Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  svetsa sommarbur, lite frågor..  (läst 1709 gånger)

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
svetsa sommarbur, lite frågor..
« skrivet: 30 apr-16 kl 15:06 »

sitter och räknar på sommarburs bygget, men nät-bekymmer, bauhouse har ett voljärnät, men de är 0.9mm tjock tråd, vanliga putsnätet har 1.1mm tjock tråd då lär ju putsnätet va starkare, eller hur??

 sen tänker ja inte bygga med träreglar heller, utan typ armeringsjärn så de inte gnags.. men taket vill ja ska va nå heltäckande både för sol och regn.. men vad?? plåt/plasttak kommer barnen göra sig illa på kanterna, ja med,klumpig.. armeringsjärnen va 2m långa så tänkte 1*2m bur och 1m hög, de blir bäst med tanke på nätet med..

i golvet ska de va nå nät, men vanliga putsnätet är för finmaskigt, VAD ska ja ha ist?? rymningssäkert på lite gropig tomt, men ändå så gräset inte blir tillplattat bara.. haft kompostgaller i botten på den förra, men då har ja varit bredvid och inte lämnat dom..

har inte så stor budget tyvär, sjukskriven hemma mamma med 0ad sgi.. dvs 0kr/mån,bara barnbidrag för 2 barn... men händig sambo:) som har mkt skrot liggandes som går att använda ibland..

blir i ena kortsidasn ett bo på 0,5m lång och fullbredd och höjd, tänkter mig att under boet blir de skyddat 3väggar av trä, trappa upp till en avsats och hål in till boet som då är 1m brett och 50*50cm.. har dock inte läst regler, men vad ja förstår är de mer hela buren som räknas då, detta är ju en bolåda/krypin..
sen en vanlig hylla andra sidan med.. och ett rör liggandes som lek och gömma.. missat nått??
en ful ritning kan ni få med..
de gröna är gräs, svarta hörnen för stabilitet.. rosa på buren lucka, sen rosa lila är krypinnet,med taköppning för rengöring,infångning..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #1 skrivet: 30 apr-16 kl 19:05 »
Bygg inte i armeringsjärn.

Använd 45x45 regel
Putsnät funkar kanon till väggar.   Till golv så bör du ha ett grövre nät. Som är minst 20x20 gärna uppåt 40-50x40-50 mm.
Bygger du med ryggås så kan du täcka med lättviktspressening.
För att minska risken för gnag i trä så kan du ha nätet på insidan av väggarna.  För att få maximalt utnyttjande av betesytan så bygg bollådan på en avsats en bit upp i buren.

Jag kan lägga upp bilder på våra burar om du vill se hur jag tänkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #2 skrivet: 30 apr-16 kl 19:08 »
Attans att du inte skrev tidigare för jag hade kunnat sälja en riktigt vettig bur till dig billigt idag.
Men nu är jag redan på väg mot Gävle.   :(

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lusen2008

  • Inlägg: 153
    • Uppland
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #3 skrivet: 30 apr-16 kl 20:22 »
okej, varför inte armeringsjärn??   vart bor du då? jag har en gottishona till salu med, om de är av intresse, tänkte när du är i krokarna ;) hon blir 1 nu i sommar och har genbanksintyg...  tycker de va svårare att få dom så tam ja vill när dom är två, dom är lite försiktiga.. svart med lite vit är hon..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #4 skrivet: 30 apr-16 kl 22:28 »
Västergötland, anledningen att jag säljer bort burar är att vi håller på att avveckla kaninerna då dom har visat sig bara en kvarnsten runt nacken.  Och själv så är jag borta så pass mycket att jag inte kan ta det fulla ansvaret.

Alltså tanken är absolut inte dum. Men det är en dröse svårigheter men att bygga buren.
Man måste svetsa allt nät, och då behöver man ha ett kraftigare nät vilket genast blir dyrare.
Väljer man istället att fästa nätet så är det nejning dvs sno ståltråd genom och runt nätet.
Det tar lång tid, ställer en hel del krav på noggrannhet och är rena rama mordet för dina fingrar.
Sysslat med att reparera nät till radiobilbanor förr så jag vet.

Bygger du av trä så kostar 45x45 regeln ungefär 10kr löpmetern du kan hitta det billigare oxå. Det går åt 14-16 meter till stommen sedan bör du ha plyfa till bolådan, en pressening till taket du kan med lite tur klara dom bitarna på en tvåhundring.
Sedan är det nätet det springer iväg då du måste köpa en hel rulle. Men även här kan du säkerligen göra bra affärer oxå. Det dyraste nätet är golvet som bör vara av grövre sort.

Lite skruv till att skruva ihop buren behövs, mycket bättre än spik men spik funkar oxå.
Du behöver även märlor till till golvnätet då klammer lätt rostar bort över en sommar.
Väggarna kan du utan problem häfta med klammer och gärna tätt så det håller riktigt bra.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #5 skrivet: 01 maj-16 kl 05:12 »
Man najar inte ihop nät för hand, utan använder najtång eller elektrisk najmaskin (1 najning tar ca 0.5 s )

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #6 skrivet: 01 maj-16 kl 07:00 »
Man najar inte ihop nät för hand, utan använder najtång eller elektrisk najmaskin (1 najning tar ca 0.5 s )

Vad kostar en dylik?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #7 skrivet: 01 maj-16 kl 10:51 »
Ett böjt spik i en skruvdragare är gratis!!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: svetsa sommarbur, lite frågor..
« Svar #8 skrivet: 01 maj-16 kl 12:36 »
Om man läser inledning inlägget så oroar sig TS över att barnen skall skära sig på takkanten.

Riva och sticka sig på nät och lösa ståltrådsändar är kanske onödigt att riskera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser