Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 79396 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #80 skrivet: 28 apr-15 kl 15:42 »
 :) ..Bra att det i alla fall fungerade ett tag..Kollade på Hondans dragsprint den är 16mm i diam, betyder att det är kraftiga grejor som ska dit. Använder man någorlunda grovt vinkeljärn får man bra brytstyrka...Är ju grovsmide, pinnsvets kan behövas eller bra migsvets. Kollar man på dom som kör med trädgårdstraktorer så används vinkeljärn och fyrkantsrör även rundrör när dom bygger prylar.

Dags att göra fåror för potatisen...en höna inspekterar resultatet  :D .


 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #81 skrivet: 30 apr-15 kl 18:39 »
...Var ute och kollade i skrotbingen, såg vinkeljärn...ett var i 8mm stål, ...nog det som gäller...kraftig maskin= kraftigt fäste  8)

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #82 skrivet: 30 apr-15 kl 21:15 »
Jag har kört fast i svetsningen. :)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175607

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #83 skrivet: 01 maj-15 kl 14:56 »
...Såg i din svetstråd att det löser sig med fästet  :) . Testade mer vikt med Hondamaskinen, satte ett par skivor på varje insida av hjulen.Har inga styrväxlar på maskinen så hmmm...Näää....Bättre som det var innan jag satte dit vikterna på insidan, mer liksom allround då,lättare att manövrera. 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #84 skrivet: 02 maj-15 kl 11:50 »
... :) Studerade det här med hjulvikter...verkar som folk har en typ av enkel diff  på hjulen vilket gör det behagligare att svänga när man tynger på rejält, sedan vet jag det är lättare att svänga med bredare däck. Texas Dk har den möjligheten på sina större hjul kan man se. Kollat på Ryska sidor...som sagt där byggs det hjul med diff...Sidan ett här i tråden så har mannen som tar upp potatis med BCS-en slags diffmekanism. Hittade en video med Husqvarna tvåhjulstraktor, tror inte modellen säljs här.   :D   .

 https://www.youtube.com/watch?v=3WhpXEhIchk


andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #85 skrivet: 02 maj-15 kl 13:44 »
Jag har diffbroms, dvs att den kan driva lika mycket på båda hjulen.

Dessutom har jag broms så jag kan bromsa bara ett hjul. Praktiskt när den ska svänga.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #86 skrivet: 02 maj-15 kl 19:51 »
...Japp , du har ju en maskin i toppklass, sett på tuben hur smidigt det är med typ styrväxlar  :) ,men som sagt enklare diff kan nog duga det med, något att fundera på. Var ute och drog bort en bit ogräskant vid jordgubbslandet...körde med harven  :D ...kanske varit bättre med något annat redskap   8) . Fästet på redskapet får vara starkt.....






andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #87 skrivet: 03 maj-15 kl 19:31 »




Nu fungerade det bättre. :)

Men den hamnade lite långt ner, Jag skulle ha vänt på fästet. När jag har harven monterad så kör jag ner nosen när jag ska vända. Det är dumt. :)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #88 skrivet: 04 maj-15 kl 01:15 »
 :D .. Fint fäste...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #89 skrivet: 11 maj-15 kl 00:04 »
 :) ...Så då har man kollat upp maskinen lite efter hård körning. Såg det  kommit lite olja på den ena axeln,men kanske normalt vid tuff körning blir lite mer flex i prylarna då. Tog först väck skyddsplåtarna...lite meck...men rätt skoj att skruva med den. Nu gäller körning med mindre hjul mellan raderna...inte för man vill jinxa men där är hondan outstanding  :D ...for sure..




andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #90 skrivet: 11 maj-15 kl 08:08 »
Vad ska du ska göra när du kör mellan raderna? Ogräsrensning? Harven?

Min fru och jag brukar debattera syftet med traktorn. :)

Jag vill ha långa raka rader så det är enkelt att köra. Hon vill ha täckodling, blandodling och korta rader.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #91 skrivet: 11 maj-15 kl 18:07 »
...Japp..Kör med harven mellan raderna som ogräskontroll och luckring...I potatislandet kör jag än så länge i ytterraden så det inte växer in för mycket rötter från sidorna...När potatisen börjar titta upp så jag vet var dom är kör jag även där i början med harven, sedan blir det kupplogen som åker på . Vill snacka tvåhjulstraktor så är den nog överlägsen när det gäller odling....Som exempel man håller på och målar en vägg...bara ta en paus och köra lite i landet,blir ju inte ens svettig  :D ...Ska man göra samma sak för hand, jaaa ,då blir det tveksamt om man orkar måla färdigt efteråt  8)  .

Här kör man med BCS .  http://livingtoeat-pollygarter.blogspot.se/2012_03_01_archive.html

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #92 skrivet: 14 maj-15 kl 00:08 »
...Tänkte lite extra på det där med syfte Toll ,det du skrev...Tänker man på större mängder potatis så orkar man knappast det med lite täckodling eller lådor med köpejord,då liksom inte klanka ner på den odlingsformen. Min erfarenhet med potatissättning är att det liksom börjar gå lite segt efter 5kg sätt utan maskin. Ska man ha ett jordgubbsland där går det också segt efter vissa kvadrat, ska ju då skyffelhackas mellan raderna , i raderna måste man så klart rensa manuellt. Slipper ju skyffelhackandet om man har maskin. Odlar man potatis behöver man ju fler odlingsytor,även jordgubbarna som man då lätt kan hålla i skick med tvåhjulstraktorn. Har man lyxen att ha en vagn till traktorn så ersätter den skottkärran med råge vilket man märker när man tar fram Stihlen och börjar såga lite, blir liksom grenar som ska transporteras bort. Har man djur jaaa bara lägga utmockningen på vagnen... for sure. Principen är ju ungefär som , när det inte regnar då behöver man ju inga stuprännor...men när det väl börjar regna.... :D....Vintertid en utmärkt snömaskin med plog...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #93 skrivet: 14 maj-15 kl 19:01 »
 :D ... Knäppte en bild för att visa hur man kan köra mellan raderna i ett jordgubbsland och därmed slippa skyffelhacka för hand...Jag har ställt hjulavståndet på ca 35cm mätt från ytterkant på hjulen.




andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #94 skrivet: 14 maj-15 kl 20:53 »
Aha, trevligt!

Ja, vagnen är trevlig. Det är tungt att köra med skottkärra. :)

Byggde en enkel ställning så jordsilen kan vara ovanför vagnen så jag kan sila kompostjorden. Väldigt praktiskt.

Tidigare blev det väldigt många skottkärror fram och tillbaka...







Jag har tagit bort sitsen på vagnen. Det är mycket enklare att styra genom att gå bredvid. Dessutom går den inte så snabbt, 4 km/h som snabbast...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #95 skrivet: 15 maj-15 kl 16:23 »
...Ser ju bra ut Toll  :) . Sätter du på större hjul ökar hastigheten... Dags plöja lite, gjort så att jag först ställer plogen parallellt med marken sedan justerar jag därifrån så plogen går jämnt och fint,  så fint går det  :D som på tuben kan släppa handtaget... När man harvar kan man låsa handtaget lägga i lågväxel och gå efter plocka lite extra om man vill...mobilsamtal bör undvikas  :D     ...






grålle52

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #96 skrivet: 15 maj-15 kl 19:13 »
Någon som vet om man kan få tag på en slåtterbalk till en honda f400?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #97 skrivet: 17 maj-15 kl 14:02 »
 :D ..Plöjningen gick bra, sedan efterarbete med harv lätt ytfräsning,harv igen .... Kändes som man drog hela landet efter sig med harven  :o ,men samtidigt jämnades det till...  Hittade ett forum med lite tvåhjulstraktorer, fina bilder där...

http://fans-de-motostandard.forumgratuit.org/t610p75-commentaires-sur-le-combi-motostandard-terra

andtol

  • Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #98 skrivet: 17 maj-15 kl 21:00 »
Coola bilder! Jag vill ha allt! :)


Jag provkörde min slåtterbalk igår. Det var trevligt. Dock lite svårt att hålla bra nivå, kanske behöver någon slags medar eller något som lyfter den. Körde i jorden flera gånger. Speciellt i sorkhögarna.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #99 skrivet: 21 maj-15 kl 01:04 »
... :) Kollade lite reklamfilmer med BCS...när dom klipper...där var det inga sorkhögar  :D ..vet hur det ser ut på gammal äng...tuvor som termitstackar  :o ...är det en yta man tänker klippa fler gånger så är det läge att dra sönder termitstackarna  :o ...sedan blir det nog fetnajjs att klippa där  :D . Själv forskat i hondans kraft... tror jag ligger rätt i däckstorlek 4.0-8 . ...har ju inte så många hästkrafter att leka med...med 4-08 hjulen är maskinen enormt stark  :o plöjer på 2-ans lågväxel... tror man ska vara försiktig med att gå upp i däckstorlek när man har få hästkrafter. Hittade reklamfilm med honda f400 ,nog från åttiotalet  :D ser ut som 4-08 hjul i höjd men kanske lite bredare däck typ 4,80-8... Nu börjar potatisen titta upp...snart läge för kupning....

http://www.ina.fr/video/PUB3249382041


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser