Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aggressiva tuppar  (läst 1537 gånger)

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
Aggressiva tuppar
« skrivet: 19 okt-16 kl 11:20 »
Vi har fött upp några tuppar till slakt, och i helgen tog vi tre av dem. De tre som blev kvar var inte speciellt tuppiga innan, men när de blev ensamma kvar började de gala (vilket de inte gjort tidigare) och betäcka hönsen (var uppenbarligen könsmogna.)
Antar att en ändring i flockar kan ändra fåglarnas beteende, så det är ju egentligen inget konstigt med det.

Det som var lite anmärkningsvärt var att två av dem blev kolossalt aggressiva mot en speciell höna efter ett par dagar i den nya konstellationen. De "våldtog" (Nä, jag vet - inget förmänskligande här, men det var faktiskt rätt brutalt) henne på löpande bana och hackade henne i huvudet så det klonkade.  Hon blev helt tilltufsad och väck. Fick räddas med en bredsida och eskort ur hönshuset.
Tupparna åkte på kubben direkt. 

Men frågan kvastår ju - varför så aggressiva? Kan det vara rasen? (En gedigen blandning - vet inte riktigt av vad längre ...) Eller kan de ha sett något fel på hönan som vi människor inte sett ännu? (Fast då verkar det ju rätt onödigt att para sig så himla intensivt med denna felande länk ...)

Känner mig lite fundersam över beteendet, och funderar skarp på att nacka den sista tuppen också och bara ha små söta hönor. Ingen av våra tuppar har varit speciellt trevlig :(

Några idéer?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Aggressiva tuppar
« Svar #1 skrivet: 19 okt-16 kl 11:53 »
Jag upplever att tuppar mellan 15-35 veckors ålder är värst och det är under den perioden de blir könsmogna och ska finna en plats i flocken.
kan vara så enkelt att hönan som tupparna förgrep sig på var en utsedd favorit av dem varpå alla vill ha henne, och eftersom hönorna i regel inte är intresserade av ungtupparna så är det våld som gäller om det ska bli något.

Jag hade en dvärgtupp född i våras (stor som sko i storlek 41) som blev så oerhört kaxig under vecka 15-25, men sen lugnade han ner sig och har nu funnit sin plats.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: Aggressiva tuppar
« Svar #2 skrivet: 27 okt-16 kl 12:35 »
Jag har en Hedemoratupp, kanske 2 år gammal, som inte accepterat 3 nya hönor(av en större ras) som jag släppt in i flocken, trots att det gått cirka 2 månader, utan förbättring. Han är även elak mot några nya unghönor, såpass att de bara sitter på sittpinnarna för att undkomma honom. Men mot sina gamla hönor sköter han sig bra. Lockar på dem osv.

Funderar på att byta ut honom mot en av mina ungtuppar. Men även ungtupparna har visat jobbiga beteenden, som att de drar hönsen i nackfjädrarna, ser inte ens ut som ett dåligt parningsförsök. Är lite kluven, kan det bli bättre? Kan ungtupparna bli bättre alltså?
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Aggressiva tuppar
« Svar #3 skrivet: 28 okt-16 kl 00:48 »
Jo de verkar ha en våldtäktsperiod som de växer ifrån. Vi har även lyckats få elaka/besvärliga tuppar att bli skötsamma genom att skilja av dem från hönorna och låta dem se en annan tupp ta deras plats någon månad.

Men är det inget märkvärdigt med tuppen passar han bäst i grytan, enklare och godare ;D


Undrar vad det är för fel på tupparna när de kan våldta ihjäl en höna? De borde ju slåss om henne och sedan vakta henne då hon bär deras gener.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser