säkra är från Wyandottehönan, utvalda av oss människor. Deras ägg är snarlika, men vid den tidpunkten brukade Wyandotten få pyttesmå vita prickar på sina ägg. Det var så vi valde ut dem.

Sedan tog vi tre ägg från grannen. Grannens tupp är renrasig gul Orpington. Hans hönor är renrasiga gula Orpington (som lägger ljusbruna ägg), renrasiga Isbar (som lägger blågröna ägg) och en renrasig… Åh, vad heter de nu igen… De som lägger chokladbruna ägg… Ja, en sån iallafall. Äggen vi fick var 2 blågröna och 1 ljusbrunt, så det var tveklöst 1 renrasigt gult Orpingtonägg och 2 50 % Orpington och 50 % Isbar.

6 av dessa åtta ägg kläcktes. 1 av de okläckta var ett av Isbaräggem och det andra var ljustbrunt - ett mystiskt ägg som skulle kunna komma från nästan vilken som helst av det andra.

Nu börjar vi närma oss den stora gåtan som fick mig att starta tråden. Sex av kycklingarna uppvisar ingen kam ännu, och har dessutom mer eller mindre hår på benen, och är sannolikt avkommor från vår egen gård. Men två av de andra har begynnande enkelkam och har dessutom kala ben. En har svartbruna fjädrar och nakna ben, och är förmodligen halv-Isbar från grannen. Den andra… Ja, den ser faktiskt ut som en gul Orpingtonkyckling fast med fel färg. Fjädrarna är vita med inslag av ljusgrått, och benen har lite grått i sig.

Jag hoppas det här inte var för mycket information att ta in!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 4 användare (1 dolda)
djurfarmen, Slowfox, Karin Flodin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser