Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästpass för oreggat shetlandsföl  (läst 9539 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Hästpass för oreggat shetlandsföl
« skrivet: 22 sep-11 kl 16:57 »
Hej,
Tyvärr kanske man har halkat ner i hästeriet igen... ;D Fast jag kämpar emot. Jag har blivit erbjuden ett shetlandshingsföl för en löjlig summa pga omständigheter hos uppfödaren. Fölet saknar papper och är oreggad osv, men jag måste ju (ifall jag nu tar över fölet) skaffa ett pass.. Vad kostar detta och vad krävs egentligen för att jag ska kunna ansöka om pass? Det finns ju info att läsa på nätet, men det finns ju hundra olika alternativ...


Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #1 skrivet: 22 sep-11 kl 17:02 »
Hingstungen måste vara chipmärkt och då kan du regga den hos lämplig förening. Det´ska skickas in tagel och en massa krafs, åsså får du pass till honom. Ring och koll med Avelsföreningen Svensk ridponny tex.

Kostar nog en slant, men jag vet inte hur mycket :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #2 skrivet: 22 sep-11 kl 17:37 »
Tar du bara ett enkelt pass hos hästavelsföreningen har jag för mej att det kostar 500kr . Konturdiagram måste göras oavsett ,chip är lite olika du får ringa o fråga faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #3 skrivet: 22 sep-11 kl 17:38 »
OK, så det finns olika "grad" på pass också eller? Vad är ett konturdiagram? Kan jag låta chippa hästen här hos mig sen eller måste det göras redan hos säljaren i så fall?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 17:41 »
Du ringer ut en vet o har ritar av hästens speciella kännetäcken såsom virvlar o dy l  Hos mej hade han mkt arbete då jag har skäckar *S*
Tar man o gör det billigaste passet så kommer det bara stå typ ponny av okänd härkomst i passet .
Gör du via shetladsföreningen måste dom göra dna typning oxå om det inte finns korrekta språngsedlar o dyl .
Har ponnyn stam?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 17:48 »
Jag misstänker starkt att ponnyn inte har stam. Kanske har mamman stam men huruvida ägaren vet det är oklart om vi säger så..  :-\ OK, så konturdiagram är en beskrivning av hästens speciella kännetecken.
För min del behövs det ju inte göras via SSS heller, vilket ju kanske ändå är omöjligt. Bara hästen får ett pass som är giltigt så får man ju i så fall vara nöjd..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 17:54 »
Det enklaste är att ringa och prata med dem tycker jag ;) Så blir allt rätt från början.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #7 skrivet: 22 sep-11 kl 17:56 »
http://www.svehast.se/sh/doc/1019.asp

Ganska så enkelt faktiskt , enl regelboken får man inte sälja en häst utan pass idag men det är ju upp till dej om du vill göra det eller om dom ska ta hand om passet ,.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #8 skrivet: 22 sep-11 kl 17:59 »
Här står allt du behöver veta .http://www.svehast.se/sh/om det är så att det inte finns språngsedel och inte stoavgiften är erlagd,då är det bara att glömma att kunna registrera i någon rasförening,annars finns alla uppgifter på shettlandsföreningen

För att få ett konturdiagram finns behöriga personer,det ligger under ID-kontrollanter och chipmärkare på samma sida som den andra informationen.
« Senast ändrad: 22 sep-11 kl 18:02 av Brokullen »
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #9 skrivet: 22 sep-11 kl 20:55 »
Nej, att hästen ska kunna reggas som Shetland har jag redan uteslutit. Det var bara det där med pass som jag undrade över. Senast jag hade häst så var inte passet uppfunnet.

Men enligt sjv's lilla folder framgår det ju inte vem som skall ordna pass åt hästen-alltså borde jag kunna köpa hästen och sen ordna det? Hmm, byråkratspråk för får fattar jag, men inte för häst tydligen.

Problemet är att säljaren inte vet vad ett pass är, ungefär på den nivån är vi.. Givetvis kan jag välja att helt enkelt inte köpa denna häst av denna säljare, men som sagt: kan jag ändå köpa den och ordna passet själv så..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 21:43 »
Man får egentligen inte sälja en häst utan pass,så det är ju lite upp till dej om du vill stå för kostnaden,så antingen kräver du ett pass eller så ordnar du det i säljarens namn och skriver ett köpeavtal med ett senare datum
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #11 skrivet: 22 sep-11 kl 21:51 »
OK. Tack Brokullen!
Hmm, är det vanligt att folk fortfarande säljer hästar utan pass?
Oj vad mycket att tänka på, för en liten shetlandsunge  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 22:21 »
Jo då det är fortfarande vanligt .
Men iom att passet lär kosta dej ungefär 700-1000kr nånstanns så bör du tänka på vad hästens totalpris blir inkl pass .
Ett oregg shettisföl skulle jag inte ge mer än 1000kr för ( jag håll på med hästförsäljning förut)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 22:25 »
På de 1000 bör du räkna till vetrinärbesök och chippning, avmaskning, vaccination..... tja, det var nog allt..... tror jag
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 22:36 »
Ja det är både på gott och ont det här med pass.
Jag själv har lyckats klanta till det med en fölunge som jag både hade pappan till (godkänd hingst)och mamman,har väntat för länge att skaffa pass pga att han har haft en så mysko färg så jag inte kunde fatta vad det skulle bli i slutändan,så nu åker jag även på DNA test för att kunna registrera honom med känd härstamning
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 22:38 »
Dna testet kostar ca 500kr om man vill göra det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 22:44 »
Blir ju tyvärr så illa tvungen iochmed att han skall säljas (blir en alldeles för liten häst för mina 90 kg)
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #17 skrivet: 22 sep-11 kl 22:52 »
På de 1000 bör du räkna till vetrinärbesök och chippning, avmaskning, vaccination..... tja, det var nog allt..... tror jag

Så rätt, om säljaren inte står för passet så borde du nästan kunna få fölungen gratis.Tycker därimot inte 8inget som ligger på uppfödaren)att man skall räkna in kostnaderna för avmaskning och vaccination för det hänger med under hästens hela levnadslängd,även veterinär men om man hat tur så slipper man det
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #18 skrivet: 23 sep-11 kl 06:32 »
Ja, hästen kostar i stort sett gratis. Betydligt mindre än de 1000 kr som nämns här i alla fall!
Tack för alla bra tips hittills!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Hästpass för oreggat shetlandsföl
« Svar #19 skrivet: 23 sep-11 kl 07:24 »
På de 1000 bör du räkna till vetrinärbesök och chippning, avmaskning, vaccination..... tja, det var nog allt..... tror jag
Vad går vaccination på mellan tummen och pekfingret? Som sagt, 15 år sedan hästarna såldes, och har knappt varit nära en häst sedan dess...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 2 användare
Be, bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser