Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelsorter man kanske vill undvika  (läst 35191 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #20 skrivet: 01 feb-08 kl 20:58 »
Min far har Lobo. Hur friskt som helst. Åkeröträdet som står 15 meter längre bort är helt fullt med kräfta.
Jag är ingen expert på sjuka träd men det verkar ofta som om marken (jorden) bestämmer om trädet skall bli sjukligt eller ej.

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #21 skrivet: 22 feb-08 kl 14:41 »
Förlåt en fråga från en novis, men hur yttrar sig kräfta på äppelträd  ???
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #22 skrivet: 23 feb-08 kl 00:10 »
Förlåt en fråga från en novis, men hur yttrar sig kräfta på äppelträd  ???
Ser ut som stora cansersvulster på trädet.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #23 skrivet: 27 feb-08 kl 14:46 »
Om man ympar (eller snarare okulerar) en starkväxande sort på en svagväxande stam så får man väl obalans om något? På äldre träd ser man att stammen är smalare längst ned. Ser tokigt ut.

Jag har ett Åkerö på svagväxande stam och det är ingt roligt träd. Håller så sakteliga på att dö - men försöker komma igen ibland ändå. Det ger ändå hyfsat med frukt vissa år, så det får stå kvar.

Egentligen är all form av ympning och okulering en form av bioteknik (manipulation) som jag är skeptisk till. Ett alternativ som jag hört talas om är avläggning / rotning.

Anders

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #24 skrivet: 02 mar-08 kl 22:48 »
Om man ympar (eller snarare okulerar) en starkväxande sort på en svagväxande stam så får man väl obalans om något? På äldre träd ser man att stammen är smalare längst ned. Ser tokigt ut.

Jag har ett Åkerö på svagväxande stam och det är ingt roligt träd. Håller så sakteliga på att dö - men försöker komma igen ibland ändå. Det ger ändå hyfsat med frukt vissa år, så det får stå kvar.

Egentligen är all form av ympning och okulering en form av bioteknik (manipulation) som jag är skeptisk till. Ett alternativ som jag hört talas om är avläggning / rotning.

Anders


Varför är du skeptisk till ympning/okulering.
Avläggning/rotning är ju ingen lösning på alla problem.
Det är ju inte alltid som "orginalrotens" egenskaper är bra.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #25 skrivet: 02 mar-08 kl 23:09 »
Ympning är trevligt, men jag undrar hur smart det egentligen är att dra ut enorma mängder stammar av samma modell, exempelvis A2. Kan man inte tänka sig att det underlättar för sjukdomar? Eller så kanske man kommer på att den där stammen som verkade så bra kanske har kort livslängd, bara 30 år, eller nåt. Får hoppas de gör bra tester, men vem vet.

Jag föredrar att sätta ymparna på frösådda äppelträd. Då vet man ju inte riktigt vad man får,  men variation blir det åtminstone.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #26 skrivet: 03 mar-08 kl 07:39 »
Ympning är trevligt, men jag undrar hur smart det egentligen är att dra ut enorma mängder stammar av samma modell, exempelvis A2. Kan man inte tänka sig att det underlättar för sjukdomar? Eller så kanske man kommer på att den där stammen som verkade så bra kanske har kort livslängd, bara 30 år, eller nåt. Får hoppas de gör bra tester, men vem vet.

Jag föredrar att sätta ymparna på frösådda äppelträd. Då vet man ju inte riktigt vad man får,  men variation blir det åtminstone.
Enligt alla så virustestar man stubbarna som man plockar grundstammarna ifrån.
Men vissa hävdar att grundstammarna har blivit sämmre sedan man tog bort alla virus i dom.
Enligt vissa så försvagas grundstammarnas motståndskraft.
Ungefär som att vi får mer och mer allergier fast att vi får det bättre och bättre.

Dina grundstammar från kärnor är nog fulla med virus efter några år. Men dom har nog också ordentligt  med motståndskraft som gör att dom friska.

Pirum

  • Inlägg: 734
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #27 skrivet: 03 mar-08 kl 21:19 »
Ja, jag kan ju bara se på de träd vi själva har erfarenhet av. Träden satta på A2-stam börjar ge sig nu, trots att de väl inte är mer än en 50 år, deras grannar, frösådder, har stått sen 1800-talet. Svagväxande sorter tycker jag inte alls om, vi har en sån stackare till Transparente Blanche, den har aldrig någonsin vuxit bra. Vi har två andra Transparenter som vuxit mycket bättre.
En frösådd kan bli både bra och dålig, men våra erfarenheter är att de är bättre än köpe-stammarna, och mer lättympade.
(Men jag inser att många kommersiella stammar inte har lång livslängd etc som grundkrav, snarare tvärtom, ofta vill man ju ha låga träd med tidig fruktsättning)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #28 skrivet: 14 mar-08 kl 00:26 »
Hej!
Ditt foto visar tydligen en starkväxande fruktved på en svagväxande grundstam.


Varför är du skeptisk till ympning/okulering.


Mest av principiella skäl. Två individer sätts ihop till en. De är inte heller av samma sort och ibland inte av samma art. Naturen skulle aldrig göra så (även om två träd ibland kan växa ihop till ett).

Citera
Avläggning/rotning är ju ingen lösning på alla problem.


Nej, troligen inte, och jag har heller inte påstått det.

Citera
Det är ju inte alltid som "orginalrotens" egenskaper är bra.


Hmmm... man brukar väl utgå från bra egenskaper i kronan, vad gäller fruktkvalitet m.m. Så problemet är väl snarare att de sorter som har en bra krona inte alltid har en bra rot?

Jag kan bara säga vad jag på principiella grunder ser som tvivelaktigt samt på en tänkbar annan väg att gå. Jag har ingen praktisk erfarenhet av rotning, tyvärr. Har hört metoden beskrivas bara. Peter Erlandsson skrev om det i Sesambladet för något-några år sen. Han hade bl.a. teorier om att Åkerö inte härstammade från det träd som brukar utpekas som en kärnsådd och det första åkeröträdet, för det stämmer inte med vissa andra fakta, utan att Åkerö istället uppförökats med rotning under lång tid innan dess.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #29 skrivet: 14 mar-08 kl 12:55 »
Hej!
Ditt foto visar tydligen en starkväxande fruktved på en svagväxande grundstam.

Mest av principiella skäl. Två individer sätts ihop till en. De är inte heller av samma sort och ibland inte av samma art. Naturen skulle aldrig göra så (även om två träd ibland kan växa ihop till ett).

Nej, troligen inte, och jag har heller inte påstått det.

Hmmm... man brukar väl utgå från bra egenskaper i kronan, vad gäller fruktkvalitet m.m. Så problemet är väl snarare att de sorter som har en bra krona inte alltid har en bra rot?

Jag kan bara säga vad jag på principiella grunder ser som tvivelaktigt samt på en tänkbar annan väg att gå. Jag har ingen praktisk erfarenhet av rotning, tyvärr. Har hört metoden beskrivas bara. Peter Erlandsson skrev om det i Sesambladet för något-några år sen. Han hade bl.a. teorier om att Åkerö inte härstammade från det träd som brukar utpekas som en kärnsådd och det första åkeröträdet, för det stämmer inte med vissa andra fakta, utan att Åkerö istället uppförökats med rotning under lång tid innan dess.
På något sätt måste man ju föröka en sort om man vill ha flera av den sorten. Okulering är den billigaste sättet. Ympning ligger nog tvåa. (industriellt)

Man sätter inte ihop olika sorter. Utan sorterna måste vara nära besläktade med varandra. Därför går exempelvis vissa vissa sorters äpplen inte att få ihop med andra sorters äpplen på ett bra sätt.
Då dom ligger för långt ifrån varandra. Därför kan man ibland övergångsympa. Vilket utförs  på vissa sorters frukt.

Man väljer kronan efter frukten och roten efter trädets egenskaper.

Allt som påstås om Åkeröträdets ursprung är bara vilda gissningar.
Man tror inte att trädet är ympat/okulerat för att man ser ingen skarv. Men det är väldigt få äldre träd som man ser någon skarv på så det är ett väldigt osäker metod.

Men trädet är ju 300 år gammalt och jättestort. Så därför vill alla experter att det skall vara orginalträdet.
Även ägarna vill ju att det skall vara orginalträdet då det är en turistatraktion.
Sen dyker Peter Erlandsson som ännu en expert och hävdar att det är rotningsförökat.
Vilket han inte heller kan bevisa. Då det inte finns någon dokumentation om trädet.

Ympning har vi bevisligen hållt på med sedan 1300-talet i Sverige. För då utsågs den första Svenska munken till Ympmästare.

 

Vilse

  • Gäst
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #30 skrivet: 23 mar-08 kl 02:20 »
När jag var liten så bode jag i sthlm och vi hade en stor trädgård med många olika äppelsorter, åkerö var min favorit!
så goa äpplen!
mej veterligen så hade vi inga problem med några av våra äppelträd men vad vet jag då jag hade både en morfar och en farfar som skötte om trädgårdarna och dom var av gammelvärldens mor/farfäder som kunde lite granna om allt :)

Nu ska jag efter många år i exil försöka ta mej tillbaka til sverige och då till nånstans i småland.
Kan jag odla åkerö där?
Kan jag ympa in åkerö?
kan jag köpa åkerö träd och få det att ge frukt inom snar tid?
Har hört at om man planterar minsta yngsta trädet av åkerö så kan det ta upp till 7 år myt eller?
Nån som har åkerö som är vilig at dela med sej av några kvistar?
farfar visade mej hur at göra ymp och jag tror jag kan klara det även fast det var många år sen,,

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #31 skrivet: 23 mar-08 kl 08:05 »
När jag var liten så bode jag i sthlm och vi hade en stor trädgård med många olika äppelsorter, åkerö var min favorit!
så goa äpplen!
mej veterligen så hade vi inga problem med några av våra äppelträd men vad vet jag då jag hade både en morfar och en farfar som skötte om trädgårdarna och dom var av gammelvärldens mor/farfäder som kunde lite granna om allt :)

Nu ska jag efter många år i exil försöka ta mej tillbaka til sverige och då till nånstans i småland.
Kan jag odla åkerö där?
Kan jag ympa in åkerö?
kan jag köpa åkerö träd och få det att ge frukt inom snar tid?
Har hört at om man planterar minsta yngsta trädet av åkerö så kan det ta upp till 7 år myt eller?
Nån som har åkerö som är vilig at dela med sej av några kvistar?
farfar visade mej hur at göra ymp och jag tror jag kan klara det även fast det var många år sen,,

Kräfta finns ofta på Åkerö. Men då det inte finns något botemedel så får man leva med det eller låta bli att odla kräftkänsliga sorter.
Åkerö tar tid på sig. Många gånger kan det ta upp till 10-15 år innan frukten kommer.
Så vill du ha frukt snabbt så får du ympa in den. Då går det betydligt snabbare.
Sen finns det ettt undantag. Åkerö från Gripsholm brukar sätta frukt efter 3-4 år. Problemet är att träd med Gripsholmsvarianten säljs inte.

Bifrost

  • Inlägg: 6
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #32 skrivet: 19 apr-08 kl 14:26 »
Funderar på att plantera några Åkerö på tomten då de vi har är så misshandlade av tidigare ägare att de troligen är döende. :'( Jag kan inte se några anledningar till att inte plantera Åkerö om man tycker om frukten. Själv försöker jag återplantera trädgården efter den tidigare skövlingen och satsar på fler fruktträn och bärbuskar.  :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #33 skrivet: 11 maj-08 kl 11:47 »
Allt som påstås om Åkeröträdets ursprung är bara vilda gissningar.
Man tror inte att trädet är ympat/okulerat för att man ser ingen skarv. Men det är väldigt få äldre träd som man ser någon skarv på så det är ett väldigt osäker metod.

Men trädet är ju 300 år gammalt och jättestort. Så därför vill alla experter att det skall vara orginalträdet.
Även ägarna vill ju att det skall vara orginalträdet då det är en turistatraktion.
Sen dyker Peter Erlandsson som ännu en expert och hävdar att det är rotningsförökat.
Vilket han inte heller kan bevisa. Då det inte finns någon dokumentation om trädet.

Ympning har vi bevisligen hållt på med sedan 1300-talet i Sverige. För då utsågs den första Svenska munken till Ympmästare.

Jag talade med Peter E om detta nu. Han säger att han inte hävdat att det är rotningsförökat, bara att det kan vara så.

Han säger också att man även hållit på med rotningsförökning (avläggare) sedan medeltiden, så den möjligheten står öppen, likaväl som ympning.

Anders

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #34 skrivet: 11 maj-08 kl 12:33 »
Är det någon som vet om det finns olika kloner av åkerö?
Jag har hos mig två träd som skall vara åkerö (enligt pomologen på Munkagårdsgymnasiet) men som är distinkt olika, den ena frukten är kavelformad medan den andra är mer hjärtformad. Har det gjorts någon genetisk släktbestämning på Åkerö?
Dettta att vissa kloner skulle vara tidigare tyder för mig på att det är olika kloner.

Tillägg:

Allt som påstås om Åkeröträdets ursprung är bara vilda gissningar.
Man tror inte att trädet är ympat/okulerat för att man ser ingen skarv. Men det är väldigt få äldre träd som man ser någon skarv på så det är ett väldigt osäker metod.


Detta är väldigt lätt att kolla med hjälp av genteknik, det enda man behöver göra är att ta ett prov av stammen och ett prov av roten och jämföra, men det kanske ingen tänkt på än?
Och som Rosten säger så kanske inte en sådan undersökning ligger i Åkerö slotts intresse..
« Senast ändrad: 11 maj-08 kl 12:39 av Byracka »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #35 skrivet: 11 maj-08 kl 20:52 »
Jag talade med Peter E om detta nu. Han säger att han inte hävdat att det är rotningsförökat, bara att det kan vara så.

Han säger också att man även hållit på med rotningsförökning (avläggare) sedan medeltiden, så den möjligheten står öppen, likaväl som ympning.

Anders
Exakt. Man håll på med förökning långt innan åkeröträdet fanns.
Vi kommer förmodligen aldrig få reda på svaret om det är orginal eller ej och det finns många som vill att det skall vara orginalträdet. ;)

Ympning/okulering/avläggare mm kom förmodligen hit med kristendommen och munkarna.
I andra länder så höll man på med det långt innan kristi födelse.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #36 skrivet: 11 maj-08 kl 20:55 »
Detta är väldigt lätt att kolla med hjälp av genteknik, det enda man behöver göra är att ta ett prov av stammen och ett prov av roten och jämföra, men det kanske ingen tänkt på än?
Och som Rosten säger så kanske inte en sådan undersökning ligger i Åkerö slotts intresse..
Är det sticklingsförökat så funkar inte gentekniken.
Det finns även många olika pomologer och deras lärjungar som har hävdat att det är orginalträdet. Ingen av dom vill ju ha fel. ;)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #37 skrivet: 11 maj-08 kl 22:25 »
Är det sticklingsförökat så funkar inte gentekniken.

Men visst borde man kunna avgöra om det är ympat på det sättet?

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #38 skrivet: 12 maj-08 kl 09:02 »
Men visst borde man kunna avgöra om det är ympat på det sättet?
Det var just det som var min tanke.
Är trädet ympat är i vartfall det trädet inte ursprungsträdet.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Äppelsorter man kanske vill undvika
« Svar #39 skrivet: 14 dec-09 kl 11:52 »
Måste få fråga ett par saker här där ämnena behandlas...

Hur är Oranie när det gäller mottaglighet för olika sjukdomar?

Och hur blir egentligen ett B9-Åkerö eller -Gravensteiner, som ju
båda är starkväxande, medan B9 är svagväxande? Blir det som
bilden här visar då? Kan det verkligen vara bra att göra sådana
träd?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 11 användare (2 dolda)
javill, xaelanar, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser