Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bete  (läst 905 gånger)

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
bete
« skrivet: 15 okt-12 kl 21:05 »
Hej!
Hur många hektar bete behöver 100 gutetackor med lamm om betet är blandat med impediment, hagmark och medelgått skogsbete där det är mest skogsbete?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: bete
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 10:12 »
Det är ju omöjligt att svara på utan att ha sett betet!!

Gissningsvis så behöver du mellan 20-30 ha...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: bete
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 13:02 »
Har hört någon tumregel om 2-8 tackor per ha beroende på beteskvalitet. Antar att 2 tackor per ha gäller rent skogsbete. Sen måste man ju ta vädret i beaktande också. Vi hade en extremt torr sommar i våra krokar och en hage som normalt kan hysa 35 tackor över sommaren räckte bara till 15 i år. På din beskrivning hade jag satsat på 50 ha bete.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser